Epoca Marilor Jafuri! Raport cutremurător privind dezastrul de la Căile Ferate Române

708

Articole de la același autor

Guvernanților români și clientelei lor politice le-a fost suficient un deceniu pentru a distruge flota maritimă comercială și flota de pescuit oceanic. Cu rețeaua de căi ferate le e mai greu. Iată, s-au împlinit trei decenii de la debutul operei de distrugere a Căilor Ferate Române și aceasta tot nu a fost finalizată.

Este drept, între timp au fost obținute numeroase "succese" de parcurs. Astfel, rețeaua de căi ferate a ajuns într-o stare atât de jalnică, încât restricțiile de viteză sunt mai numeroase decât gările, triajele și viaductele la un loc. Incidentele și accidentele de cale ferată generate de starea infrastructurii au devenit "normalitate".

Viteza medie de deplasare a trenurilor de marfă a coborât la 30%. Din această cauză, portul Constanța pierde importante fluxuri de mărfuri. Dezastrul feroviar a contribuit la creșterea explozivă a traficului rutier și a poluării mediului, căci mare parte dintre călători și importante cantități de mărfuri au migrat spre transportul auto.

Astăzi, procesul de distrugere a Căilor Ferate Române nu mai este agresiv și accelerat ca în Epoca Marilor Jafuri din anii ’90. Ehei, pe atunci, loviturile se dădeau fulgerător, cu "profesionalism" și "responsabilitate".

Peștele de la cap se-mpute

Ce schimbări au intervenit în mecanismul de demolare a Căilor Ferate Române? Cum se acționează în zilele noastre pentru a desăvârși dezastrul? Răspunsul este cuprins în raportul Corpului de Control al primului ministru Ludovic Orban. Acesta a efectuat o vizită de lucru la Compania Națională de Căi Ferate "CFR" - SA și a verificat isprăvile conducerii acesteia din perioada 1 ianuarie 2017 - 31 iulie 2019.

Raportul de control confirmă proverbul românesc în care se spune că "peștele de la cap se-mpute", evidențiind faptul că sistemul de administrare și conducere executivă a companiei funcționează sub semnul provizoratului și improvizației, la limita legii, fără o strategie și fără o țintă.

Iată câteva din constatările care au dus la această concluzie:

- O banală procedură de selecție pentru poziția vacantă de administrator la CFR SA a depășit termenul legal cu… 605 de zile;

- Procedura de selecție pentru toți membrii consiliului de administrație, declanșată prin hotărârea AGA din data de 15 noiembrie 2018, nu era finalizată până la data de 3 octombrie 2019, depășindu-se termenul legal cu 322 de zile;

- La data de 3 octombrie 2019, procedura de selecție inițiată în anul 2018 era nefinalizată, posturile de administratori fiind ocupate prin mandate provizorii;

- La 26 octombrie 2016, a fost declanșată procedura de selecție a directorului general și directorului financiar. Până la data de 3 octombrie 2019, nu a fost definitivată, termenul legal fiind depășit cu 616 de zile;

- În perioada 2017 - 3 octombrie 2019, conducerea CFR SA a fost asigurată de cinci directori generali interimari;

- Activitatea managerială a companiei s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari;

- La data de 30 septembrie 2019, la nivelul CFR SA, nu exista o strategie aprobată prin hotărâre a Guvernului, așa cum prevede legea;

- În perioada 2017 - 2019, în cadrul CFR SA, nu s-au dispus și efectuat misiuni de audit financiar la nivelul celor opt sucursale regionale, ci doar la nivel central.

Bășcălie cu finanțare europeană

Astfel stând lucrurile la nivel managerial, era inevitabil ca investițiile și afacerile companiei să fie în grea suferință. Iată dovada: în perioada 2014 - 2017, CFR SA a încheiat contracte de finanțare pentru zece proiecte cu finanțare europeană, șase dintre ele vizând reabilitarea unor linii de cale ferată sau realizarea de studii de fezabilitate. Culmea este că pentru niciunul dintre acestea nu a fost respectat termenul asumat prin contractul de finanțare.

În realizarea documentației și pașilor necesari pentru începerea execuției lucrărilor de modernizare a liniilor de cale ferată, au fost consemnate întârzieri uriașe față de termenele inițiale din contractele de finanțare. Iată câteva exemple: linia Predeal - Brașov - 16,5 luni; infrastructura feroviară din portul Constanța - 15 luni; linia Brașov - Simeria - 4 ani și 5 luni; linia Brașov - Sighișoara - 2 ani și 3 luni.

La 11 noiembrie 2019, valoarea totală a proiectelor CFR SA finanțate din fonduri europene era de peste 29,152 miliarde de lei, din care au fost încasate cu puțin peste 5,781 miliarde de lei, gradul de absorbție fiind de numai 32,92%.

În ultimii trei ani, situația financiară a companiei s-a deteriorat amenințător. Gradul de realizare a veniturilor, față de prevederile bugetare aprobate de Guvern, a involuat astfel: în anul 2017 - 58,99%, în 2018 - 66,85%; în primul semestru din 2019 - 27,55%. Dacă în 2017, compania a obținut un profit brut de 210.122.360 lei, pentru 2019 se estimează o pierdere brută de 32.788.000 lei.

XXX

Din păcate, raportul Corpului de Control al primului ministru nu ne spune cu cât au fost plătiți administratorii și directorii CFR SA pentru acest dezastru. Eu am mari îndoieli că drăguții de ei au muncit pe gratis. Doar se știe că în România până și dezastrul costă. Și cu cât e mai mare, cu atât e mai scump! 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.412 secunde