Investițiile din terminalul Comvex vor relansa exporturile de cereale prin portul Constanța

691
Investițiile din terminalul Comvex vor relansa exporturile de cereale prin portul Constanța - invstitiiledinportulconstanta1-1563542826.jpg

Articole de la același autor

În mijlocul verii, portul Constanța are mult de lucru. Macaralele, podurile rulante, benzile transportoare și pompele de absorbție duc tot greul. Din pântecele silozurilor, grâul, porumbul, orzul și mazărea se revarsă în magaziile navelor. Prin aer, agățate de cârligele macaralelor, valsează coțadele cu țevi, laminate și profile metalice. Graiferele mușcă din munții de minereuri, iar macaralele saltă până la cer paleții cu saci de produse chimice.

În danele portului, o flotă de 37 de nave străine se află sub operațiuni de încărcare - descărcare a mărfurilor. O altă flotă de 90 de barje, dintre care cele mai multe sunt încărcate cu porumb din recolta anului trecut, cu grâu și orz din recolta noului an agricol, așteaptă să fie descărcate.

Pe șosele și liniile de cale ferată ale portului e un du-te-vino continuu. TIR-urile, camioanele și garniturile de trenuri vin și pleacă încărcate cu mărfuri.

Un proiect generos

Nu mai trecusem de vreo trei luni pe la compania Comvex, cel mai mare operator de materii prime siderurgice din portul Constanța. Știam că obținuse rezultate financiare remarcabile în 2018: venituri de 86.689.009 lei, în creștere cu 28,44% față de anul precedent, și un profit brut de 9.141.594 lei, mai mare cu 44,95%.

Și asta în condițiile în care compania este angrenată în realizarea unei investiții de importanță majoră pentru portul Constanța: construcția unui siloz cu capacitatea de 200.000 tone, în dana 80. În noul terminal, vor putea fi încărcate nave cu capacitate totală de până la 120.000 tdw, astfel că portul românesc va putea fi conectat cu cele mai importante piețe de export pentru cereale, din Asia.

Mare mi-a fost mirarea, când am văzut că incinta companiei, până la sediul administrativ, a devenit șantierul de construcție a unei căi ferate. Oameni buni, era fierbere mare: mașinile cărau și descărcau piatră, iar utilajele ridicau terasamentul și instalau traversele și liniile de cale ferată.

Cel ce m-a lămurit asupra acestor schimbări a fost chiar directorul general al companiei, Viorel Panait: "Scopul principal al acestui proiect este creșterea capacității portului Constanța de a opera cereale.

În master planul portului este prevăzut faptul că se va implementa un terminal specializat în dana 80, întrucât este nevoie de dane cu adâncimi mai mari pentru navele de cereale. Astăzi, rata de încărcare a navelor pe care o pot realiza operatorii din port este de 10.000 - 12.000 tone pe zi. Acest fapt este determinat de faptul că, din cauza adâncimilor mai mici din celelalte dane, trebuie să se utilizeze macarale plutitoare. Or, Comvex propune un concept în care pune la dispoziție dana de adâncime mare (care aparține statului român), renunțând la operarea materiilor prime siderurgice în această dană și investind în construcția unui siloz de cereale.

De partea cealaltă, prin programul operațional infrastructură mare, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța amenajează dana de acostare pentru nave și barje și un racord feroviar. Împreună cu proiectul realizat deja, de creștere a capacității feroviare în zona fluvio-maritimă, acest racord va asigura accesul trenurilor în viitorul terminal de cereale, pentru toți operatorii feroviari.

În aceste condiții, capacitatea de recepție pe ansamblul portului Constanța ar putea să crească, deoarece noi dorim să lucrăm în concert cu toți colegii noștri din port. Terminalul va fi pus la dispoziția tuturor operatorilor de cereale.

Mai mult, în loc să avem o operare cu macarale plutitoare, care sunt utilaje lente, cu o rată de 3.000 de tone pe zi, ceea ce face ca o navă de 60.000 de tone să fie încărcată în cinci - șase zile, viitorul terminal va asigura o rată de încărcare de 3.000 de tone pe oră. Astfel, ritmul general de încărcare în portul Constanța va ajunge la 36.000 de tone pe zi, pe navă".

Portul Constanța va fi mai atractiv

Stimați cititori, investițiile de la Comvex prezintă o serie de avantaje pentru transportatorii navali, feroviari și proprietarii de mărfuri. Astfel: portul Constanța va putea primi nave de mare capacitate, de până la 120.000 tdw, pentru transportul cerealelor, fapt ce va conduce la scăderea cheltuielilor pe tona de marfă transportată; navele vor fi încărcate mult mai repede și vor staționa mai puțin în port, astfel că gradul lor de exploatare și eficiența vor crește; la rândul lor, barjele și vagoanele de tren vor fi mai rapid descărcate și repuse în circulație; pe de altă parte, creșterea transportului de cereale pe calea ferată în portul Constanța și în județ, în dauna celui rutier, va contribui la reducerea poluării și descongestionarea șoselelor și autostrăzii.

În consecință, portul Constanța va deveni mult mai atractiv pentru fluxurile de cereale din țările Europei Centrale și de Est. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4247 secunde