Ce au făcut liderii SLN pentru marinarii români într-un mandat de șase ani?

2192

Articole de la același autor

Sindicatul Liber al Navigatorilor este o organizație de excepție în mișcarea sindicală din România și, probabil, din lume. A supraviețuit - ar spune unii - miraculos dispariției flotei naționale. Nu este vorba, însă, de nicio minune. A fost o problemă de opțiune, de efort și de profesionalism: ori se dizolva, în anii 1999 - 2001, odată cu pierderea ultimelor nave și locuri de muncă, ori găsea căile de a-i ajuta pe cei circa 12.000 de marinari rămași pe drumuri.

Ultimul deceniu, din cei 30 de ani de existență ai SLN, a fost perioada cea mai grea, dar și cea mai bogată în performanțe. Caracterul unic, excepțional al acestui sindicat este dat, în primul rând, de faptul că locurile de muncă ale membrilor săi se află în străinătate, în special în flotele Uniunii Europene. În al doilea rând, este singura organizație profesională din România care s-a implicat în deschiderea piețelor de forță de muncă din alte țări pentru membrii săi. SLN a reușit să încheie contracte cu mari companii de shipping și organizații ale armatorilor, să obțină bunăvoința unor sindicate europene pentru a permite accesul românilor pe navele lor și a deschis ușile multor ministere ale muncii.



În al treilea rând, SLN se manifestă ca un vârf de lance în promovarea legislației ce apără drepturile și interesele navigatorilor. Propunerile sale legislative au avut susținerea Ministerului Transporturilor, Guvernului și Parlamentului României.

Nu în ultimul rând, SLN are o activitate excepțională pe plan internațional. Din anul 1991, este afiliat la Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), cu sediul la Londra, și este unul dintre membrii săi cei mai activi. SLN și inspectoratul ITF România, din portul Constanța, s-au remarcat în campaniile împotriva navelor sub pavilion de complezență, în apărarea drepturilor navigatorilor străini de pe navele care vizitează porturile românești, în recuperarea a zeci de milioane de dolari, reprezentând salarii restante.

O activitate impresionantă

Forța unui sindicat este dată, în mare măsură, de verticalitatea morală și profesionalismul celor ce îl conduc. De-a lungul anilor am văzut numeroase tipuri de lideri sindicali: unii au furat banii din cotizații, alții

s-au implicat în afaceri oneroase și acum înfundă pușcăria, unii erau buni doar de gură și activi doar la petreceri, alții erau cu nasul pe sus, duplicitari și acționau în dauna intereselor celor care i-au ales.



Pe de altă parte, am întâlnit și organizații sindicale solide, având în frunte oameni de caracter, bine pregătiți profesional, personalități puternice, active și devotate mișcării sindicale, așa cum sunt conducătorii Sindicatului Liber al Navigatorilor: președintele Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele Costică Stici și secretarul general Aurel Stoica.

Activitatea lor este impresionantă. În timpul ultimului mandat de șase ani la cârma acestei organizații, cei trei au obținut performanțe cu adevărat remarcabile. Iată pe scurt, câteva dintre acestea:

- împreună cu ITF România, SLN a recuperat 7.810.946 de dolari pentru navigatorii români și străini, din care 3.070.000 pentru cei români;

- au ajutat peste 100 de navigatori români abandonați în diferite porturi ale lumii să vină acasă;

- au acordat asistență unui număr de peste 3.000 de navigatori care au cerut sprijinul sindicatului în cele mai diverse probleme;

- au negociat contractele colective de muncă cu armatorii străini și de fiecare dată au obținut creșteri ale salariilor;

- au ajutat familiile navigatorilor decedați să obțină drepturile cuvenite de la asiguratori;

- i-au reprezentat pe navigatorii români în relația cu autoritățile statului român, obținând ratificarea Convenției internaționale MLC-2006, emiterea unor acte normative favorabile marinarilor și tratarea lor ca personal esențial în timpul pandemiei Covid-19, astfel încât să nu întâmpine obstacole la efectuarea schimburilor de echipaje;

- i-au ajutat pe navigatorii afectați de criza schimburilor de echipaje să se repatrieze, iar pe cei de la uscat să ajungă pe nave;

- au organizat Black Sea Campaign - campania împotriva navelor sub standard de pe piața Mării Negre

- editează revista „Cap Compas”;

- au lansat proiectul „Cadetul Român”, pentru a stimula creșterea numărului de locuri de muncă pe mare pentru cadeții din țara noastră.

Raportul complet de activitate al conducerii SLN se găsește pe site-ul organizației.



Cine îi apără pe lupii de mare?

Stimați cititori, Sindicatul Liber al Navigatorilor este singura entitate din țara noastră care manifestă interes și preocupare pentru rezolvarea problemelor marinarilor. Pe vremea când flota națională se afla în administrarea Fondului Proprietăți de Stat, numai datorită intervenției SLN au fost aduse acasă zecile de echipaje românești abandonate în diferite porturi ale lumii, iar mii de navigatori din falimentarele companii Navrom, Petromin și Romline și-au primit salariile restante. Grație eforturilor SLN, piața internațională a shipping-ului și-a deschis porțile pentru navigatorii români, iar piața națională a crewing-ului este supusă unor reglementări stricte, în favoarea marinarilor. Acum, în epoca pandemiei Covid-19, tot SLN este singura entitate care apără interesele zecilor de mii de navigatori de pe mare și de la uscat. 





Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 12 Decembrie 2020
Stire din Economie : Alegeri la Sindicatul Liber al Navigatorilor
Pagina a fost generata in 0.5354 secunde