Împiedicăm schimburile de echipaje la nave, dar sprijinim migrația căpșunarilor!

10138

Articole de la același autor

Industria transporturilor maritime este în alertă. Din cauza restricțiilor de circulație impuse de statele lumii afectate de pandemia de coronavirus, schimburile de echipaje se fac cu mare dificultate. Navigatorii aflați pe mările și oceanele lumii sunt condamnați să rămână la bordul navelor, iar cei de la uscat sunt "prizonieri" în propriile locuințe.

O serie de organizații și entități reprezentative din shipping-ul internațional au luat atitudine, cerând statelor lumii să îi trateze pe navigatori ca "lucrători cheie" și să asigure posibilitatea schimbului de echipaje, având în vedere rolul lor excepțional în funcționarea economiei mondiale. Printre acestea, se numără: International Chamber of Shipping și Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), Mission to Seafarers și Synergy Group, The Baltic Exchange și Marshall Islands Registry.

Pe data de 30 martie 2020, printr-o circulară, Organizația Maritimă Internațională (IMO) le-a solicitat guvernelor lumii să mențină deschise lanțurile de transport și aprovizionare și să permită schimburile de echipaje. IMO solicită ca navigatorii profesioniști și personalul maritim, indiferent de cetățenia lor, să fie recunoscuți ca "lucrători-cheie", care oferă un serviciu esențial.

Memoriul Sindicatului Liber al Navigatorilor

Pe data de 2 aprilie 2020, Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis un memoriu premierului României și miniștrilor Transporturilor, Afacerilor interne, Sănătății și Afacerilor externe, prin care solicită acordarea statutului de "lucrători cheie" pentru navigatori. În mesaj se arată: "Măsurile excepționale luate de mai toate țările lumii au dus la imposibilitatea efectuării schimburilor de echipaje la navele implicate în transportul maritim, care asigură fluxul de materiale medicale vitale, produse agricole necesare și alte bunuri și servicii peste granițe. Unul dintre obiectivele comune ale tuturor în aceste momente de criză este să se asigure disponibilitatea serviciilor de transport maritim către comerțul lumii, în beneficiul umanității. În acest context, trebuie să ne amintim și de sutele de mii de navigatori de pe nave. Ei sunt, fără să vrea, în prima linie a acestei calamități globale. Profesionalismul lor asigură ca bunurile de care avem nevoie toți să fie livrate în siguranță, cu un impact minim asupra mediului. Acești navigatori stau departe de case și familie. Sănătatea și bunăstarea lor sunt la fel de importante ca a oricui altcuiva.

Prin transportul maritim, se asigură aproximativ 90% din comerțul mondial, de aceea este vital ca guvernele să faciliteze continuarea operațiunilor de transport maritim și a porturilor aflate sub jurisdicția lor, pentru a permite transportul mărfurilor cu navele și astfel, lanțurile de aprovizionare să nu fie perturbate și să permită economiei globale și societății în ansamblu să funcționeze pe tot parcursul pandemiei".

Când părăsesc navele, marinarii sunt sănătoși din toate punctele de vedere, fiind testați profesional și, de aceea, nu necesită perioade de carantinare instituționalizată, afirmă SLN. În schimb, cei ce urmează să se îmbarce trebuie să fie sănătoși, să fie testați cu rezultat negativ Covid-19 la plecarea din țară și la sosirea la nave.

Sindicatul le cere guvernaților români să dea curs recomandărilor Organizației Maritime Internaționale și să le acorde navigatorilor profesioniști și personalului maritim, indiferent de cetățenie:

- statul de "lucrători cheie" care oferă servicii esențiale;

- toate scutirile necesare și adecvate de la restricțiile naționale de deplasare sau de circulație, pentru a facilita îmbarcarea sau repatrierea acestora;

- recunoașterea actelor de identitate, a certificatelor de competență, cursurilor STCW conforme sau contractele de muncă ca fiind documente suficiente pentru realizarea schimburilor fără alte documente suplimentare;

- aprobarea unor protocoale rapide de consultare - diagnosticare adecvate pentru schimbul de echipaj;

- furnizarea informaților către nave și echipaje cu privire la măsurile de protecție de bază împotriva Covid-19 pe baza avizelor Organizației Mondiale a Sănătății.

Răspunsul guvernaților români

Cum a răspuns Guvernul României la solicitările Organizației Maritime Internaționale și ale Sindicatului Liber al Navigatorilor? În această privință ne lămurește chiar Ordonanța militară nr. 7, adoptată în seara zilei de 4 aprilie 2020. Actul normativ a suspendat legăturile aeriene cu un număr și mai mare de state decât au făcut-o ordonanțele militare precedente și, totodată, a suspendat transportul rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional. Drept urmare, schimbul de echipaje a devenit imposibil.

Dar, dacă guvernanții români nu dau doi bani pe transportul maritim și pe navigatori, în schimb nu mai pot de grija fermierilor din Spania, Italia, Franța, Germania ori Anglia, care, din cauza pandemiei, au rămas fără forța de muncă sezonieră, ieftină. Pentru a le veni în ajutor, articolul 10 (1) din Ordonanța militară nr. 7 stipulează: "Sunt permise zborurile efectuate de toți operatorii aerieni prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de destinație".

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, nu și-a pierdut încrederea că problema schimbului de echipaje va fi rezolvată. El a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber": "Sper ca, în următoarele zile, autoritățile să analizeze cu mare atenție solicitările noastre și să le dea curs". 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5124 secunde