Gelu Stan: "Reducerea vârstei de pensionare în industria navală e o măsură politicianistă!"

757

Articole de la același autor

2020 este anul marilor bătălii politice; vor avea loc alegerile locale și cele generale, anticipate sau la termen. Lupta pentru câștigarea voturilor a început. Social-democrații aflați în picaj în sondajele de opinie publică fac tot ce le stă în putință să recâștige simpatia populară.


Potrivit unui studiu sociologic realizat de IRES, în mai 2019, pe un eșantion de 6.210 persoane, 58% dintre votanții PSD sunt pensionari, 12% sunt angajați la stat, iar 16% nu au ocupație. Întrucât prea puține persoane active, angajate în sectorul privat se numără printre simpatizanții lor, social-democrații încearcă prin tot felul de metode să le câștige bunăvoința și votul.
Timp de trei decenii nu numai că i-au ignorat pe lucrătorii din șantierele navale românești, dar le-au făcut viața tot mai grea. În anii ’90 le-au dat cea mai grea lovitură, distrugând piața shipping-ului românesc. Falimentarea companiilor de navigație maritimă Navrom, Petromin, Romline și a Companiei Române de Pescuit Oceanic, dispariția unei flote de 301 nave maritime comerciale și 64 nave de pescuit oceanic a lăsat industria navală autohtonă fără comenzi de construcții noi și reparații.
În timpul crizei prelungite din shipping-ul internațional, care a condus la închiderea a numeroase șantiere navale din Europa, guvernele social-democrate n-au mișcat un deget în sprijinul șantierelor navele românești și a constructorilor navali. Nu le-au creat nicio facilitate, nicio scutire fiscală, așa cum s-a întâmplat în cazul firmelor și lucrătorilor din sectorul IT, în ciuda faptului că migrația internă și externă a forței de muncă din șantierele navale a atins cote alarmante, obligându-le să apeleze la importul de mână de lucru calificată, din Orientul Îndepărtat.

Și-au amintit de constructorii de nave

Acum, când le frige buza, simțind că le fuge de sub picioare podeaua Parlamentului României, social-democrații se agață de voturile constructorilor de nave. Un grup de deputați PSD a inițiat un proiect de lege care prevede reducerea vârstei de pensionare pentru lucrătorii din industria navală. Vârsta minimă de pensionare ar urma să scadă la 53 de ani, în cazul femeilor, și 55 de ani, în cel al bărbaților, pentru un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.
Sunt vizați: "lucrătorii din sectorul de construcții nave care își desfășoară activitatea în activitățile specifice de control nedistructiv cu radiații ionizante, izolare cu vată minerală, galvanizare, sablare-zincare, vopsitorie, sudură, montare-demontare schele, lăcătușerie montaj, tubulatură montaj, polizare montaj, mecanică montaj, electrică montaj".

Criza forței de muncă se va adânci
Cum este percepută inițiativa legislativă de reprezentanții acestei industrii?
"Nu cred că o asemenea inițiativă va fi aprobată, întrucât intră în contradicție cu prevederile legislative ale Uniunii Europene. Din păcate, după anul 2001, s-a stabilit că pentru sectorul construcțiilor navale și, în general, pentru domeniile cu muncă grea nu se mai acordă înlesniri pentru ieșirea în avans la pensie. În al doilea rând, se pune întrebarea dacă țara poate face efortul financiar pentru cei ce ar urma să iasă prematur la pensie. Nu știu dacă există fondurile necesare, cu atât mai mult cu cât și alte ramuri ale industriei ar putea solicita același lucru; am în vedere metalurgia și mineritul. În opinia mea, este un proiect de lege populist, politicianist", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", inginerul Gelu Stan, directorul general al Asociației Naționale a Constructorilor de Nave (ANCONAV).
Să presupunem, totuși, că proiectul de lege va fi adoptat. Care vor fi consecințele? În primul rând, criza acută de lucrători calificați cu care se confruntă industria navală se va adânci și mai mult. "În Galați se întâmplă același fenomen ca în mai toate șantierele navale. Muncitorii, tehnicienii și inginerii români pleacă în străinătate, în special în Europa, pentru că li se pare că sunt plătiți mai bine. Există și fenomenul migrației interne. O firmă olandeză din Galați, specializată în confecționarea mobilierului naval a pierdut 40 de lucrători, care au fost racolați de o firmă din Constanța, sucursală a unei firme norvegiene, care îi plătește cu 2.000 de euro pe lună, net", relatează directorul general al ANCONAV.

Lovitura de grație
În timp ce lucrătorii calificați migrează, piața internă a forței de muncă nu oferă soluții de înlocuire, astfel că industria navală românească este nevoită să apeleze la importul de lucrători din Asia. "În ultimii ani, șantierele din Constanța, Galați, Tulcea au angajat muncitori din Vietnam. Din păcate, tinerii români preferă domeniile mai atractive din punct de vedere salarial", afirmă inginerul Gelu Stan.
Cum mâna de lucru străină este insuficientă, instabilă (fiind angajată pe o perioadă limitată de unu – doi ani), dar și mai costisitoare decât cea autohtonă, șantierele navale se văd nevoite să îi roage pe foștii lucrători ieșiți la pensie să revină la lucru.
În concluzie, proiectul de lege social-democrat creează doar iluzia că vine în sprijinul constructorilor de nave. În realitate, pune în pericol activitatea șantierelor navale. Media de vârstă a lucrătorilor din această industrie este ridicată, iar pensionarea timpurie nu face decât să adâncească și mai mult actuala criză a forței de muncă, a cărei consecință ar putea fi încetarea activității șantierelor navale. Și atunci, miile de lucrători din industrie care n-au apucat să iasă la pensie își vor pierde locurile de muncă, fără să știe că lovitura de grație le-a fost dată de social-democrații. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4253 secunde