Criză umanitară teribilă pe mările și oceanele lumii. Sute de mii de navigatori, prizonieri la bordul navelor

5007

Articole de la același autor

Criza schimburilor de echipaje provocată de restricțiile impuse de statele lumii în timpul pandemiei Covid-19 durează de zece luni. În această lungă perioadă, sute de mii de navigatori au rămas blocați pe nave, forțați să își prelungească contractele de muncă și puși în imposibilitatea de a beneficia de asistență medicală la bord.

Marinarii au ajuns prizonieri pe propriile nave, unii dintre ei nereușind să pună piciorul pe uscat nici după un an și jumătate pe mare. Drept urmare, numărul cazurilor de depresie în rândul navigatorilor a crescut alarmant, pe acest fond înmulțindu-se și sinuciderile.



În toată această perioadă, Organizația Maritimă Internațională, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), Federația Europeană a Transportatorilor (ETF) și sindicatele naționale ale navigatorilor au făcut presiuni asupra guvernelor lumii, cerând să le acorde navigatorilor statutul de personal cheie, având în vedere importanța activității lor pentru aprovizionarea cu medicamente, aparatură medicală, alimente și mărfuri de strictă necesitate a populației planetei. Dar în ciuda repetatelor demersuri, situația nu s-a îmbunătățit. Navigatorii se confruntă, în continuare, cu numeroase restricții și interdicții de deplasare, schimburile de echipaje efectuându-se cu mari dificultăți și cu costuri ridicate.

Camera Internațională de Transport Maritim estimează că, în circumstanțe normale, aproximativ 100.000 de navigatori sunt rotiți în fiecare lună, cu 50.000 de debarcări și tot atâtea îmbarcări. La apogeul crizei schimburilor de echipaje din toamna anului 2020, Organizația Maritimă Internațională estima că aproximativ 400.000 de navigatori se aflau pe navele lor după expirarea contractului lor, în timp ce alți 400.000 se aflau în imposibilitatea de a-i schimba.





Soluția salvatoare

Apariția primelor vaccinuri anticovid și producerea lor pe scară industrială a fost percepută de sectorul maritim ca o soluție pentru rezolvarea crizei schimburilor de echipaje. Astfel că organizațiile profesionale din shipping au început să solicite vaccinarea navigatorilor în regim de urgență. În România, în urma demersurilor întreprinse de Sindicatul Liber al Navigatorilor, Asociația Națională a Societăților de Crewing din România și Autoritatea Navală Română, cu sprijinul Prefecturii Constanța, Guvernul a decis ca personalul navigant maritim și fluvial, lucrătorii de pe platformele marine și cei de pe unitățile mobile din domeniul petrolier să fie cuprinși în etapa a doua a programului național de vaccinare anticoronavirus. La 30 iulie 2019, în evidențele Autorității Navale Române (ANR) erau înregistrați 45.108 navigatori cu documente valabile la acea dată.

În luna ianuarie, statul Singapore a început vaccinarea a peste 10.000 navigatori, fiind una dintre primele națiuni care a acordat prioritate vaccinării anticovid a personalului din sectorul maritim.

Declarația de la Neptun

Recent, în numele industriei europene de transport maritim, Asociația Comunității Europene a Armatorilor (ECSA) a adresat tuturor guvernelor și organismelor Uniunii Europene o scrisoare deschisă, intitulată „Declarația de la Neptun privind bunăstarea navigatorilor și schimburilor de echipaje”. Documentul a fost elaborat de un grup de lucru din care au făcut parte reprezentanți ai: AM Nomikos, Cargill, Dorian LPG, GasLog, Forumul Maritim Global, Camerei Internaționale de Transport Maritim, Consiliului Internațional al Angajatorilor Maritimi, Federației Internaționale a Transportatorilor, ONE, Philippine Transmarine Carriers, Inițiativei Shipping-ului Sustenabil, Synergy Group, V. Group și Forumului Economic Mondial.

În mesaj, cei peste 300 de semnatari, reprezentanți ai industriei maritime și ai organizaților care luptă pentru apărarea drepturilor omului, se angajează să contribuie la rezolvarea acestei crize globale, prin acțiuni concrete pentru:

- recunoașterea navigatorilor ca lucrători cheie și acordarea accesului prioritar la vaccinurile anticoronavirus;

- stabilirea și implementarea protocoalelor standard de sănătate, pe baza celor mai bune practici existente;

- creșterea colaborării între operatorii de nave și navlositori pentru a facilita schimburile de echipaje;

- asigurarea conectivității aeriene între nodurile maritime cheie pentru navigatori.

„Guvernele trebuie responsabilizate. Cheia pentru a pune capăt acestei crize umanitare este colaborarea strânsă dintre autorități, întreaga industrie maritimă și partenerii noștri sociali ”, a declarat Martin Dorsman, secretarul general al ECSA.





Noi restricții și bariere

MSC Mediterranean Shipping Company este unul dintre cel mai mari jucători din transportul maritim containerizat, cu o flotă de 560 de nave și 70.000 de lucrători. Navele sale transportă 21 de milioane TEU (containere convenționale) pe an, pe 200 de linii comerciale, în 500 de porturi ale lumii.

Referindu-se la criza schimburilor de echipaje, Soren Toft - președintele grupului MSC a declarat: „Pe măsură ce trecem în al doilea an al pandemiei Covid-19, sănătatea și bunăstarea navigatorilor noștri ne preocupă și mai mult. Facilitarea repatrierii navigatorilor și a schimburilor de echipaje este vitală și necesită o atenție imediată. Pe lângă eforturile MSC de anul trecut, de a aduce în atenția guvernelor problema critică a schimburilor de echipaje, credem că este mai important ca niciodată să apreciem contribuția valoroasă pe care o aduc navigatorii la economia globală și să ne asigurăm că acești oameni sunt recunoscuți ca lucrători cheie. Navigatorii și transportul maritim au ținut lumea în mișcare în mijlocul pandemiei Covid-19 și este imperativ ca guvernele să acorde sprijin deplin pentru a atenua criza schimburilor de echipaje și pentru a menține fluxul comercial fără obstacole.”

Soren Toft subliniază că: „În ciuda tuturor acestor eforturi semnificative ale armatorilor, organizațiilor internaționale și ale unor guverne, situația se înrăutățește pe măsură ce sunt puse în aplicare noi interdicții de călătorie. Pentru a căuta o soluție la această criză umanitară, este crucial ca guvernele naționale să recunoască navigatorii ca lucrători cheie, să fie respectate protocoale stricte de sănătate la bord și pe uscat, iar legăturile aeriene dintre hub-urile de schimbare a echipajului și principalele națiuni marinare să fie restabilite.”

În ultimele zile, numeroase state ale lumii, printre care și țări europene, și-au închis granițele, interzicând zborurile aeronavelor și deplasările. Drept urmare, criza schimburilor de echipaje va lua o și mai mare amploare.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.238 secunde