Cerealele sârbești, ungurești și bulgărești domină traficul de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră

Vineri, 07 August 2020
219
Pandemia Covid-19 și recesiunea economică n-au prea afectat traficul de mărfuri pe canalele navigabile Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari, în schimb s-a resimțit influența negativă a secetei cumplite din această vară.

Culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță de pe mai mult de 1,5 milioane de hectare din țara noastră au fost distruse. Din această cauză, agricultura românească nu prea mai are ce exporta.

În schimb, Serbia, Ungaria și Bulgaria demonstrează că au disponibilități importante de cereale pentru export, din recolta acestui an. Deh, vecinii noștri nu și-au distrus sistemele de irigații construite în timpul regimurilor comuniste, reușind să facă agricultură performantă chiar și pe timp de secetă cumplită. Golul lăsat de cerealele românești în traficul de mărfuri de pe canalele navigabile a fost acoperit de cerealele exportate de fermierii sârbi, unguri și bulgari.



Traficul de mărfuri, în creștere


"În primele șapte luni ale anului 2020, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o ușoară diminuare" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. "Traficul a fost de 20,182 milioane de tone capacitate, cu 5,05% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2019. Au fost transportate 9,628 milioane de tone de mărfuri, cu 0,33% mai puțin decât în ianuarie – iulie 2019."

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 47%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: minereurile – 27%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 10%, produse chimice - 9%, metal și produse din metal - 3%, ciment – 3%, produse alimentare - 1%.

Rolul european al canalelor navigabile

În primele șapte luni ale anului 2020 s-a produs o semnificativă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie – iulie 2019 acesta era de 56% din total, în primele șapte luni din 2020 a sărit la 64%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 9,628 milioane de tone de mărfuri derulate în primele șapte luni din 2020, în contul României au fost transportate 36%, pentru Serbia - 33%, Ungaria - 16%, Bulgaria - 9%, Austria – 2%, Croația – 2%, Germania și Republica Moldova – câte 1%.

În primele șapte luni din 2020, Canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 14.262 unități navale, din care: 9.560 barje, 2.218 șlepuri, 54 nave fluvio-maritime, 2.328 remorchere împingătoare și două nave de pasageri.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.

x xx

Rolul transportului fluvial de mărfuri și de persoane va crește în următorul deceniu. Planul național de investiții și relansare economică elaborat de Guvernul Orban prevede investiții semnificative, de peste 4,1 miliarde de euro, pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii porturilor maritime și fluviale, a căilor navigabile, pentru asigurarea condițiilor optime de navigație pe întreaga Dunăre, pe tot timpul anului.



Pagina a fost generata in 0.1864 secunde