Este prea largă pălăria CERONAV pentru liberalul Ovidiu Cupșa?

4056
19
Este prea largă pălăria CERONAV pentru liberalul Ovidiu Cupșa? - ovidiucupsa1-1339605599.jpg
România este un rezervor de forță de muncă pentru flota mondială, un exportator de lucrători calificați la nivelul standardelor internaționale. Alături de instituțiile de învățământ superior marinăresc, un rol important în formarea navigatorilor îi revine Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV.

Politician sau manager

- Domnule Ovidiu Cupșa, pentru a-și îndeplini misiunea, corpul de manageri, lectori și experți ai CERONAV trebuie să fie profesioniști de înaltă clasă. Întrebarea este dacă numirea dumnea-voastră în locul lui Dorel Popa, în funcția de director general, o schimbare eminamente politică, răspunde acestei exigențe. Despre Popa, mulți spun că este un profesionist în domeniu. Se poate spune despre dumneavoastră același lucru?

- Numirea este, așa cum spuneți dum-neavoastră, politică. Tot ce înseamnă ma-nagement în instituțiile statului este legat de politic, de majoritatea parlamentară care nu-mește guvernul. La rândul lui, Executivul stabilește conducerile instituțiilor subordo-nate, care pun în practică politicile guverna-mentale. E un mecanism democratic care trebuie înțeles și acceptat de toată lumea. Mergând mai departe, trebuie văzut cine sunt oamenii numiți politic în funcțiile respective. Fiind vorba de persoana mea, nu aș vrea să mă laud, dar mi-ați pus o întrebare directă: dacă am capacitatea să conduc instituția?

- Cititorii ziarului sunt cu adevărat interesați de răspuns. Veți constata acest lucru și din comentariile la acest interviu, de pe pagina electronică a ziarului.

- Din punct de vedere managerial, pot spune că am 22 de ani de activitate de conducere atât în sectorul privat, cât și în companii de stat. Rețineți că nu am fost niciodată manager într-o instituție bugetară, ci doar la cele care produc venituri, care se autofinanțează. N-am stat pe un buget dat de statul român, pe care eu să-l mănânc, ci am adus venituri la bugetul de stat. Și la Administrația Porturilor Maritime Constanța, și la Administrația Canalelor Navigabile, și la Șantierul Naval Mangalia, unde am fost președinte al consiliului de administrație, am realizat venituri. CERONAV este, la rândul ei, o instituție care se autofinanțează. Nu trăiește pe banii contribuabililor.

De la brevetul de ofițer III mecanic la titlul de doctor

- Funcția de director general al CERONAV, în afară de componenta managerială, are și una profesională, de specialitate. Înainte de a ne întâlni, mi-am făcut temele. Din CV-ul dumneavoastră am aflat că ați navigat în perioada 1995 - 1998 în calitate de ofițer mecanic III, că ați absolvit două facultăți în domeniul navigației, că ați parcurs, ca și alți navigatori, cursuri de perfecționare la CERONAV. Ba chiar aveți un doctorat într-un domeniu conex, câteva lucrări publicate și experiență didactică la Universitatea Maritimă Constanța. Toate acestea acoperă cerințele profesionale ale postului?

- În domeniul strict profesional, în calitate de om de catedră, de lector la UMC, de autor al unor lucrări în domeniu, sunt convins că am capacitatea de a înțelege și îndeplini cerințele postului. Pot face mai mult decât o evaluare managerială, rece, impersonală, pot face și una umană. Provin din același mediu cu specialiștii din CERONAV, avem același limbaj, putem comunica. Doctoratul mi l-am dat la Universitatea Maritimă Constanța, în mecanica fluidelor, cu teza "Contribuții la stabilirea mecanismului interacțiunii statice și dinamice dintre apă și structurile hidrotehnice". În această disciplină tehnică, e vorba și de mecanică, și de navigație, și de platformele marine, domenii pentru se pregătesc specialiști la CERONAV. Este cert că în cadrul Centrului de Perfecționare există nișe de specializare, detalii pe care nu le cunosc, dar având în vedere formația mea tehnică și de catedră, nu vor exista probleme în comunicarea cu colegii din instituție.

Piață liberă să respecte standardele

- Până la acest punct al interviului, ne-ați furnizat argu-mentele care să-i convingă pe cititorii noștri că aveți competența managerială, tehnică și didactică cerută în acest post. Acum, vă propun să ne gândim la viitor. Ce intenționați să aduceți în plus în activitatea CERONAV?

