Cine e de vină că marinarii și cadeții europeni își pierd locurile de muncă din flota UE?

6120
29

Articole de la același autor

Pe data de 13 martie 2017, la Bruxelles, a avut loc reuniunea comisiei de dialog social din cadrul transporturilor maritime europene. Au participat reprezentanții sindicatelor navigatorilor, ai organizațiilor armatorilor și ai Comisiei Europene. Țara noastră a fost reprezentată de Adrian Mihălcioiu,  liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.




Pe agenda reuniunii s-au aflat temele fierbinți ale shipping-ului comunitar: strategia europeană privind locurile de muncă, pregătirea forței de muncă, asigurarea locurilor de practică pentru cadeți, reducerea birocrației de la bordul navelor, libera circulație a navigatorilor în spațiul european, implementarea Convenției internaționale MLC 2006, incriminarea navigatorilor, hărțuirea și agresarea marinarilor la bordul navelor.


"Prin dezbateri, încercăm să găsim soluții la aceste probleme, dat fiind faptul că între pozițiile partenerilor de dialog există diferențe notabile. Astfel, Comisia Europeană mani-festă inerție și nu dă ghes să reglementeze în acest domeniu, armatorii au interese legate de asigurarea profitabilității într-un climat economic nefavorabil de câțiva ani pentru shipping, iar sindicatele doresc protejarea locurilor de muncă ale navigatorilor europeni", relatează liderul SLN.


Din discuții a reieșit că statele europene, de bine de rău, au pus în practică prevederile Convenției MLC 2006, dar mecanismele de control privind aplicarea ei nu prea func-ționează. "Pentru exemplificare, a fost pre-zentat cazul unei nave care a plecat dintr-un port grecesc, având un echipaj european la bord. Aceasta era sub standardele tehnice internaționale și n-ar fi trebuit să fie lăsată să părăsească portul. Pe drum, vasul a întâlnit o furtună năprasnică și a intrat în black-out. Timp de 24 de ore a rămas în derivă, la cheremul vântului violent și al valurilor uriașe. Doar printr-o minune, nava și echipajul au scăpat teferi din această încercare teribilă. Cazul ridică mari semne de întrebare privind modul de aplicare a MLC 2006 în unele țări. Nu vreau să fac apologia Autorității Navale Române, dar cu siguranță că aceasta n-ar fi permis ca o asemenea navă să plece în voiaj", afirmă Adrian Mihălcioiu.


Sindicatele și armatorii au încercat să răspundă la întrebarea: de ce nu sunt mai multe locuri de muncă pentru europeni pe navele europene? Una dintre explicații este gradul ridicat de instabilitate la locul de muncă al acestora. 


"Armatorii europeni au declarat că nu vor investi în formarea navigatorilor comunitari atâta timp cât aceștia sunt gata să plece oricând la altă companie, pentru un salariu mai mare. Nu este vorba de plecarea de la un tip de navă la altul, spre exemplu de la cargouri la petroliere sau LPG-uri, care este firească și chiar necesară pentru creșterea pregătirii, a experienței profesionale. Criticabilă este migrația în cadrul aceluiași tip de nave, de la o companie la alta care oferă, pe moment, un salariu mai mare", spune liderul de sindicat.


Dezbaterile au evidențiat faptul că fluctuația navigatorilor între companii are nu doar o cauză economică, ce ține de diferențele de salarizare (de multe ori nesemnificative), ci și una psihologică, de mentalitate. 


"Lipsa devotamentului față de compania la care muncește și care l-a ajutat să se formeze este explicația ușurinței cu care acesta o părăsește pentru o sută sau două de dolari în plus la salariu - spune Adrian Mihălcioiu. Desigur, unii dintre navigatori ajung să regrete faptul că au schimbat locul de muncă, dar nu se pot întoarce, pentru că, între timp, acesta a fost ocupat. Lipsa de devotament și instabilitatea la locul de muncă se manifestă încă din timpul cadeției. De aceea, tot mai multe companii nu mai vor să asigure locuri de practică pentru cadeți. Armatorii spun: de ce să cheltuiască și să-i formeze pentru alții?"


