Cerealele sârbești, ungurești și bulgărești domină traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre – Marea Neagră

257
Cerealele sârbești, ungurești și bulgărești domină traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre – Marea Neagră - fondtraficulcanalelenavigabile6l-1594219338.jpg

Articole de la același autor

Traficul de mărfuri pe canalele navigabile Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari nu a avut de suferit de pe urma recesiunii economice generată de pandemia Covid-19. În schimb, l-a afectat seceta cumplită din această vară.

Culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță de pe mai mult de 1,5 milioane de hectare au fost distruse. Din această cauză, agricultura românească nu prea mai are ce exporta.

În schimb, Serbia, Ungaria și Bulgaria demonstrează că au disponibilități importante de cereale pentru export, din recolta acestui an. Deh, vecinii noștri nu și-au distrus sistemele de irigații construite în timpul regimurilor comuniste, reușind să facă agricultură performantă chiar și pe timp de secetă cumplită.

Golul lăsat de cerealele românești în traficul de mărfuri de pe canalele navigabile a fost acoperit de cerealele exportate de fermierii sârbi, unguri și bulgari.



Traficul de mărfuri, în creștere


"În primele șase luni ale anului 2020, cantităților de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o ușoară creștere - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 16,967 milioane de tone capacitate, cu 10,43% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2019. Au fost transportate 8,028 milioane de tone de mărfuri, cu 1,89% mai mult decât în ianuarie – iunie 2019."

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 46%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: minereurile – 28%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 11%, produse chimice - 8%, metal și produse din metal - 3%, alte produse - 3%.

Rolul european al canalelor navigabile

În prima jumătate a anului 2020 s-a produs o semnificativă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie – iunie 2019 acesta era de 58% din total, în primele șase luni din 2020 a sărit la 66%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 8,028 milioane de tone de mărfuri derulate în primele șase luni din 2020, în contul României au fost transportate 34%, pentru Serbia - 34%, Ungaria - 16%, Bulgaria - 9%, Austria – 2%, Croația – 2%, Germania, Grecia și Republica Moldova – câte 1%.

În primele șase luni din 2020, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 9.648 unități navale, din care: 6.827 barje, 1.125 șlepuri, 66 nave fluvio-maritime și 1.630 remorchere împingătoare.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.

x x x

Rolul transportului fluvial de mărfuri și de persoane va crește în următorul deceniu. Planul național de investiții și relansare economică elaborat de Guvernul Orban prevede investiții semnificative, de peste 4,1 miliarde de euro, pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii porturilor maritime și fluviale, a căilor navigabile, pentru asigurarea condițiilor optime de navigație 
pe întreaga Dunăre, pe tot timpul anului.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3672 secunde