Marinarii sunt disperați! Guvernele lumii îi țin "prizonieri" la bordul navelor

Marţi, 19 Mai 2020
Cei mai oropsiți oameni de pe fața Pământului sunt navigatorii. Din cauza pandemiei Covid și a restricțiilor impuse de statele lumii au devenit "prizonieri" la bordul navelor.

Schimburile de echipaje continuă să fie extrem de anevoioase, în ciuda intervenției sindicatelor navigatorilor și Organizației Maritime Internaționale. Acestea au cerut guvernelor să le acorde marinarilor statul de "lucrători esențiali", de munca lor depinzând aprovizionarea omenirii cu bunurile necesare vieții, cu medicamentele, materialele și echipamentele pentru combaterea pandemiei.

Se înmulțesc necazurile pe mare

Tensiunile și nervozitatea în rândul marinarilor aflați pe mările și oceanele lumii au atins cote nemaiîntâlnite până astăzi. "Din momentul declanșării stării de urgență în România am primit mii de telefoane și de mesaje pe internet. Navigatorii se confruntă cu tot felul de situații, care mai de care mai complicate, mai grave, iar marea majoritate acestor cazuri ajung la sindicat. Marinarii pun întrebări, solicită informații, cer sfatul sau ajutorul. Noi, cei din conducerea sindicatului, încercăm să-i ajutăm pe toți", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

În prezent, foarte multe contracte de îmbarcare au fost prelungite, cu sau fără acordul sindicatelor, povestește Mihălcioiu. Sunt mulți navigatori aflați la capătul celui de-al doilea contract pe mare. Îl încheiaseră pe primul și au acceptat să-l semneze pe cel de al doilea, neștiind că va veni pandemia. Este firesc să fie supărați că nu sunt repatriați.

Necazurile nu se opresc aici, povestește liderul SLN. Unele companii nu au contracte colective semnate cu sindicatele și își permit să facă orice vor cu echipajele, inclusiv să nu le mai plătească. Există și cazuri (la companiile de croazieră) în care echipajele sunt plătite cu 75% din salariu, în baza înțelegerilor semnate cu sindicatele.

Circa 200 de marinari români repatriați

"În ultimele două luni au fost schimbați circa 200 de navigatori români, alți 1.500 așteptând să fie repatriați. SLN a avut o colaborare bună cu autoritățile statului român. Echipajele de pe navele care sosesc în porturile românești nu mai stau în carantină. Se efectuează schimburile de navigatori în Constanța, indiferent de pavilionul navei. Se organizează curse aeriene charter, care pleacă din România. La ora asta, niciun schimb de echipaj nu este interzis în țara noastră. Singurul impediment îl reprezintă lipsa curselor aeriene regulate.

În Europa s-au mai făcut schimburi de echipaje, pe rutele aeriene care leagă România cu Suedia, Danemarca, Bulgaria, Finlanda și Grecia. În schimb, SUA nu permit schimburile de echipaje, nici măcar pentru companiile de navigație americane. Au niște proceduri aproape imposibil de aplicat. Autoritatea lor sanitară, CDC, obligă companiile de navigație să prezinte un plan de debarcare stufos, cu foarte multe obligații din partea solicitanților. În schimb, aprobarea repatrierii fie întârzie foarte mult, venind după ce nava părăsește portul american, fie nu este acordată. Lipsa de transparență este totală.

După cum se știe, marinarii de la bordul navelor nu pot fi repatriați dacă nu le vin înlocuitorii, iar aceștia nu sunt primiți în anumite țări decât după perioada de carantină, fapt ce afectează grav programul navelor", relatează liderul SLN.

Armatorii nu se omoară cu firea

Până în prezent, singurii care s-au zbătut să înlăture barierele din calea repatrierii echipajelor au fost Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), Federația Europeană a Transportatorilor (ETF), sindicatele naționale, plus Camera de Comerț a Shipping-ului Internațional (ICS).

"În schimb, armatorii nu se prea omoară cu firea, stau și așteaptă. În zadar am sperat că se vor organiza, că vor face presiuni asupra guvernelor. ITF le-a dat ultimatum, avertizându-i că după 15 iunie 2020 nu mai negociază prelungirea contractelor de muncă.

Organizația Maritimă Internațională este, la rândul ei, supărată, pentru că unele dintre statele membre nu înlesnesc schimburile de echipaje. N-au creat culoarele de transport verzi, nu asigură accesul navigatorilor.

Dacă marinarii s-ar supăra și ar boicota comerțul internațional, guvernele lumii s-ar trezi la realitate. Din fericire, sindicatele dau dovadă de responsabilitate și nu îndeamnă echipajele la grevă. SLN va continua să îi consilieze pe cei aflați la bordul navelor și familiile lor, să rezolve cazurile urgente, grave", a declarat Adrian Mihălcioiu.