Devotamentul foarte scăzut pentru companie este o mentalitate generală în rândul navigatorilor europeni. Statisticile prezentate de armatori arată că numai 20% dintre marinarii comunitari rămân la aceeași companie. În schimb, stabilitatea navigatorilor asiatici este de 60%. Schimbând des locul de muncă, europenii riscă foarte mult pe termen mediu și lung. Treptat, locurile lor de muncă sunt ocupate de navigatorii asiatici. Chiar dacă sunt mai slab pregătiți, aceștia sunt stabili, armatorii își pot face treaba cu ei. 


Cum poate fi schimbată mentalitatea europenilor? Prin informare și educație, spun sindicatele. "SLN va organiza cât mai multe dezbateri cu navigatorii români, pe această temă. După cum se știe, România are un rezervor important de forță de muncă, dar destul de îmbătrânit. Pe de altă parte, numărul absovenților de învățământ superior marinăresc este ridicat, dar numărul cadeților plecați pe mare este relativ mic. Navigatorii români și cadeții pot trezi interesul armatorilor dacă pe lângă buna pregătire demonstrează devotament față de angajatori, stabilitate la locul de muncă. Criza locurilor de practică pentru cadeți se datorează nu doar crizei din shipping-ul internațional, ci și instabilității ridicate a acestora. Desigur, oamenii sunt liberi să își aleagă și să își schimbe locul de muncă, dar trebuie să fie conștienți de riscuri și de consecințele deciziilor lor pe termen scurt, mediu și lung", afirmă liderul SLN.


În ediția viitoare, vom vorbi despre măsurile propuse de sindicatele navigatorilor europeni.


Comentează știrea

29 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
john
20 martie 2017
devotament

lipsa devotamentului fata de companie??? si in momentul in care compania te da afara dupa 5-7 ani pt ca au scazut navlurile sau fara ca macar sa-ti ofere o explicatie cum e? sau pt faptul ca ajungi la o anumita vechime si nu vor sa plateasca pensii sau cate si mai cate...cum e? noi trebuie sa plecam capul? cadeti care pleaca si dupa 3,4 voiaje cand isi iau brevetul sunt trimisi ca si marinari, nu ca ofiteri? care mlc 2006, ce fac autoritatile in sensul asta, care sln? mai mult ne incurca si sunt singurii care ne baga bete-n roate doar sa castige anr-ul, ceronav-ul si terti mii si sute de mii de euro, daca nu chiar mai mult! suntem ai nimanui!

grigore
20 martie 2017
despre marinari

Bine zis.ei vor,tineri,frumosi si cu experienta.de unde?

Naekst
20 martie 2017
Marinari din zona UE

In primul rind "banii vorbește", un filipinez ori un chinez vor accepta intotdeauna un salar mai mic decit este dispus sa accepte un european, ori asta este important pentru armator.

Naekst
20 martie 2017
Marinari din zona UE

In primul rind "banii vorbește", un filipinez ori un chinez vor accepta intotdeauna un salar mai mic decit este dispus sa accepte un european, ori asta este important pentru armator.

Captain Val Virtej
20 martie 2017
Marinarii

Mihalcioiule, te căniși mă, țiar capu'al dracu de dandy care ești tu!

Barcadores
20 martie 2017
Umblii cu ciora(mustata} vopsita

Cat o sa mai rezisti la SLN dictatorule,ai uitat sa zici de cotizatie,Apropo-COTIZATIA CAT E COTIZATIA???????

coleg
20 martie 2017
puturos mic ce esti

Draga sa nu uitam ce puturos si alergic la munca esti inca din institut.Cine crede ca vei face ceva pentru marinarii romani se inseala.Sa nu mai uitam cum ai ajuns presedinte de sindicat.Daca esti asa de tare de ce nu te duci sa il iei pe Comanescu-GSP de git?Ca acolo se incalca grav MLC-ul.Ups am zis-o!

