Francezii de la Naval Group și Șantierul Naval Constanța au câștigat contractul "Corveta multifuncțională"

Miercuri, 03 Iulie 2019
287


Declanșată pe 26 februarie 2018, prin publicarea anunțului de participare, procedura de achiziție în cadrul proiectului "Corveta multifuncțională" a fost finalizată. 


Potrivit informaților apărute în presa centrală, care citează surse oficiale, asocierea dintre compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța a câștigat licitația. Anunțul oficial privind rezultatul competiției va fi difuzat astăzi, 3 iulie 2019. 
Contactat de "Cuget Liber", directorul general al SNC, Radu Rusen, a declarat că nu va face niciun comentariu până când Ministerul Apărării Naționale nu va comunica numele câștigătorului licitației. 


XXX 
Stimați cititori, operatorul care va fi desemnat câștigător va trebui să construiască, într-un șantier naval din România, patru corvete, într-un interval de maxim șapte ani. Ulterior, șantierul naval respectiv va asigura mentenanța corvetelor pe toată durata lor de viață, dar și lucrări de mentenanță pentru restul navelor Forțelor Navale Române. 
În competiția pentru acest proiect (primul cu care începe aplicarea Planului de înzestrare a Armatei României pentru perioada 2019 - 2028), potrivit informațiilor vehiculate în presă, asocierea Naval Group - Șantierul Naval Constanța ar fi venit cu oferta de preț cea mai avantajoasă, 1,2 miliarde de euro, fiind urmată de Damen, cu 1,255 miliarde de euro, și Fincantieri, cu 1,34 miliarde de euro. 


În ceea ce privește oferta tehnică, Naval Group ar fi venit cu un proiect de corvetă de ultimă generație, pe care a început să o producă abia din 2017 și care este echipată cu tehnologie și armament francez. În schimb, olandezii ar fi prezentat un proiect vechi de 20 de ani, dotat cu armament și echipamente americane. 
Naval Group este deținut în proporție de 62% de către statul francez, în timp ce 34% din acțiuni aparțin companiei Thales, cel mai mare producător european de armament de ultimă generație. Dacă asocierea Naval Group - SNC a câștigat, cu adevărat, contractul, va avea loc un transfer tehnologic de la francezi spre SNC, acestuia din urmă revenindu-i și o cotă de 40% din profit. 


Pentru guvernanți, desemnarea câștigătorului proiectului s-a dovedit a fi o decizie complicată, care a dat naștere la un întreg scandal, cu suspiciuni de corupție și acțiuni în justiție, care în cele din urmă au fost retrase. 
În timpul Guvernului Cioloș, a existat o tentativă de încredințare directă a contractului către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, fiind elaborat un proiect de hotărâre de guvern în acest sens. Planul nu a fost dus până la capăt de cei aflați la butoanele deciziei politice din cauza scandalului izbucnit în presă, a avertismentelor cu sesizarea Parchetului și, mai ales, ca urmare a schimbării Guvernului, în urma alegerilor parlamentare. 


Apoi, în seara de 10 ianuarie 2018, premierul Mihai Tudose a dezvăluit intenția statului român de a prelua controlul asupra companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries și de a-i încredința construcția navelor militare. 
Asocierea dintre partea română și Damen a fost finalizată în luna iulie 2018, în plin proces de desemnare a companiei căreia urma să i se încredințeze contractul. Prin această asociere, statul român intra, practic, în competiție, alături de Damen, provocând un conflict de interese.


Pagina a fost generata in 0.2382 secunde