Cine se face vinovat de dezastrul de la CFR Marfă? Curtea de Conturi face dezvăluiri fulminante
3489
Articole de la același autor
Curtea de Conturi a României a dat publicității raportul privind auditul efectuat la Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA. Documentul este o radiografie a acestei „găuri negre” din transportul feroviar românesc.
Acțiunea de audit a vizat perioada ianuarie 2014 - iunie 2020 și a fost efectuată la: CFR Marfă, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA și Ministerul Transporturilor. Auditorii au constatat că CFR Marfă a înregistrat pierderi financiare uriașe în perioada 2014-2019, în timp ce principalii concurenți de pe piața transportului feroviar de marfă din România au realizat preponderent profit.
Ponderea transportului feroviar de marfă în totalul transportului terestru de marfă din România a scăzut continuu, coborând de la 20,4%, în anul 2014, la 15,4%, în anul 2018. Această involuție a avut loc pe fondul agravării stării infrastructurii feroviare și a creșterii numărului restricțiilor de viteză. Astfel că viteza medie a trenurilor de marfă (viteza comercială) a scăzut de la 18,92 km/oră, în 2014, la 16,49 km/oră, în 2019, situându-se cu mult sub nivelul vitezei medii proiectate (86,30 km/oră) și vitezei medii tehnice (68,90 km/oră).
Parcul de vagoane în moarte clinică
Curtea de Conturi a constatat că CFR Marfă nu are o strategie coerentă în domeniul investițiilor și că întocmirea documentațiilor tehnice pentru modernizarea materialului rulant este deficitară. Activitatea de reparare a parcului de locomotive și vagoane a fost subfinanțată, fapt ce a dus la scăderea numărului de locomotive și vagoane din parcul activ. Astfel că 58,8% din parcul de vagoane al companiei nu a putut fi utilizat, în perioada 2014-2018, doar din cauza stării tehnice.
În loc să își repare propriile vagoane, CFR Marfă a preferat să închirieze vagoane de la alți operatori feroviari, fapt ce i-a afectat și mai mult situația financiară.
Din cauza slabei calități a serviciilor prestate, cota de piață a CFR Marfă scade continuu. Mai mult, societatea este nevoită să scoată bani din buzunar. În perioada 2014-2019, CFR Marfă le-a achitat clienților despăgubiri în valoare de 2,6 milioane de lei pentru pierderea sau avarierea mărfurilor transportate.
Un management dezastruos
Auditul a pus în evidență criza administrativă și managerială profundă de la CFR Marfă. În opinia echipei de audit, numeroasele schimbări produse în managementul societății, în perioada ianuarie 2014 - iunie 2020, au reprezentat un factor perturbator. Conducerea companiei a fost asigurată preponderent de directori și administratori provizorii, ale
căror contracte de mandat nu conțin obiective și criterii de performanță. Reprezentanții Ministerului Transporturilor în adunarea generală a acționarilor de la CFR Marfă, membrii consiliului de administrație și
directorul general „nu au acționat în toate cazurile pentru apărarea intereselor societății și nu s-au implicat suficient în urmărirea modului de implementare a deciziilor. Controlul exercitat de AGA asupra activității membrilor consiliului de administrație nu a fost în toate cazurile eficient, nereușind să elimine riscul acordării către directorul general și către
membrii CA a unor drepturi nejustificate în raport cu îndatoririle specifice și cu situația economică a societății. Au existat cazuri în care reprezentanții statului în AGA nu au întreprins demersurile necesare și adecvate pentru recuperarea daunelor cauzate societății de către membrii CA. Consiliul de administrație nu a implementat un sistem riguros de urmărire a modului de implementare a deciziilor sale de către conducerea executivă, menținându-se astfel efectele nefavorabile
ale unor investiții din perioadele anterioare asupra performanței societății.”
Concluzia generală a auditorilor este că: „Performanța CFR Marfă a fost influențată nefavorabil și de inacțiunea autorității publice tutelare”, respectiv Ministerul Transporturilor.
Ajutor de stat ilegal
În anul 2013, statul român a efectuat conversia în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către CN CFR și către bugetul statului. Volumul acestora se ridica la 1,66 miliarde de lei. Autoritățile române au informat Comisia Europeană cu privire la intenția de a realiza conversia datoriilor în acțiuni, urmată de privatizarea societății, susținând că măsura în cauză nu ar reprezenta ajutor de stat. Privatizarea promisă a rămas doar pe hârtie, în schimb conversia datoriilor a fost efectuată. Drept urmare, în martie 2017, Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România a sesizat Comisia Europeană despre ajutorul de stat acordat societății CFR Marfă.
În consecință, la 24 februarie 2020, Comisia a emis o decizie prin care obligă CFR Marfă să restituie ajutorul de stat nelegal, împreună cu dobânda de recuperare aferentă. Continuitatea activității CFR Marfă depinde de capacitatea autorităților române de a prezenta un plan viabil de recuperare a ajutorului de stat, care să fie acceptat de Comisia Europeană.
În raportul de audit se arată că, în perioada 2014-2018, guvernanții români s-au angajat în repetate rânduri că vor elabora o strategie de restructurare și privatizare a CFR Marfă. „Insuficienta implicare a conducerii Ministerului Transporturilor și a conducerii CFR Marfă au dus însă la nepunerea acestora în practică și a creat premisele declanșării investigației Comisiei Europene privind măsurile de ajutor de stat acordate CFR Marfă, cu consecința repunerii datoriilor pe rolul companiei și afectării semnificative a capacității de plată a societății auditate”, precizează Curtea de Conturi.