un GSP-ist
20 martie 2017
GSP

In primul rand aici la GSP nu se poate face nimic. Eu sunt unul care si-a luat banii cu SLN-ul acum cativa ani si am plecat de la gsp, Sa nu ii mai vad. Dar atunci cand am pus problema sa mergem sa ne cautam dreptate, am ramas doar 3. Restul de sute au zis ca mai asteapta. Si uite asa au ajuns si azi. Eu ii multumesc domnului Mihalcioiu si avocatului sln. Si inca ceva, gsp-istii nu sunt membrii de sindicat sln, nu vor sa se uneasca toti pentru acest scop, daca s-ar putea sa nu zica nimeni nimic, sa le intre banii in cont si ei sa stea la gsp in continuare. Au vrut sa demonstreze si din 350 au ramas vreo 30 care au pus botul la esalonarea catre sfantul asteapta , asa ca nici ei nu au mai demonstrat. Nu mai aruncati cu pietre in oameni fara motiv real. Daca aveti ceva personal rezolvati-o direct, nu mai o luati cu navigatorii. Noi stim cine este sln si itf, singurii care ajuta navigatorii romani.

c.popescu
20 martie 2017
devotament

Ce vrei sa faca autoritatile? Hai propune tu ceva care s-ar putea face sa impui armatorului privat sa angajeze marinari romani, daca se poate sa fie si ofiteri III la 50 de ani. Ha ha ha Esti un escroc mai john. Eu sunt la compania mea de 10 ani, am avansat, am primit oferte si nu am plecat. Primesc seniority bonus si oamenii ma apreciaza. Am avut probleme de familie si nu a fost nicio problema sa raman pana m-am dat disponibil. Au luat alt Ch.Off din alta parte, l-au platit un pic mai bine dar dupa un contract gata. Eu am revenit pe nava mea si tipul a ramas pe liber. Nu stiu daca si-a stricat ploile dar m-a sunat si mi-a zis daca poate sa mai faca un contract in locul meu, dar ...Cred ca tipul e cam suparat acum. Este adevarat ce se relateaza in articol. Si din pacate am auzit discutii intre timonieri ca o companie da mai mult si ca ar pleca acolo. Eu ii sfatuiesc pe toti sa nu dea vrabia din mana pe cioara dupa gard. Succes SLN.

Răspuns la: devotament
Adăugat de : john, 20 martie 2017
lipsa devotamentului fata de companie??? si in momentul in care compania te da afara dupa 5-7 ani pt ca au scazut navlurile sau fara ca macar sa-ti...
pt gsp-ist
20 martie 2017
daca taceai filozof ramineai

In toata lumea asta nu este nevoie sa fii membru cotizant ITF ca sa te apere.In mod normal daca Mihalcioiu nu ar decit o simpla marioneta el ca si reprezentant ITF pe Romania s-ar autosesiza si ar lua masuri pentru imbunatatirea conditiilor de munca si plata salariilor.Eu stiu ca tot timpul spune ca daca nu esti membru ITF nu te poate ajuta. Minciuni.este obligat sa ajute marinarii pe teritoriul Romaniei,orice nationalitate ar avea.Iti dau si un exemplu intimplat tot in GSP,cu toate ca as putea sa-ti dau mult mai multe dar imi dau seama ca oricum imi bat gura de pomana cu tine dupa cele scrise mai sus.Cu niste ani in urma cind Comanescu o avea pe Bretania in santier in Scotia 40 de angajati au chemat ITF-ul tot din cauza neplatii salariilor si problema s-a rezolvat. imediat si niciunul nu era membru de sindicat.Asa ca ciocul mic si joc de glezne.Se vede dupa cum vorbesti ca esti mic si frustrat.Daca ai intrat si tu in GSP ca majoriatea pe spaga si pile ar trebui sa intelegi de ce s-au retras cei 320.Dar nu iti mai dau explicatii ca oricum nu ai capacitateas intelectuala de a intelege orice as scrie...apropo stii vorba aia: FERICITI CEI SARACI CU DUHUL?Dupa cele scrise mai sus bag de seama esti tare fericit.Nu pot sa iti urez decit fericire maxima.

29 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.8511 secunde