Aveți chiriași? Iată ce obligații vă revin!

372
Aveți chiriași? Iată ce obligații vă revin! - avetichiriasi-1479920586.jpg

Articole de la același autor

Ați închiriat un teren, un apartament, un spațiu de locuit sau o mașină? Potrivit legii, persoanele care obțin venituri din închirierea bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, trebuie să completeze și să depună la ANAF Declarația 220 privind venitul estimat/norma de venit în maxim 30 de zile de la încheierea contractului. Declarația se depune odată cu înregistrarea la ANAF a contractului încheiat între părți. Pentru înregistrare este necesar contractul de închiriere în original (un exemplar în original va fi păstrat la ANAF) și, dacă este cazul, o împuternicire.


Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală nu au prevederi legale care să oblige rudele să încheie contract de închiriere, dar există obligația declarării la ANAF a contractelor deja încheiate, impozitarea fiind în conformitate cu prevederile Codului Fiscal. 


Administrația fiscală nu poate interveni asupra voinței părților exprimată într-un contract de închiriere în ceea ce privește nivelul chiriei și nu poate stabili categoriile de persoane, respectiv rude, pentru care există obligația încheierii unui contract de închiriere. În schimb, există obligativitatea încheierii unui contract de închiriere și a declarării acestuia la Fisc în toate situațiile în care proprietarul încasează sume de bani reprezentând contravaloarea cedării dreptului de folosință, indiferent de nivelul acesteia.


Venitul brut din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal reprezintă totalitatea sumelor în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părți, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării acestora. Venitul brut se majorează cu valoarea chel-tuielilor ce cad, conform dispozițiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal, dacă sunt efectuate de chiriaș. Venitul brut se stabilește pe baza chiriei prevăzute în contractul încheiat între părți pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării chiriei.


Venitul net din cedarea folosinței bunurilor se stabilește în sistem real, la opțiunea contribuabilului, pe baza datelor din contabilitate sau prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut și a contribuțiiilor de asigurări sociale de sănătate datorate. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate se deduc de organul fiscal. Pentru recunoașterea deductibilității cheltuielii stabilite forfetar, proprietarul nu este obligat să prezinte organului fiscal documente justificative.


Informații suplimentare se pot obține:

- prin formularul de solicitare asistență disponibil la adresa www.anaf.ro/arondare,

- consultând Ghidurile publicate pe www.anaf.ro, secțiunea Asistență contribuabili, Ghiduri curente unde sunt postate atât Ghidul privind actele justificative necesare eliberării diverselor categorii de documente/emiterii autorizațiilor solicitate de contribuabili – persoane fizice, cât și Ghidul fiscal al persoanelor fizice care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor; sau solicitând precizări prin completarea "formularului de asistență prin email"

- de la birourile pentru asistența contribuabililor din cadrul administrațiilor finanțelor publice;

- apelând nr. de telefon 031.403.91.60 dedicat asistenței telefonice pentru contribuabili.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2197 secunde