Mecanicii de locomotivă îi cer președintelui României să salveze societatea CFR Marfă

Joi, 24 Octombrie 2019
336
Federația Mecanicilor de Locomotivă a adresat o scrisoare deschisă președintelui României, Klaus Iohannis, prin care își exprimă "profunda îngrijorare" privind situația Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă - CFR Marfă SA. În mesaj se amintește că aceasta a fost înființată la data de 1 octombrie 1998, în temeiul HG 582/1998, ca societate comercială pe acțiuni, "prin decizia nefericită a Guvernului Stolojan de a desființa Societatea Națională a Căilor Ferate Române - SNCFR și de a separa instituțional activitățile de operare de marfă și de călători de infrastructura feroviară". 


"Deși reglementările europene recomandau doar separarea contabilă a activităților de operare și întreținere a infrastructurii feroviare, separarea instituțională, respectiv spargerea SNCFR a fost dictată, de fapt, de apariția anumitor grupuri de interese în domeniul feroviar - se spune în mesaj. De mai bine de 20 de ani, aceste grupuri de interese dictează politica Ministerului Transporturilor în materie de cale ferată și numesc directorii societăților de stat desprinse din fostul SNCFR. Scaune directoriale  La rândul lor, directorii astfel numiți lucrează în strânsă legătură cu grupurile de interese care i-au susținut, subminând activitatea societăților de stat (CFR Marfă, CFR Călători) spre avantajul unor societăți private, mergându-se până la scheme de căpușare a societăților de stat. Acest tip de (dez)organizare a dus la distrugerea întregului sistem feroviar, de altfel singurul model de acest tip din UE, majoritatea statelor optând în continuare pe o organizare de tip holding, vezi Germania, Austria, Spania, Franța, Polonia etc., organizare care asigură o cale ferată performantă, sigură și civilizată". 


Conducerea federației își exprimă îngrijorarea față de indiferența manifestată de Guvern, Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor Publice, "instituții care întârzie în promovarea unor măsuri concrete de dezvoltare și redresare a acestei societăți de interes strategic pentru statul român. De asemenea, au rămas fără ecou demersurile făcute pentru redresarea financiară a operatorilor de transport feroviar, respectiv recuperarea supraaccizei la combustibilul folosit pentru transport, precum și micșorarea tarifului de utilizare a infrastructurii, nivelul acestuia fiind, la ora actuală, cel mai mare din toată Europa.
Federația Mecanicilor de Locomotivă a mai solicitat și recuperarea datoriilor la CFR Marfă, făcute de o serie de societăți la care statul este acționar majoritar și pentru care CFR Marfă a prestat servicii de transport, în valoare de circa 350 de milioane de lei, dar nici acest lucru nu a fost realizat". 


Conducerea federației îi cere președintelui să inițieze elaborarea și implementarea unei strategii de redresare a CFR Marfă SA. Scrisoarea este semnată de Iulică Măntescu, președintele organizației. 


Pagina a fost generata in 0.2932 secunde