De ce nu reușește România să ratifice convențiile maritime internaționale

841
6
De ce nu reușește România să ratifice convențiile  maritime internaționale - decenureusesteromania-1429633246.jpg

Articole de la același autor

Înființată în 1948, Organizația Maritimă Internațională este o agenție a ONU cu responsabilități în domeniul siguranței și securități navigației și a prevenirii poluării de către nave. În prezent, are 171 state membre, la care se adaugă trei state membre asociate. România a devenit membru cu drepturi depline în 1965.

Responsabilitatea IMO este uriașă, dacă ținem cont de faptul că 90% din comerțul mondial se desfășoară pe mare. În ultima jumătate de secol, IMO a adoptat circa 30 de convenții, protocoale și acorduri internaționale.

Printre cele mai recente acte normative promovate de IMO se numără Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC - 2006, care se aplică din data de 20 august 2013, și Convenția internațională de la Nairobi, din 2007, privind îndepărtarea epavelor, intrată în forță pe data de 14 aprilie 2015.

Ambele urmăresc îndepărtarea de pe mările și oceanele lumii a navelor sub standardele internaționale și scoaterea de pe piață a companiilor incapabile să respecte regulile shipping-ului modern. Dacă MLC-2006 contribuie la eliminarea dumping-ului social de pe piața forței de muncă marinărești, Convenția de la Nairobi 2007 contribuie la protecția mediului maritim.

În esență, aceasta din urmă obligă statele lumii să își curețe de epave zonele economice exclusive sau zonele echivalente de până la 200 de mile marine de țărm. Responsabilitatea privind marcarea, localizarea și îndepărtarea epavelor de la 300 de tone în sus revine armatorilor, care vor trebui să se asigure în acest scop. În cazul pierderii totale a navei, asiguratorul va trebui să suporte costurile scoaterii navei de pe fundul mării.

Statele care au ratificat convenția vor putea interzice accesul în porturile lor a navelor care nu au încheiat o astfel de asigurare, iar în caz de dezastru, vor avea dreptul să acționeze împotriva asigura-torilor care nu își îndeplinesc obligațiile contractuale.

România ar trebui să fie direct interesată să adere la aceste două convenții, atât în calitate de furnizor de echipaje pentru flota mondială, cât și pentru a-și proteja zona costieră. Este bine știut că Marea Neagră e foarte capricioasă, cu multe furtuni, fiind totodată, bântuită de numeroase coșciuge plutitoare.

Cât de mult este preocupată România să își promoveze interesele maritime? În această vară se împlinesc doi ani de la intrarea MLC - 2006 în forță. În zona Mării Negre, doar Bulgaria și Federația Rusă au ratificat-o. Georgia, Moldova, România, Turcia și Ucraina continuă să o ignore. Drept urmare, în această regiune, continuă să fie tolerate navele sub standardele inter-naționale, care nu le asigură navigatorilor condiții de muncă și viață decente la bord, ale căror echipaje nu beneficiază de contracte colective de muncă cu clauze de salarizare și de protecție socială la nivelul minim internațional.

România a avut o tentativă de ratificare, dar proiectul înaintat de Ministerul Transporturilor s-a blocat în Parlament și a ieșit din circuitul legislativ.

Nu este singurul rateu. Pe data de 25 iunie 2014, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de modificare a HG nr. 811/2010 privind controlul statului portului. Potrivit acestuia, navele care vizitează porturile românești trebuie să dispună de certificatele de muncă în sectorul maritim, prevăzute de MLC 2006, și să depună declarații de conformitate la cerințele convenției. Dezbaterea publică s-a încheiat pe 6 iulie 2014 și, de atunci și până astăzi, nimeni n-a mai auzit de acel proiect.

În sfârșit, între 19 și 31 martie 2015, s-a aflat în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor, proiectul de lege privind ratificarea Convenției de la Nairobi 2007. Actul normativ va trebui să obțină aprobarea Guvernului și, apoi, pe cea a Parlamentului. Este greu de spus dacă va parcurge procesul legislativ până la capăt. Dacă nu se împotmolește la Guvern, are mari șanse să fie înmormântat de Legislativ.

Se știe că Parlamentul României este un adevărat cimitir al inițiativelor legislative. Senatorii și deputații români muncesc eficient doar când e vorba de privilegiile lor.

"Parlamentarii iar votează,

De pe poziții unanime,

O lege care-i protejează

De vremurile asasine."

Astfel stând lucrurile, aleșii neamului nu mai au timp să se ocupe de legile care vizează interesul național. 

Comentează știrea

MLC
22 aprilie 2015
Ratificare?

Un parlamentar care ia de la secretariatul parlamentului un dosar de ratificare a MLC 2006 exclama: M-L-C ? - O alta mize-rie. Pen-si-e ?, Asta da bijute-rie.

navigator
22 aprilie 2015
mlc

SUNT MARI INTERESE LA MIJLOC ...DE NU SE RATIFICA DE ROMANIA MLC 2006 ...

Ptr. "navigator"
22 aprilie 2015
Conventiile sunt ptr tari cu flota..

Si de ce ar trebui sa ratifice Romania conventiile ?!? Chiar autorul articolului (de fapt, de unde a copiat Titza) , spune ca "...statele care au ratificat convenția vor putea interzice accesul în porturile lor a navelor care nu au încheiat o astfel de asigurare...". Pai , este vorba de tarile cu flota , deci despre ce nave cu pavilion romanesc vorbim ?!?... Salupele si remorcherele din port ?!?

Cunoscator
23 aprilie 2015
MLC 2006

In primul rand conventia stabileste o asigurare sociala si medicala (9 elemente de asigurare sociala/medicala printre care pensie, asigurare accidente, inbolnavire, concediul medical,indemnizatie de somaj, etc) pe care trebuie sa o faca armatorul in mod obligatoriu. Sistemul legislativ actual nu permite unui armator strain sa efectueze aceste lucruri si astfel navigatorii romani (vreo 30.000) vor ramane incet incet fara job-uri. Apoi este directiva EU pentru a standardiza conditiile de munca a navigatorilor in Europa si a nu mai avea o competitie neloiala pe teritoriul UE. Prin directiva PSC (controlul portului statului) s-au implementat conditiile MLC 2006 iar Romania este astazi pe "infrigement" pentru 6 neconformitati. Infrigement inseamna tara plateste pentru aceasta grosolana neglijenta, adica noi toti platim din taxele si impozitele pe care le dam statului, si in loc sa faca starzile, spitalele, scolile, banii nostri se duc la altii. Dar nu e nicio problema probabil, nu? Eu zic ca este. Ma rog, mai sunt si multe alte interese nationale dar cine mai pune astazi interesul national in fata interesului personal?

la noi ca la nimeni
23 aprilie 2015
MLC 2006

In ce tara traim mai fratilor.... Suntem rusinea Europei. Pana si bulgarii au ratificat aceasta conventie. Sunt comandant si mi s-a spus de la companie ca daca Romania nu ratifica anul asta MLC 2006, debarca toti romanii pentru ca nu pot tine navigatorii din tarile fara legislatie in conformitate cu MLC. Nu pot face ceea ce scrie in conventie si risca sa aiba navele arestate prin diverse porturi. Si dupa cate stiu sunt vreo 600 de naviagtori de ai nostri aici.

preda
7 mai 2015
petitie pt ratificarea MLC

http://www.petitieonline.com/ratificarea_mlc_2006_de_catre_romania_-salvati_navigatorii_romani - poate asa trezim guvernantiii, dat share, votati

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5117 secunde