- CERONAV funcționează pe o piață. Este insti-tuție de stat, dar se auto-finanțează. Se comportă în mare măsură ca orice firmă privată…

- Cu corecția că are o poziție privilegiată, de monopol.

- Într-adevăr, CERONAV are poziția de centru național de formare. Dar pe de altă parte, se adresează unei forțe de muncă globalizate. Marinarul român muncește în flota mondială, unde interacțio-nează cu cel filipinez, indian, grec sau norvegian. În viziunea mea, CERONAV trebuie să depășească statutul de centru național și să devină unul regional. Asta înseamnă că va continua să pregătească foarte bine marinarii români, pentru a face față competiției din flota internațională, dar, în același timp, să se adreseze unei piețe mai largi, inclusiv țărilor care nu au ieșire la mare. Să nu uităm că există nave maritime sub pavilion Moldova și Ungaria. În acest scop, vor trebui rezolvate o serie de aspectele tehnice, de organizare. Dacă vrem să ne adresăm unei piețe mai largi, trebuie să avem o metodologie, comună tuturor cursurilor, de transferare a cunoștințelor pe suport în limba engleză, de programare și structurare, astfel încât să fie predate unitar tuturor cursanților, indiferent de țara din care provin. Pe de altă parte, va trebui dus la îndeplinire un deziderat mai vechi al CERONAV: construirea centrului de instruire din Galați, pentru personalul fluvial. Alte obiective, cu caracter permanent, sunt: îmbunătățirea continuă a bazei materiale de instruire, aducerea la zi a conținutului cursurilor, cu toate schimbările din legislația și practica maritimă internațională. Toate acestea măsuri, repet, trebuie să servească celor două ținte majore ale CERONAV: lărgirea pieței de recrutare a cursanților și creșterea calității învățământului. Revenind la observația dumneavoastră, într-adevăr instituția este într-o poziție privilegiată pe piața internă, dar pe cea internațională este în competiție. Nu am nimic împotriva liberalizării pieței interne, cu un singur amendament: să se respecte standardele. Eu sunt liberal și militez pentru liberalizarea piețelor, dar cu respectarea standardelor. Dacă faci un centru de perfecționare (cum s-au făcut multe universități particulare) în care câștigi o diplomă prin neprezentare și plătind o sumă, s-a terminat cu calitatea pregătirii marinarilor.

- Într-o asemenea situație, România ar ajunge pe lista neagră a shipping-ului internațional și formele sale de pregătire nu ar mai fi recunoscute în piață.

- Așa este. Eu sper ca măsurile actuale de precauție să se mențină, astfel încât să se evite un asemenea pericol. O strategie competitivă de scădere a prețurilor cursurilor ar duce la scăderea calității lor. Să știți că CERONAV este una dintre cele mai ieftine instituții de profil din lume. Oricum, ea este pregătită să facă față concurenței. 

Comentează știrea

19 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
xxl
14 iunie 2012
Repetentul!

Un repetent de la UMC a ajuns director la Ceronav? E o gluma f.f.f. buna. Nu e CLC, nu e sef mecanic, e zero barat! Manager? Pai ce-a facut bun la ACN? Si-a marit averea, de la cativa banuti in buzunar, la o avere pe care nu poate sa o justifice din salariul de acolo. Ce interese are el acolo? Normal ca Ceronav e fabrica de bani a ministerului si unde sunt bani multi, apar si smecheri dornici de capatuiala. Rusine PNL si PSD Constanta ca puneti nulitati in functii!

Cititor
14 iunie 2012
Un profesionist

Ovidiu Cupsa este printre putinii manageri care au propus proiecte. S-a zbatut la ACN si pentru repornirea lucrarilor la canalul Dunare-Bucuresti si a dus lucrurile pana la un pas de start. Din pacate, cine i-a urmat n-a mai facut nimic si ceea ce ar fi putut da de munca unor zeci de mii de oameni a cazut in parasire.

Cristi
14 iunie 2012
Felicitari

Domnul Cupsa este printre putinii liberali care au obraz si respecta oamenii din jurul lui. Este un om onest , sincer si foarte cult. Felicitari!

Zippo
14 iunie 2012
Profesionist

Da...domnul Cupsa este un profesionist chiar daca a fost numit politic el indeplineste cerintele postului!Are un proiect de viitor si sunt convins ca va reusi!!! El este omul potrivit pentru postul de director general!!!