Acțiunea de audit a vizat perioada ianuarie 2014 - iunie 2020 și a fost efectuată la: CFR Marfă, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA și Ministerul Transporturilor. Auditorii au constatat că CFR Marfă a înregistrat pierderi financiare uriașe în perioada 2014-2019, în timp ce principalii concurenți de pe piața transportului feroviar de marfă din România au realizat preponderent profit.
Ponderea transportului feroviar de marfă în totalul transportului terestru de marfă din România a scăzut continuu, coborând de la 20,4%, în anul 2014, la 15,4%, în anul 2018. Această involuție a avut loc pe fondul agravării stării infrastructurii feroviare și a creșterii numărului restricțiilor de viteză. Astfel că viteza medie a trenurilor de marfă (viteza comercială) a scăzut de la 18,92 km/oră, în 2014, la 16,49 km/oră, în 2019, situându-se cu mult sub nivelul vitezei medii proiectate (86,30 km/oră) și vitezei medii tehnice (68,90 km/oră).
Parcul de vagoane în moarte clinică
Curtea de Conturi a constatat că CFR Marfă nu are o strategie coerentă în domeniul investițiilor și că întocmirea documentațiilor tehnice pentru modernizarea materialului rulant este deficitară. Activitatea de reparare a parcului de locomotive și vagoane a fost subfinanțată, fapt ce a dus la scăderea numărului de locomotive și vagoane din parcul activ. Astfel că 58,8% din parcul de vagoane al companiei nu a putut fi utilizat, în perioada 2014-2018, doar din cauza stării tehnice.
În loc să își repare propriile vagoane, CFR Marfă a preferat să închirieze vagoane de la alți operatori feroviari, fapt ce i-a afectat și mai mult situația financiară.
Din cauza slabei calități a serviciilor prestate, cota de piață a CFR Marfă scade continuu. Mai mult, societatea este nevoită să scoată bani din buzunar. În perioada 2014-2019, CFR Marfă le-a achitat clienților despăgubiri în valoare de 2,6 milioane de lei pentru pierderea sau avarierea mărfurilor transportate.
Un management dezastruos
Auditul a pus în evidență criza administrativă și managerială profundă de la CFR Marfă. În opinia echipei de audit, numeroasele schimbări produse în managementul societății, în perioada ianuarie 2014 - iunie 2020, au reprezentat un factor perturbator. Conducerea companiei a fost asigurată preponderent de directori și administratori provizorii, ale
căror contracte de mandat nu conțin obiective și criterii de performanță. Reprezentanții Ministerului Transporturilor în adunarea generală a acționarilor de la CFR Marfă, membrii consiliului de administrație și
directorul general „nu au acționat în toate cazurile pentru apărarea intereselor societății și nu s-au implicat suficient în urmărirea modului de implementare a deciziilor. Controlul exercitat de AGA asupra activității membrilor consiliului de administrație nu a fost în toate cazurile eficient, nereușind să elimine riscul acordării către directorul general și către
membrii CA a unor drepturi nejustificate în raport cu îndatoririle specifice și cu situația economică a societății. Au existat cazuri în care reprezentanții statului în AGA nu au întreprins demersurile necesare și adecvate pentru recuperarea daunelor cauzate societății de către membrii CA. Consiliul de administrație nu a implementat un sistem riguros de urmărire a modului de implementare a deciziilor sale de către conducerea executivă, menținându-se astfel efectele nefavorabile
ale unor investiții din perioadele anterioare asupra performanței societății.”
Concluzia generală a auditorilor este că: „Performanța CFR Marfă a fost influențată nefavorabil și de inacțiunea autorității publice tutelare”, respectiv Ministerul Transporturilor.
Ajutor de stat ilegal
În anul 2013, statul român a efectuat conversia în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către CN CFR și către bugetul statului. Volumul acestora se ridica la 1,66 miliarde de lei. Autoritățile române au informat Comisia Europeană cu privire la intenția de a realiza conversia datoriilor în acțiuni, urmată de privatizarea societății, susținând că măsura în cauză nu ar reprezenta ajutor de stat. Privatizarea promisă a rămas doar pe hârtie, în schimb conversia datoriilor a fost efectuată. Drept urmare, în martie 2017, Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România a sesizat Comisia Europeană despre ajutorul de stat acordat societății CFR Marfă.
În consecință, la 24 februarie 2020, Comisia a emis o decizie prin care obligă CFR Marfă să restituie ajutorul de stat nelegal, împreună cu dobânda de recuperare aferentă. Continuitatea activității CFR Marfă depinde de capacitatea autorităților române de a prezenta un plan viabil de recuperare a ajutorului de stat, care să fie acceptat de Comisia Europeană.
În raportul de audit se arată că, în perioada 2014-2018, guvernanții români s-au angajat în repetate rânduri că vor elabora o strategie de restructurare și privatizare a CFR Marfă. „Insuficienta implicare a conducerii Ministerului Transporturilor și a conducerii CFR Marfă au dus însă la nepunerea acestora în practică și a creat premisele declanșării investigației Comisiei Europene privind măsurile de ajutor de stat acordate CFR Marfă, cu consecința repunerii datoriilor pe rolul companiei și afectării semnificative a capacității de plată a societății auditate”, precizează Curtea de Conturi.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Joi, 08 Iulie 2021
Marţi, 06 Iulie 2021
Marţi, 06 Iulie 2021
Duminică, 13 Iunie 2021
Joi, 03 Iunie 2021
Duminică, 09 Mai 2021
Marţi, 04 Mai 2021
Miercuri, 02 Iunie 2021