Domnule Gheorghe Bosînceanu, nu credeam că vei reuși!

Vineri, 18 Septembrie 2020
3022
Pe data de 31 iulie 2005, când a fost lansat la apă tancul chimic de 41.000 tdw, „Histria Perla“, m-a sunat la telefon omul de afaceri Gheorghe Bosînceanu – președintele adunării generale a acționarilor Șantierului Naval Constanța.

– Ei, nea Tița, ce zici?

I-am răspuns cât se poate de sincer:

- Domnule, nu credeam că vei reuși.

S-a arătat foarte surprins:

- Cum așa?

- Păi, domnule, ai preluat șantierul doar de trei ani, pe 11 aprilie 2002, într-o situație falimentară, fără să ai vreun sprijin din partea statului, din partea nimănui. Spre comparație, șantierul naval din Mangalia are în spatele său, începând din 1998, gigantul Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., care este sprijinit de statul sud-coreean și beneficiază de facilități din partea statului român, iar șantierul naval din Galați este deținut, din 1999, de un alt gigant, grupul olandez Damen. Dumneata, pe cine te bazezi, pe cine ai în spate?

- Pe profesioniștii din șantier, pe munca noastră, pe seriozitate. Ce nevoie avem de mai mult?



O privatizare de succes

Trebuie să știți, stimați cititori, că în anul 2001 când a început procesul privatizării SNC, datoriile acestuia atingeau cifra de 62 de milioane de dolari, iar portofoliul de comenzi era gol. Compania era angrenată în litigii de zeci de milioane de dolari. Creditorii înaintaseră acțiuni în justiție, prin care cereau lichidarea lui. Performant în privința calității, după cum o recunoșteau clienții și publicațiile de specialitate, SNC avea mereu probleme cu respectarea termenelor de livrare, din cauza înapoierii tehnologice și organizării defectuoase a muncii.

Preluându-l, acționarul majoritar Gheorghe Bosînceanu a rezolvat toate litigiile, a achitat datoriile și a reorganizat și retehnologizat compania.

În paralel, a lansat proiectul tancurilor chimice de 41.000 tdw, destinate pieței externe, un produs în totalitate românesc, începând cu munca de proiectare, construcție și terminând cu cea de operare.

S-a dovedit a fi printre puținele proiecte sută la sută românești, de mare succes pe piața internațională, realizate de industria noastră națională în ultimii 20 de ani. În 2008, tancul chimic de 41.000 tdw fabricat la SNC a fost declarat cea mai bună navă din categoria ei, de pe piața internațională. Din această serie au fost construite și livrate 21 de nave.

În foarte scurt timp, Gheorghe Bosînceanu a reușit să facă din șantierul naval românesc o rotiță importantă a uriașului mecanism economic internațional, din care fac parte nume cu rezonanță planetară: Eni, Glencore, Credit Agricole, Fortis Bank, Royal Bank of Scotland, BNP Paribas, Total, Exxon, Shell și altele.



Ambiții renăscute

Criza economică din shipping-ul internațional, care a început la finalul anului 2008 și s-a prelungit până în 2015, a afectat profund industria navală. La nivel mondial, peste o sută de unități de construcții și reparații navale au fost nevoite să își închidă porțile, ca urmare a scăderii dramatice a comenzilor.

În acei ani, Gheorghe Bosînceanu a făcut o mișcare strategică și salvatoare pentru SNC – pentru care l-am felicitat - reorientând compania spre comenzile de reparații navale. Treptat, ponderea reparațiilor și conversiilor de nave a depășit-o pe cea a construcțiilor navale.



Criza a trecut și ambițiile omului de afaceri au renăscut. Piața avea nevoie de nave noi, performante, mai eficiente ecologic, care să corespundă noilor exigențe impuse de Organizația Maritimă Internațională privind emisiile de gaze în atmosferă. Și astfel a apărut proiectul unei noi serii de nave sută la sută românești: tancul de produse petroliere și chimice de 40.000 tdw. „Histria Atlas” – nava prototip a fost livrată în aprilie 2019, iar cea de a doua navă, „Histria Dione” – în august 2020. A treia navă din serie se află, deja, la montaj, în docul uscat și va fi livrată în anul 2021, iar în trimestrul patru va începe debitarea tablelor pentru cea de a patra navă.

La debutul său pe piață, noul tanc chimic de produse petroliere și chimice construit la SNC s-a bucurat de un real succes, fiind nominalizat la premiul „tancul petrolier al anului 2019”, de către societatea Tanker Shipping and Trading din Anglia și fiind listat, de către The Royal Institution of Naval Architects, printre cele mai moderne nave livrate în anul 2019.

Corveta multifuncțională - noua provocare

Viitoarea mare provocare a Șantierului Naval Constanța o reprezintă construcția corvetelor multifuncționale pentru Forțele Navale Române, în asociere cu Naval Group – liderul mondial în construcția navelor de război. Compania este deținută în proporție de 62% de către statul francez, în timp ce 34% din acțiuni aparțin companiei Thales, cel mai mare producător european de armament de ultimă generație. Realizarea acestui joint-venture spune totul despre încrederea de care se bucură SNC pe piața internațională.

După cum au aflat cititorii noștri, competiția pentru atribuirea proiectului a fost câștigată de asocierea Naval Group – SNC, dar întreaga procedură a fost contestată în justiție de compania Damen, care s-a clasat pe locul doi. Primele rezultate din instanțele de judecată demonstrează că nu este decât o chestiune de timp până când toate piedicile din calea semnării contractului cu Naval Group – SNC să fie înlăturate.



În această speță, premierul Ludovic Orban s-a exprimat cât se poate de ferm: „Mi se pare o hărțuire greu de acceptat. Procesul principal și anume contestația împotriva deciziei de adjudecare a contractului către consorțiul Naval Group – SNC a fost respinsă printr-o hotărâre judecătorească definitivă. Din punctul meu de vedere se pot începe negocierile finale în vederea semnării contractului de construcție, chiar dacă mai există litigii fără niciun temei.”

Proiectele SNC au dat un puternic impuls cererii de forță de muncă. Dar în timp ce Damen anunță concedieri, șantierul constănțean face angajări, efectivele sale fiind în continuă creștere.

x x x

Stimați cititori, în cei 128 de ani de existență, Șantierul Naval Constanța a construit și livrat 461 de nave, cu o capacitate totală de aproape 5 milioane tdw, din care 93 de nave, totalizând peste 2 milioane tdw, pentru piața externă. La acestea se adaugă un volum uriaș de lucrări de reparații executate la peste 5.500 de nave.





Pagina a fost generata in 0.3043 secunde