Canalul Dunăre - Marea Neagră, un campion al investițiilor cu finanțare europeană

226

Articole de la același autor

• Faza a doua a lucrărilor de modernizare a canalelor navigabile a fost finalizată

„Cea mai mare lucrare hidrotehnică din Europa secolului XX, Canalul Dunăre - Marea Neagră, reușește să țină pasul cu progresul tehnologic. La 30 iunie 2016, în cel de-al 32-lea an de la intrarea sa în exploatare, au fost finalizate lucrările de modernizare a ecluzelor de la Agigea, Cernavodă și Ovidiu, a echipamentelor și instalațiilor acestora, pe un fir de navigație.” Astfel îmi începeam articolul dedicat acelui eveniment investițional.


Au trecut numai patru ani de atunci și, iată, Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile” SA Constanța a finalizat lucrările de modernizare și pe cel de al doilea fir de navigație al Canalului Dunăre - Marea Neagră. Evenimentul a fost marcat printr-o conferință de presă, organizată la hotelul „Ramada” din Constanța, în cadrul căreia au luat cuvântul Daniel Georgescu - directorul general al CN ACN, Mihai Stanciu – manager de proiect și director executiv, Adina Hilca - responsabil monitorizare, Petre Iancu reprezentatul lui Tractebel Engineering București și Sorin Mitrea - directorul general al companiei Utilnavorep din Constanța (cea care a efectuat lucrările de construcții metalice).

O investiție de peste jumătate de miliard de lei

Proiectul a inclus reabilitarea echipamentului de bază al ecluzelor: Agigea, pe un fir de navigație (respectiv ecluza 1 de pe malul stâng al Canalului Dunăre - Marea Neagră); Cernavodă, pe un fir de navigație (respectiv ecluza 1 de pe malul stâng al Canalului Dunăre - Marea Neagră); Ovidiu, pe un fir de navigație (respectiv ecluza 2 de pe malul drept al Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari). Au fost reabilitate și modernizate: instalațiile auxiliare ce servesc echipamentului de bază al acestor ecluze, stația de pompare complexă Cernavodă și stațiile de pompare pentru apărarea localităților împotriva inundațiilor (Saligny, Mircea Vodă, Faclia). De asemenea, au fost executate galerii de ape mari la ecluzele Ovidiu și Năvodari.

Valoarea totală a proiectului este de 547.124.183 lei, din care valoarea totală eligibilă este de 460.291.834 lei, iar valoarea finanțării nerambursabile acordată de Comisia Europeană este de 300.674.133 lei.

Organizarea investiției în două faze de execuție a permis menținerea navigației pe Canalul Dunăre - Marea Neagră și Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari, pe toată durata lucrărilor, prin păstrarea unui fir de ecluză funcțional, în paralel cu reabilitarea celuilalt, a explicat Daniel Georgescu.

„După patru ani de funcționare a ecluzelor modernizate în prima fază a proiectului, ne putem mândri cu faptul că nu au fost înregistrate defecte de proiectare sau de execuție majore, pentru un nivel atât de complex al lucrărilor. Numai în acest an au fost efectuate un număr de 3.185 ecluzări la Agigea, 3.908 ecluzări la Cernavodă și 1.650 ecluzări la Ovidiu. De asemenea, vă pot informa și de faptul că CNACN a depășit cu 5,6% prognoza până la această dată a anului, realizând 25.630.659 tone capacitate. Avem certitudinea că realizarea acestui proiect va duce la crearea unei căi de comunicație modernă, cu implicații în dezvoltarea regională a zonei, asigurând transportul în condiții de siguranță și scăderea poluării la toate nivelele în zonele tranzitate în prezent.

Prin atingerea obiectivelor, proiectul contribuie la promovarea unui sistem de transport durabil în România, care va facilita transportul pe apă în condiții de siguranță, rapiditate și eficiență, la standarde europene, pentru persoane și mărfuri”, a afirmat directorul general.

Mihai Stanciu a precizat că investiția era necesară deoarece, după 30 de ani de funcțiune, echipamentele de la ecluze aveau durata de viață depășită și nu mai prezentau siguranță în exploatare. Noile echipamente și instalații sunt la nivelul tehnicii mondiale, a subliniat el.

Sorin Mitrea - directorul general al companiei Utilnavorep a ținut să remarce buna colaborare dintre toți participanții la acest proiect și faptul că pe toată durata lucrărilor nu a fost înregistrată nicio întârziere în decontarea lor.

Noi proiecte de investiții

Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile” continuă să realizeze investiții pe bani europeni. „În momentul de față, avem în implementare și alte proiecte: FAIRway Danube și două studii de fezabilitate privind modernizarea canalelor navigabile ale Dunării și retehnologizarea ecluzei Năvodari în vederea creșterii siguranței navigației; avem două proiecte depuse pentru extinderea capacității de operare a porturilor Ovidiu și Medgidia; de asemenea, avem în pregătire extinderea capacității de operare a portului Luminița și reactualizarea studiului de fezabilitate pentru proiectul de investiții ”, a detaliat Daniel Georgescu.

Rolul jucat de canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia Năvodari în transporturile continentale va crește în viitor, odată cu executarea lucrărilor de dragaj pe Dunăre, pentru îndepărtarea pragurilor și asigurarea adâncimii minime de navigație pe tot parcursul anului. De altfel, ținta Uniunii Europene este ca o cotă cât mai mare din circulația mărfurilor să fie transferată de pe autostrăzi și căi ferate pe căile de navigație interioare. Motivul nu este doar ecologic, ci și economic. Transportul pe apă este mult mai ieftin decât cel pe uscat. Pe de altă parte, în multe țări din centrul Europei, autostrăzile existente au devenit neîncăpătoare pentru numărul mare de TIR-uri și respectivele state nu își mai permit să construiască altele noi.

Dunărea și canalele de legătură cu portul Constanța au un potențial extraordinar, dar prea puțin exploatat. Această resursă a intrat în proiectele de viitor ale Europei Unite, care o consideră tot mai mult ca fiind a ei. Iar pentru a pune în valoare potențialul existent se alocă sute de milioane de euro pentru investiții în infrastructura și suprastructura de transport.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5727 secunde