Fiscul introduce sistemul de supraveghere "big brother" în comerț și servicii

334
1
Fiscul introduce sistemul de supraveghere

Articole de la același autor

La pachet cu mult criticatul act normativ de modificare a Codului fiscal, Guvernul Tudose a aprobat normele metodologice de aplicare a OUG nr 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat fiscale cu jurnal electronic.

Acestea vor deveni obligatorii de la 1 iu-nie 2018 pentru firmele mijlocii și mari, iar pentru firmele mici, de la 1 august 2018.

În viitor, fiecare aparat de marcat va trebui să conțină un modul fiscal propriu și un modul de comunicație, acesta din urmă asigurând conectarea la sistemul informatic de monitorizare și supraveghere al Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Totodată va fi înființat Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale. Scopul lui este acela de a simplifica, de a debirocratiza procedurile privind aparatele de marcat (fiscalizare, sigilare, schimbarea memoriei fiscale sau a jurnalului electronic, reparații etc.), înregistrarea lor urmând să se realizeze electronic.

Contribuabilul va putea opta pentru achiziționarea și utilizarea, în locul aparatului de marcat electronic fiscal, a unui alt dispozitiv, de tip PC, telefon inteligent, tabletă, POS, conectat la o imprimantă fiscală. Dar respectiva opțiune nu este o noutate; există și e folosită, în prezent, de marile lanțuri de magazine. Pe viitor, cei ce dețin imprimante fiscale cu rolă jurnal de hârtie, vor trebui să le înlocuiască cu cele dotate cu jurnal electronic.

În schimb, noutatea o reprezintă rezumatul bonului fiscal care se transmite Fiscului. Acesta va cuprinde: valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora și minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia.

Teoretic, sistemul îi va permite ANAF să vadă, în timp real, ce se întâmplă în fiecare unitate din comerțul cu amănuntul și în sectorul serviciilor și să intervină, rapid, pentru stoparea evaziunii fiscale.

Introducerea noului sistem presupune o serie de costuri. Agenții economici vor fi nevoiți să arunce la gunoi vechile case de marcat și să le cumpere pe cele noi, mai scumpe. În plus, vor trebui să dețină un contract de service pentru aparatura nouă și să se aboneze la Internet. Toate aceste cheltuieli se fac exclusiv în interesul statului.

Pe de altă parte, Fiscul va trebui să învestească într-un nou sistem informatic. Cel pe care îl deține este supraîncărcat și în pragul blocajului total. Este greu de crezut că serverele sale ar putea fi conectate prin Internet cu cele câteva milioane de case de marcat din întreaga țară și că ar putea primi, de la fiecare, informații în timp real. Pe de altă parte, inspectorii fiscali au nevoie de computere noi, moderne, actualele fiind uzate moral și fizic, incompatibile cu viitorul sistem.

Dacă Fiscul nu investește în echipamente informatice, totul va fi în zadar. Schimbarea caselor de marcat vechi cu altele noi nu va folosi nimănui.

Comentează știrea

Ion
10 noiembrie 2017
Fiscul

Și totuși, cu toate măsurile și investițiile, veniturile la buget nu cresc !

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6468 secunde