Flota comercială a României, acum 20 de ani. Scandal pe banii marinarilor

Marţi, 27 Noiembrie 2018
239
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, 
vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


În cursul zilei de 15 decembrie 1997, am primit la redacție un comunicat al Asociației Companiilor de Navigație, semnat de președintele acesteia, Gheorghe Georgescu. În mesaj este atacată virulent cererea SLN și a companiilor de navigație cu capital de stat de a se acorda un credit de 3 milioane de dolari pentru plata indemnizațiilor restante ale marinarilor. 
Făcând precizarea că nu împărtășim acest punct de vedere, redăm integral textul comunicatului: 
"Luând cunoștință de articolul intitulat «Elizeu Stănescu de la FPS București vrea să <topească> flota CNM Navrom», publicat în cotidianul Evenimentul Zilei din data de 13 decembrie 1997, și observând atacul direct la unii membri ai Asociației Companiilor de Navigație din România, sub forma «cei care au luat nave cu chirie de la Navrom au uitat să-și plătească datoriile. Mai mult, ei sunt acuzați de Sindicatul Liber al Navigatorilor că înfometează marinarii și familiile lor, prin neplata salariilor către echipaje», în calitatea noastră de asociație patronală de ramură la nivelul flotei comerciale, precizăm următoarele: 
Odată cu demisia vechii echipe manageriale, în septembrie 1997, destinele CNM Navrom Constanța au fost încredințate actualei echipe interimare, a cărei «competență» se limitează la ofensiva împotriva partenerilor români particulari, cei care, de fapt, prin plata chiriilor au asigurat funcționarea confortabilă a CNM Navrom până în anul 1996, când piața a declanșat o criză fără precedent. 
Măsurile întreprinse de actuala conducere au constat în modificarea (viziune originală) programului de restructurare - privatizare ce fusese deja aprobat în consiliul de administrație al Fondului Proprietății de Stat, cu avizul Agenției Naționale de Privatizare și în baza strategiei Ministerului Transporturilor. Aceasta a condus la întârzierea punerii lui în aplicare, dar prevede vânzarea activelor (navelor) ce nu mai prezintă interes pentru Navrom și divizarea pe actualele structuri. 


Un act de mare 
iresponsabilitate 
Măsurile de retragere a navelor din contractele de bare-boat și preluarea de către Navrom a datoriilor din piață la nivelul a milioane de dolari SUA au aruncat compania în colaps, rezultatul fiind blocarea conturilor în bănci, blocarea navelor, imposibilitatea plății echipajelor, acțiune ce se va solda cu scoaterea navelor la «mezat» pe piața externă, la valori derizorii de către creditorii externi. Această măsură constituie un act de mare iresponsabilitate, echivalent cu decimarea flotei. 
Opinia publică trebuie informată că operatorii privați, atât de huliți de actualele conduceri și de către sindicate, suportă o chirie zilnică pe navă cuprinsă între 350 - 700 de dolari și un contract colectiv de muncă înrobitor, ce sfidează realitatea, pe fondul celei mai slabe piețe din ultimii 35 de ani, al dublării prețurilor la combustibili și primelor de asigurare, vârstei navelor de aproximativ 20 de ani, măririi înzecite a veniturilor echipajelor etc. 
Statistica făcută la nivelul a 18 societăți membre ale asociației arată că, în perioada 1992 - 1997, s-au plătit următoarele sume: chirie nave - 69.209.853 de dolari; echipaje - 87.305.587 de dolari; societăți de asigurare - 32.510.281 de dolari; reparații - 46.619.385 de dolari; modernizare - 24.155.684 de dolari; pagube provocate de arestarea navelor - 5.385.887 de dolari; pagube prin activitatea echipajelor - 5.770.276 de dolari. 
În concluzie, operatorii de nave nu «au uitat» să plătească chirie, ci ei sunt sufocați, iar situațiile grele de la bordul navelor sunt rezultatul unui management distructiv și al negocierii în forță de către Sindicatul Liber al Navigatorilor a actualului contract colectiv de muncă, ce cuprinde clauze absurde, fără nicio logică, impuse sub permanenta amenințare a declanșării conflictelor colective de muncă la bordul navelor. 
Ne opunem categoric solicitării făcute din nou Guvernului de către SLN, pentru alocarea sumei de 3 (trei) milioane de dolari pentru plata echipajelor, în condițiile în care un simplu marinar are un venit lunar de aproximativ 5.000.000 de lei, iar un comandant de navă între 15.000.000 și 20.000.000 de Iei. Ar fi o nouă sfidare în fața Guvernului și pentru masele populare, cărora li se opune un buget de austeritate. 
Soluția constă în renegocierea imediată a chiriilor pe nave la un nivel real și al contractului colectiv de muncă ce ar trebui să aducă SLN cu picioarele pe pământ, unul din principalii vinovați ai actualei situații. 
Cât privește acuzele domnului Elizeu Stănescu, membru AGA, din partea FPS, acestea frizează ridicolul". (16 decembrie 1997) 


ITF reacționează la jignirea 
pe care i-a adus-o 
premierul Victor Ciorbea 
La data de 9 decembrie 1996, Federația Internațională a Transportatorilor - ITF i-a transmis premierului român Victor Ciorbea o scrisoare prin care îl informează asupra decăderii flotei naționale a României, asupra condițiilor de muncă și viață ale echipajelor românești. Despre conținutul acestui mesaj, ziarul "Cuget Liber" v-a informat în ediția de 13 decembrie 1996. 
Simțindu-se jigniți de faptul că prim-ministrul Guvernului României nu a dat curs solicitării exprese de a trimite un răspuns, liderii ITF au revenit cu un nou mesaj. De această dată, ei recurg la o cale mai puțin practicată în relațiile internaționale, anume "scrisoarea deschisă". 
Liderii ITF îl atenționează pe Victor Ciorbea că i-au adresat această nouă scrisoare prin intermediul presei, deoarece acesta nu le-a răspuns de mai bine de o lună de la primul mesaj. Și de această dată, ITF face o descriere a problemelor sociale din flota română și solicită Guvernului României să se implice în rezolvarea lor. Victor Ciorbea este atenționat că nu este de glumit, fiind în joc imaginea României. 
Scrisoarea este semnată de David Cockroft, secretarul general al ITF, și a fost transmisă, prin internet, în întreaga lume, inclusiv companiilor de navigație din România. Ea va apărea și în "Lloyd’s List", cea mai răspândită publicație din shipping-ul internațional. (26 ianuarie 1997) 


Campania europeană a ITF - marșul solidarității 
În cadrul Campaniei europene a ITF, Sindicatul Liber al Navigatorilor și Federația Națională a Sindicatelor Portuare au organizat, în după-amiaza zilei de 13 mai 1997, un miting și un marș "al solidarității navigatorilor și docherilor". 
La acțiune, au participat circa 150 de persoane: docheri, marinari, soții de navigatori. Acțiunea a avut și o participare internațională, prin prezența a patru reprezentanți ai sindicatelor din portul Copenhaga (aparținând puternicei federații daneze SID). 
În cuvântul lor, Petre Costel - liderul FNSP, și Adrian Mihălcioiu - inspector ITF România, au prezentat obiectivele campaniei duse de ITF și au cerut navigatorilor și docherilor români să se solidarizeze pentru apărarea drepturilor lor. Coloana manifestanților s-a deplasat pe traseul Gara Maritimă - Poarta 3, prin incinta portului. (14 mai 1997) 


Pagina a fost generata in 0.2277 secunde