Flota comercială a României, acum 20 de ani

Campania europeană pentru apărarea drepturilor navigatorilor și docherilor

217
Campania europeană pentru apărarea drepturilor navigatorilor și docherilor - flota1-1543757854.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate 
în ziarul nostru, la acea vreme. 


Pe data de 12 mai 1997, în porturile Constanta și Midia au fost organizate primele acțiuni din cadrul Campaniei europene a Federației Internaționale a transportatorilor pentru apărarea drepturilor navigatorilor. 
Echipe formate din reprezentanți ai ITF - România, Sindicatului Liber al Navigatorilor și Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, însoțite și de ziariști, s-au deplasat la bordul navelor românești și al celor străine, cu pavilion de complezență, unde au verificat modul în care se respectă reglementările naționale și internaționale privind drepturile, condițiile de muncă și viață ale navigatorilor. lată primele constatări. 
v v v 
- La nava "Tismana" (exploatată de compania Navrom), în contractele individuale de muncă se prevăd penalități la diurna de străinătate, ceea ce constituie o abatere de la lege. Mâncarea este bună, echipamentul de salvare și starea tehnică a navei răspund standardelor internaționale, dar contractul colectiv de muncă nu se află la bordul navei;
- Pe nava "Sammarina V" (operator firma Sammarina Shipping & Trading, armator Romline) se utilizează lucrul în convenție, împotriva prevederilor Legii nr. 83/1995, fapt ce constituie contravenție. Contractele individuale de muncă nu respectă prevederile contractului colectiv de muncă, în sensul că, în loc de opt ore de muncă, sunt prevăzute zece ore, diferența nefiind plătită în over-time. Nu se acordă antidot. Apa potabilă este de fapt apă tehnică și a fost încărcată din Turcia. Nu sunt probleme cu plata salariilor și a diurnei. Șeful mecanic suplinește și funcția de ofițer mecanic III, fără să i se acorde și jumătate din salariul acestuia, ci doar 50 la sută din diurnă (constatările echipei: Aurel Stoica - secretar SLN, și Nurgean Gelil - Federația Națională a Sindicatelor Portuare - FNSP); 
- Pe nava "Maramureș" (operator Vega Shipping, armator Petromin), plata echipajului se face conform contractelor individuale, cu mici întârzieri. Nu se plătește over-time. Mâncarea este corespunzătoare. La fel și echipamentul de salvare; 
- Pe nava "Mizil" (operator Interocean SRL), contractul colectiv de muncă este încălcat în cazul nebrevetaților, aceștia fiind obligați, prin contractele individuale, să presteze o sută de ore de muncă în plus, pe lună, fără plată. Se practică o discriminare evidentă între brevetați și nebrevetați. Plata salariilor se face la timp, iar mâncarea este suficientă. Echipajul este obligat să execute și munca docherilor la bord (constatări ale echipei formate din Costică Stici - vicepreședinte SLN și Constantin Manolescu - FNSP); 
- Pe nava "Karmi l" (pavilion Belize) muncesc 11 navigatori egipteni, fără contracte de muncă la bord. Vasul este asigurat, dar nu și echipajul. Mâncarea este satisfăcătoare spre bună, condițiile de muncă sunt acceptabile, dar spațiile de locuit sunt subdimensionate;
- Pe nava "Slănic" (operator Duplex Ship Management, armator Navrom), hrana se asigură conform contractului. Nu există personal sanitar. Durata contractelor individuale de muncă este de 6 luni ± 60 de zile, în loc de 6 luni ± 30 zile, așa cum prevede contractul colectiv de muncă. Sunt prevăzute penalizări la diurnă în contractele individuale de muncă. Nava este plină de gunoaie, cârpe și uleiuri pe covertă, existând pericol de accidente de muncă și de poluare. Corpul navei este ruginit, instalațiile sanitare sunt defecte, cu improvizații. Lipsesc aparatele TV și radio la bord, pentru timpul liber al echipajului. Careul navei este necorespunzător, cu mese și scaune rupte (control efectuat de Adrian Mihălcioiu - inspector ITF); 
- Pe nava-școală "Neptun" (patronată de Institutul de Marină Civilă), comandant este un pensionar. Contractul colectiv de muncă din flota națională nu este aplicat nici în privința salariilor, nici în cea a diurnei. Din contractele individuale găsite la bord nu rezultă că institutul de Marină Civilă a asigurat echipajul la cluburile P&l. Se pune întrebarea dacă studenții sunt asigurați atunci când pleacă pe mare. Se utilizează lucrul în convenție. Nu se acordă antidot, iar mâncarea este puțină, în valoare de circa 3,5 dolari pe zi (constatări ale echipei conduse de Aurel Stoica); 
- Pe nava "Blue West" (pavilion Malta), nivelul de plată este cu 15 la sută sub cel al ITF. La fel și asigurarea echipajului; 
- Pe nava "Island of Inousse" (pavilion Panama), prevederile din contractele individuale de muncă sunt sub cele ale ITF. Un electrician ucrainean urma să fie trimis acasă fără să i se plătească drepturile. Reprezentantul ITF - România a reușit să obțină plata acestuia cu 3.400 de dolari și asigurarea biletelor de tren. Echipajul e neplătit de trei luni și jumătate (constatări ale echipei conduse de Adrian Mihălcioiu). 
v v v 
Echipele de control își vor trimite concluziile la Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și ITF, pentru a se lua măsuri în vederea aplicării legislației naționale și internaționale, a contractelor colective și individuale de muncă. 
v v v 
Astăzi, 12 mai 1997, începând cu ora 14, SLN și FNSP organizează un marș al navigatorilor și docherilor, în cadrul acțiunilor de apărare a drepturilor acestora. Coloana demonstranților va porni de la poarta nr. 1 a portului Constanța, din fața Gării maritime, și se va deplasa până la poarta nr. 3. (13 mai 1997)


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5474 secunde