Hackerii au declarat război industriei maritime. Avalanșă de atacuri cibernetice în ultimii trei ani

3442
Hackerii au declarat război industriei maritime. Avalanșă de atacuri cibernetice în ultimii trei ani - hackeriiaudeclaratrazboiindustri-1595859392.jpg

Articole de la același autor

Din clipa în care și-a început aventura în era informaticii și a digitalizării, industria maritimă a pătruns într-o lume bântuită de amenințări și riscuri nemaivăzute până atunci. Pirații cibernetici i-au declarat război total, provocându-i pierderi din ce în ce mai grele.

Primul atac a fost consemnat în anul 2003. Autorul lui, Aaron Caffrey, a fost adus în fața justiției, fiind acuzat că a piratat sistemul informatic al portului Houston, cel de-al doilea mare port al SUA. De la un computer, de acasă, el a reușit să afecteze website-ul care furniza date despre vreme, șenalele navigabile și adâncimi. Acțiunea lui a pus în pericol siguranța navelor care intrau și ieșeau din port.

Victimele războiului cibernetic

De-a lungul anilor, atacurile cibernetice împotriva industriei maritime s-au înmulțit. Spre exemplu, pirații somalezi și-au ales victimele folosindu-se de datele de navigație vizualizate online și au utilizat mijloacele informatice pentru a face ca navele lor să pară a fi altceva decât erau.

În 2014, hackerii au oprit funcționarea unei platforme petroliere, iar computerul alteia a fost atât de afectat, încât a fost nevoie de 19 zile pentru a-l reporni.

Într-unul dintre atacurile cibernetice lansate din China, au fost furate înregistrări financiare, date despre clienți și documente de expediție a mărfurilor de la șapte companii de shipping și logistice.

Cele mai multe dintre cazurile de piraterie cibernetică rămân necunoscute, fie pentru că sunt invizibile pentru companiile-victimă, fie pentru că acestea evită să le raporteze, temându-se să nu alarmeze investitorii și asiguratorii.

Porturile Barcelona și San Diego au fost victimele atacurilor cibernetice în 2018. În același an, constructorul australian de nave Austal a fost lovit de hackeri, iar atacul asupra armatorului american COSCO a paralizat jumătate din rețeaua informatică a acestuia.

În anul 2020, operatorul unei rețele de conducte de gaze din Statele Unite și compania de transport maritim MSC au fost afectați de atacurile piraților cibernetici. Recent, sistemele de operare tehnologică din portul Shahid Rajee din Iran au fost lovite de hackeri, fiind date peste cap toate operațiunile portuare. Zeci de nave au fost nevoite să aștepte pentru a intra în danele de încărcare-descărcare, în timp ce, pe uscat, la intrarea în port, camioanele așteptau la cozi ce se întindeau pe mai mulți kilometri.

Cu 900% mai multe atacuri

Compania Naval Dome este cunoscută pe plan internațional prin soluțiile de securitate cibernetică dezvoltate pentru domeniul maritim. Din conducerea sa fac parte foști ofițeri de marină și experți în apărarea cibernetică. Potrivit recentului său raport, atacurile cibernetice asupra sistemelor tehnologice operaționale ale industriei maritime au crescut cu 900% în ultimii trei ani, numărul incidentelor raportate urmând să atingă un volum record până la sfârșitul anului 2020.

Dacă, în anul 2017, au fost raportate 50 de atacuri cibernetice semnificative, în 2018, numărul lor a ajuns la 120, iar în 2019, la peste 310. Se estimează că anul 2020 se va încheia cu peste 500 de încălcări majore ale securității cibernetice, dar și cu multe alte atacuri cibernetice neraportate.

De la NotPetya - virusul care i-a provocat companiei Maersk o pierdere de 300 de milioane de dolari - atacurile cresc cu o rată alarmantă. Un raport publicat de Lloyd's of London a indicat că, dacă 15 porturi asiatice ar fi piratate, pierderile financiare ar fi mai mari de 110 miliarde de dolari, o sumă semnificativă, ce nu poate fi recuperată prin polițe de asigurare, întrucât atacurile cibernetice asupra sistemului de operațiuni tehnologice nu sunt acoperite cu asigurări.

Hackerii pot accesa macarale și podurile rulante, sistemele de stocare a mărfurilor, cele de control al traficului și de ancorare a navelor, sistemele de manipulare a încărcăturii acestora, cele de siguranță și securitate portuară. Atacatorii pot pătrunde în sistemele operaționale de bază, prin conexiuni celulare, wi-fi și stick-uri USB, atrag atenția experții Naval Dome. Pe măsură ce crește gradul de digitalizare a industriei maritime, se înmulțesc vulnerabilitățile acesteia. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3384 secunde