Canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au stabilit un nou record

661
Canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au stabilit un nou record - canalelenavigabile3-1578610742.jpg

Articole de la același autor

În timp ce transportul terestru de mărfuri este în grea suferință, din cauza stării dezastruoase a infrastructurii rutiere și feroviare, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari atrag fluxuri de mărfuri tot mai mari, grație investițiilor realizate în ultimul deceniu. 


"În anul 2019, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au atins un nou record - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul s-a ridicat la 35,801 milioane de tone capacitate, cu 9% mai mare față de anul 2018. Au fost transportate 16,744 milioane de tone de mărfuri, cu 19% mai mult decât în anul precedent". 
Vechiul record datând din 2016 a fost de 14,554 milioane de tone. 


Grânele domină traficul 
În structura mărfurilor, cerealele au ocupat primul loc, cu o pondere de 41%. Pe locul al doilea s-au situat minereurile și produsele de carieră, cu o cotă de 34%. În ianuarie 2018, acestea reprezentau 54,31% din totalul mărfurilor derulate. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 12%, produse chimice - 6%, metal și produse din metal - 4%, alte produse - 2%, produse alimentare - 1%. 


În 2019, s-a produs un salt semnificativ al traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în aceeași perioadă din 2018, acesta era de numai 45% din total, în perioada ianuarie - decembrie 2019 a sărit la 53%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari îl joacă în transportul naval european. 


Din totalul de 16,744 milioane de tone de mărfuri derulate în 2019, în contul României au fost transportate 47%, pentru Serbia - 29%, Ungaria - 9%, Bulgaria - 10%, Austria - 2%, Germania, Croația și Republica Moldova - câte 1%. 


În intervalul ianuarie - decembrie 2019, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 24.700 unități navale, din care: 16.919 barje, 3.508 șlepuri, 71 nave fluvio-maritime, 4.163 remorchere împingătoare și 39 pasagere. 
Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri. 


Investiții în porturile Luminița, Ovidiu și Medgidia 
"La început de an, traficul pe canalele navigabile este puțin sub așteptări, din cauza vântului puternic, a condițiilor meteorologice nefavorabile pentru navigația fluvială. Marfă există, adâncimile sunt bune, sperăm ca odată cu îmblânzirea vremii să se intensifice transportul fluvial. În anul 2020, estimăm că traficul pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari se va ridica la 33 milioane de tone capacitate", a declarat Lucian Bucuroiu. 


Considerată o campioană în atragerea fondurilor europene pentru lucrările de investiții, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile și-a propus ca, în anul 2020, să modernizeze porturile Luminița, Ovidiu și Medgidia. 


Portul Luminița se află pe malul estic al Lacului Tașaul (Năvodari). Suprafața acvatoriului este de 25 ha, iar a platformelor portuare, de 6,1 ha. Portul are un caracter industrial, traficul derulat constând în special în recepția de clincher, pietriș, balast și expedierea de nisip, dolomite, calcar, fier vechi și îngrășăminte chimice. Valoarea viitoarei investiții se ridică la 98.196.254 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 20.665.500 euro.


Portul Ovidiu este amplasat pe malul drept al Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari, la km 11+000. În prezent, operează produse de carieră și balastieră, dar există cereri pentru operarea altor tipuri de mărfuri, cum ar fi cereale. Viitoarea investiție se va ridica la 70.781.612 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 14.896.060,78 euro. 


Portul Medgidia este amplasat pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, la km 37+410 și este inclus în rețeaua de transport de interes european (TEN-T). Are 24 de dane, acvatoriu de 19 ha, iar suprafața platformelor portuare (inclusiv drumurile de incintă) este de 18 ha. Dispune de racord rutier și de racord feroviar. În ultimii cinci ani, operatori portuari și-au manifestat interesul de a închiria platforme portuare în portul Medgidia. Din cauza infrastructurii deficitare și lipsei facilităților portuare, intențiile nu s-au materializat în contracte încheiate cu CNACN. Valoarea viitoarei investiții se ridică la 102.315.784 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 21.532.458,70 euro. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1312 secunde