Creștere spectaculoasă a traficului de mărfuri în porturile maritime românești

213
Creștere spectaculoasă a traficului de mărfuri în porturile maritime românești - cresterespectaculoasatraficport-1571685794.jpg

Articole de la același autor

Porturile maritime românești au mult de lucru în această toamnă. Luni, 21 octombrie 2019, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 33 de nave, din care 14 nave încărcau 383.401 tone de grâu, porumb, floarea soarelui și rapiță. Alte trei nave așteptau în radă să intre la operare, pentru a prelua 62.130 de tone de grâu, porumb și rapiță.
Pentru următoarele două săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 62 de nave, din care: 52 de nave la Constanța, 8 nave la Midia și 2 nave la Mangalia. 
x    x    x
Stimați cititori, din capul locului trebuie spus că evoluția porturilor maritime românești în primele nouă luni ale anului 2019 a întrecut așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 8,42%, comparativ cu aceeași perioadă din 2018. Împreună, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat 49.689.282 tone.
Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 18,31%, față de perioada ianuarie - septembrie 2018, a cantităților de cereale derulate. A contribuit, de asemenea, saltul înregistrat și de alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: îngrășămintele (+25,71%), minereurile și deșeuri de fier (+20,39%), produsele metalice (+10,09%), cărbunii (+8,75%), petrolul  brut (+6,45%), produsele petroliere (+3,62%), minereurile și deșeurile neferoase (+2,86%).
Traficul maritim a fost de 38.113.925 tone (în creștere cu 4,73% față de aceeași perioadă din 2018), iar cel fluvial, de 11.575.357 tone (mai mare cu 22,63%).
Dacă ritmul fluxurilor de mărfuri se va menține în următoarele luni cel puțin la același nivel, porturile maritime românești vor încheia anul 2019 cu un trafic record, de peste 66 de milioane de tone. În 1988, când transportul maritim de mărfuri se derula exclusiv prin portul Constanța, acesta atinsese un maxim istoric de 62,4 milioane de tone. 
x    x    x
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 43.367.993 tone de mărfuri, mai mult cu 10,43% față de ianuarie - septembrie 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+18,32%), produse petroliere (+27,85%), minereuri și deșeuri de fier (+20,39%), combustibili solizi (+8,75%) și îngrășăminte (+27,32%).
În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Dacă în primele nouă luni din 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 39,73%, în ianuarie - septembrie 2019 au reprezentat 39,05% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (16,03%), mărfurile containerizate (11,57%), hidrocarburile (11,11%), îngrășămintele și produsele chimice (7,52%), combustibilii solizi (7,08%) și produsele metalice (4,48%).
În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 5.016.896 tone, respectiv 509.166 TEU (containere standard), fiind mai mare cu 0,37% în tone, dar mai mic cu 0,96% în TEU.
x    x    x
În lunile ianuarie - septembrie 2019, zona Midia a portului Constanța a derulat un trafic total de 6.129.665 tone de mărfuri, mai mic cu 5,43% față de aceeași perioadă din 2018. Cantitățile de hidrocarburi, care dețin o pondere de 93,55% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au diminuat cu 5,71%. 
x    x    x
Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 188.416 tone de mărfuri, cu 146,69% mai mult decât în ianuarie - august 2018. În structură, cimentul reprezintă 53,29% din traficul total, iar produsele petroliere 34,05%. 
x    x    x
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 191,2 milioane de tone de mărfuri, în primele nouă luni ale anului 2019, în scădere cu 7,5% față de perioada de referință din 2018. 
Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 116,7 milioane tone de mărfuri, cu 1,0% mai mult decât în ianuarie – septembrie 2018. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 18,1 milioane tone (-7,0%), Rostov pe Don – 11,8 milioane tone (-7,9%), Kavkaz – 15,8 milioane tone (-34,8%), Taman – 10,9 milioane tone (+6,7%), Temryuk – 3,4 milioane tone (+24,3%).


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5531 secunde