Cerealele, petrolul și îngrășămintele au relansat porturile maritime românești în 2016

280
Cerealele, petrolul și îngrășămintele au relansat porturile maritime românești în 2016 - traficul-1485442242.jpg

Articole de la același autor

Porturile maritime românești au încheiat nesperat de bine anul 2016, după un prim semestru descurajant. Pentru rezultatele bune consemnate la final trebuie să mulțumească, în primul rând, fermierilor români, sârbi și unguri, care s-au străduit să obțină recolte bune de cereale și să livreze mari cantități la export. Industriile petrolieră și chimică au contribuit, la rândul lor, semnificativ la creșterea traficului general de mărfuri, în timp ce industria siderurgică a continuat să aibă o influență negativă.

Greul l-a dus portul Constanța, care deține o pondere de 87,15% în fluxul total de mărfuri. Îl urmează portul Midia, cu o cotă de 12,45% și Mangalia, cu 0,40%.

În 2016, cele trei porturi au derulat împreună 59.424.821 tone de mărfuri, cu 5,48% mai mult față de anul 2015. Traficul maritim a fost de 46,19 milioane tone (43,60 milioane tone în 2015), iar cel fluvial de 13,22 milioane tone (față de 12,73 milioane tone în 2015).

Pe grupe de mărfuri, evoluția traficului a fost următoarea:

a. în creștere față de anul precedent

- cereale - 20.393.803 tone (+3,94%);

- petrol brut - 7.487.357 tone (+13,56%);

- articole diverse - 6.897.358 tone (+0,68%);

- produse petroliere - 5.653.512 tone (+9,45%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 3.158.060 tone (+1,54%);

- îngrășăminte - 2.927.072 tone (+58,85%);

- semințe uleioase - 2.918.535 tone (+49,56%);

- produse metalice - 2.047.544 tone (+0,74%);

- produse alimentare - 796.547 tone (+4,21%);

- produse chimice - 722.319 tone (+14,02%);

- minerale brute sau prelucrate - 334.379 tone (+14,01%);

- ciment - 169.874 tone (+20,48%);

- animale vii - 93.299 tone (+52,00%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 78.058 tone (+19,74%);

b. în scădere față de anul precedent

- minereuri de fier și fier vechi - 2.594.201 tone (-5,67%);

- cărbune - 2.226.771 tone (-30,58%);

- lemn, plută - 557.132 tone (-34,88%);

- echipamente, mașini - 356.800 tone (-1,88%);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 5.696 tone (-12,21%).

În 2016, Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 51.786.217 tone de mărfuri, în creștere cu 4,37% față de anul 2015. Grânele și semințele uleioase continuă să dețină ponderea cea mai mare în fluxurile totale de mărfuri, aceasta crescând de la 43,68%, la sfârșitul lunii noiembrie 2015, la 45,02%, la 31 decembrie 2016.

Traficul de containere din portul Constanța a totalizat 6.897.354 tone, respectiv 711.339 TEU, în creștere cu 0,7%, respectiv 5,74%, dar rămâne cu mult sub nivelul capacităților de operare existente.

Portul petrolier Midia prezintă o creștere semnificativă de trafic și o mai mare diversificare a mărfurilor manipulate. În 2016, a derulat 7.399.951 tone, cu 14,02% mai mult decât în anul precedent. Evoluția s-a datorat, în principal, cantităților de petrol mai mari cu 24,59%. Trebuie menționat că din totalul de 13.140.869 tone de țiței și produse petroliere derulate prin porturile maritime românești, 53,35% trec prin portul Midia.

Micuțul port Mangalia a manipulat 238.653 tone de mărfuri, cu 3,37% peste nivelul atins în 2015.

Să vedem care a fost evoluția fluxurilor de mărfuri pe malul opus al Mării Negre. Porturile rusești au raportat un trafic de 244 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 4,8%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 131,4 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 3,4%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Kavkaz - 33,2 milioane tone (+8,8%), Taman - 13,5 milioane de tone (+9,1%), Rostov pe Don - 12,9 milioane tone (+11,4%), Kerch – 9,6 milioane tone (+22,4%), Yeisk - 4,3 milioane tone (+10,2%), Temryuk - 2,9 milioane tone (+14,6%), Tuapse - 25,2 milioane tone (0,0%), Azov - 6,6 milioane tone (-6,3%) și Taganrog - 2,4 milioane tone (-19,1%).

În Ucraina, portul Illichivsk a manipulat 15,942 milioane tone de mărfuri, cu 7,9% mai puțin decât în 2015.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5333 secunde