11 septembrie 2001 i-a adus portului Constanța kilometri de garduri și o armată de paznici

1334
11 septembrie 2001 i-a adus portului Constanța kilometri  de garduri și o armată de paznici - port-1315750560.jpg
Efectele tragediei americane din 11 septembrie 2001 s-au resimțit, din plin, în toate flotele și porturile lumii. Unda de șoc a terorismului a determinat Organizația Maritimă Internațională (IMO) să instituie măsuri excepționale privind securitatea navelor și a facilităților portuare. Astfel, a luat naștere celebrul cod de reguli ISPS, adoptat în decembrie 2002, la Londra, și care a devenit obligatoriu pentru statele maritime și flota mondială.

România a aderat la el, în 2003 (conform OUG nr. 80), decizie urmată de o serie de măsuri de securizare a facilităților portuare împotriva atacu-rilor teroriste. Începând din 2004, statul român a obligat operatorii portuari să împrejmuiască, pe banii lor, magaziile, depozitele, platformele de operare. Fiecare dintre operatori a plătit sute de mii de euro pentru a ridica kilometri de garduri și a instala rețele de supraveghere video.

Culmea este că acest codru de garduri este apărat de cel mai lung gard din România. El se întinde de la baza digului de nord, din Constanța, până la cea a digului de sud, de la Agigea, și are 13 km. "Obiectivul" cuprinde, în plus, o șosea de supraveghere, camere de luat vederi din 200 în 200 de metri, un cordon de senzori, porți și bariere de acces pe bază de carduri electronice. La toate acestea se adaugă sute de oameni de pază în facilitățile portuare și la împrej-muirea perimetrală a portului.

Toate aceste măsuri costisitoare nu reprezintă o stavilă eficientă în calea teroriștilor. Doar găinarii se mai împiedică de garduri și paznici. În schimb, pentru hoții cei mari, nu există nicio opreliște. De la introducerea acestor măsuri de securitate, s-au produs numeroase jafuri, în special de metal, în care au fost implicate utilaje de ridicat, mașini de mare tonaj și… autori necunoscuți.

Codul ISPS își demonstrează inutilitatea nu doar în confruntarea cu hoții de pe uscat, ci și în cea cu ade-vărații teroriști de pe mări și oceane: pirații. Companiile de navigație irosesc resurse uriașe pentru aplicarea prevederilor sale la bordul navelor - cheltuieli ce s-au dovedit de prea multe ori inutile.

Este obligația guvernelor lumii, a flotelor militare să asigure libera navigație pe mările și oceanele lumii, susține constant Federația Interna-țională a Transportatorilor - ITF. Așa este, dar ele au eșuat lamentabil, din moment ce numărul atacurilor piraterești este în continuă creștere.

În prezent, mai multe guverne au avizat prezența forțelor paramilitare înarmate la bordul navelor comerciale. Prin această decizie, ele consfințesc falimentul Codului ISPS, recunosc incapacitatea forțelor navale de a furniza securitate pe mări și oceane și legitimează companiile de navigație să poarte războiul cu pirații.

A trecut un deceniu de la momentul 11 septembrie 2001. Marile puteri ale lumii și IMO trebuie să-și revizuiască spaimele și amenințările. Nu pot continua cu aberantul Cod ISPS, care n-a avut alt efect decât instalarea unui sistem paranoic, de falsă securitate în porturile și în flotele lumii, o construcție a cărei notă de plată o suportă contribuabilii de pretutindeni. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Joi, 08 Septembrie 2011
Stire din Economie : Piloții vor înapoi, la stat
Joi, 08 Septembrie 2011
Stire din Actual : Dublu atentat în Pakistan
Pagina a fost generata in 0.9137 secunde