După două luni de suferință, cu sprijinul SLN

Marinarii români abandonați în Malaiezia se întorc acasă

396
Marinarii români abandonați în Malaiezia se întorc acasă - marinarii-1483637162.jpg

Articole de la același autor

Nava "Newlead Victoria" (IMO 9244788), sub pavilion Liberia, se află de peste două luni în rada interioară a portului Johor, din Malaiezia. Vasul a fost reținut de autorități în urma unor litigii comerciale. Așa cum se întâmplă în astfel de cazuri, echipajul este cel ce trage ponoasele. 


Cei șaisprezece navigatori de la bord - comandantul grec, patru români și unsprezece filipinezi - au fost abandonați de armator. 
Oamenii nu și-au primit salariile de patru luni, iar alimentele și apa s-au epuizat. Fără ajutoarele primite de la localnici, n-ar fi supraviețuit. 


Situația echipajului era cu atât mai complicată cu cât nu era protejat de un contract colectiv de muncă standard, iar marinarii nu erau membri de sindicat. 


Autoritățile din Malaiezia au notificat statul de pavilion să ajute echipajul. Evident, Liberia nu a mișcat niciun deget pentru marinari. 
Date fiind condițiile de trai dramatice de la bord și înțelegând că nu au șanse să își recupereze drepturile bănești cuvenite, comandantul grec și alți doisprezece membri ai echipajului, printre care și un român, au reușit să plece acasă în luna decembrie 2016. Nu se știe cum de le-au permis autoritățile locale să părăsească nava, care a rămas fără echipaj de siguranță.
La bord se mai aflau trei români, în frunte cu secundul. Motivul pentru care nu i-au urmat pe colegii lor poate fi bănuit. Probabil că și-au făcut socoteala că mai au o brumă de șansă să își primească banii. 


La momentul respectiv, aflând despre abandonarea navei de către armator, Sindicatul Liber al Navigatorilor a lansat un avertisment prin care le cerea navigatorilor români să evite să se îmbarce pe această navă.


Situația celor trei români rămași pe "Newlead Victoria" a continuat să se înrăutățească, astfel încât s-au îmbolnăvit. Nu puteau beneficia de asistență medicală întrucât autoritățile nu le permiteau să plece de la bord. În cele din urmă, cu sprijinul Ministerului român al Afacerilor Externe, marinarii au ajuns la medic, în Johor, și au fost cazați la un hotel. 


Cei trei români au înțeles, în sfârșit, că nu mai au ce căuta pe navă și că trebuie să facă pe dracu în patru să fie repatriați. Astfel că au apelat la sprijinul Sindicatului Liber al Navi-gatorilor, deși nu fac parte din organizație. 


Ca de fiecare dată când marinarii sunt în pericol, SLN a venit în sprijinul celor trei, colaborând cu reprezentanța consulară a României din Malaiezia și cu inspectorul ITF din portul Johor, pentru repatrierea lor. La această oră, marinarii români sunt în drum spre casă. 


Mai mult, sindicatul a contactat agenția de crewing prin intermediul căreia românii plecaseră pe mare, pentru a obține plata salariilor pe două luni și a cheltuilelor de repatriere. 


Lista cazurilor de acest fel este foarte lungă. Cele prezentate demonstrează același lucru: cu excepția SLN, nicio autoritate, instituție sau organizație din România nu-i ajută pe navigatorii aflați în impas. 


"În întreaga lume, în afară de sindicatele navigatorilor, nimeni nu ridică un deget pentru marinari. Ele negociază contractele de muncă și clauzele de asigurări. Ele luptă pentru obținerea unei legislații favorabile la nivel național și internațional, pentru o politică maritimă internațională care să aibă în centrul ei navigatorul. Ele fac lobby pentru noi convenții de muncă, pentru condiții mai bune de muncă și viață la bordul navelor. 


Federația Internațională a Transportatorilor, din care face parte și SLN, este singura organizație din lume care le apără interesele navigatorilor maritimi, o categorie profesională care asigură transportul a 90% din totalul mărfurilor comercializate în lume. În prezent, ea are peste 600.000 de membri pe mare. Peste 55% din navele flotei mondiale au contracte colective de muncă la nivel ITF" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu.


În România, SLN s-a dovedit a fi singura organizație capabilă să intervină imediat, oriunde în lume, cu o forță și o presiune multiplicată de apartenența la ITF, și să rezolve situații de multe ori disperate, cum este cazul sus prezentat. 
Cu toate acestea, gradul de sindicalizare a navigatorilor este redus. Navigatorii din afara sistemului își amintesc de sindicat, de solidaritatea marinarilor abia când o pățesc. Atunci, vin și cerșesc ajutorul și serviciile SLN, deși n-au sprijinit cu un cent organizația. Ei vor ca din cotizațiile membrilor de sindicat să li se achite procesele, avocații care să-i reprezinte în justiție, publicitatea pentru vânzarea navelor, să se susțină corespondența cu armatorii și companiile de crewing, cu autoritățile diferitelor state.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 13 Decembrie 2016
Stire din Economie : Alertă pentru navigatori!
Pagina a fost generata in 0.5388 secunde