Mihai
14 iunie 2012
Caracter si onestitate

Cine nu-l cunoaste pe Ovidiu Cupsa, sau isi da cu parerea din anumite interese (politice, de grup) face o mare greseala. Este un om cu o vasta cultura generala , pe langa cea din domeniul in care s-a pregatit si a performat. Sunt sigur ca va reusi sa performeze si la aceasta companie , va veni cu idei novatoare, intrucat are o larga viziune asupra activitatii economice precum si celei didactice

gabi
14 iunie 2012
Felicitari!!!

Omul asta nu a fost la conducerea unei institutii bugetare niciodata!! El nu poate fi acuzat ca a supt din banii publici..ca altii...nu dau nume ca se supara PDL-ISTII...mai mult de atat are o experienta vasta in functii manageriale...deci eu zic ca acest post i se potriveste ca o manusa!!! Iar cei de la PDL nu au decat sa planga de oftica ...ei au avut puterea si uite unde a ajuns tara!! ACUM E RANDUL PROFESIONISTILOR ADEVARATI!!!

Răspuns la: Repetentul!
Adăugat de : xxl, 14 iunie 2012
Un repetent de la UMC a ajuns director la Ceronav? E o gluma f.f.f. buna. Nu e CLC, nu e sef mecanic, e zero barat! Manager? Pai ce-a facut bun la...
cristian
14 iunie 2012
Asa da!

Da-tii timp si rabdare si sunt convins ca isi va demonstra calitatiile pe care le-a dobandit in cei peste 20 de ani de experienta!!!

Cineva...
14 iunie 2012
Politic sau nu...

Dl.Cupsa este printre putinii manageri cu adevarat profesionisti din randul constantenilor. Felicitari, dle.Cupsa, sunt convins ca veti conduce aceasta institutie in mod impecabil, nu tineti cont de rautatile altora.Sunt doar invidiosi...

nu sunt bugetar pur-sange
14 iunie 2012
puteti schimba multe lucruri in bine

Daca CERONAV este o institutie care se autofinanteaza si nu traieste din banii contribuabililor, de ce au fost reduse salariile si alte drepturi salariale cu 25%? Oare in Legea 118/2010 intentionat au fost incluse si astfel de institutii sau neprofesionalismul fostei guvernari lasa de dorit? Pentru ca nu are niciun fel de logica o reducere a salariilor in conditiile in care tu ca institutie(autofinantata) poti sa le acorzi, aici suferind atat salariatii cat si contributiile fata de bugetul statului(fiind mult mai mici). Pe aceasi lungime de unda se afla si Autoritatea Navala Romana. D-lor directori, ca sa va demonstrati calitatile de manageri trebuie ca bugetul institutiei pe care o conduceti sa nu mai fie impus si ingradit de minister. Un asemenea buget este unul mincinos si nu proiecteaza intr-un mod real activitatea institutiei, mai ales pe partea de venituri, in conditiile in care cheltuielile iti sunt impuse si nu te poti dezvolta asa cum preconizezi. In procesul de realizare a veniturilor si de efectuare a cheltuielilor, bugetul reprezinta un instrument de analiza si control, implicit de asigurare a echilibrului financiar al institutiei. Convergent si complementar bugetului se organizeaza un sistem de contabilizare prin care se urmareste si se controleaza in ce masura realizarile efective corespund cu cele planificate, iar pe aceasta baza se fundamenteaza decizia de corectie. In felul acesta, prin buget, ca instrument de conducere, se realizeaza integrarea activitatilor de planificare, control, urmarire a cheltuielilor, veniturilor si rezultatelor financiare. Mai mult decat atat, institutia in ansamblul sau, reprezinta un centru de venituri si cheltuieli care intra in relatii economico-financiare cu mediul extern. D-lor directori generali, poate a venit vremea sa iesim din acest tipar, deoarece suntem institutii cu venituri proprii, dar suntem tratati mai rau decat institutiile bugetare.

ioniut
14 iunie 2012
In sfarsit!!

Deci am vazut in sfarsit ca se poate ca cineva care este numit politic sa fie si foarte bine pregatit pe domeniul pe care a fost numit!!!

19 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 07 Septembrie 2011
Stire din Economie : Vreți o carieră în transportul fluvial?
Pagina a fost generata in 0.3821 secunde