Tragedia educației: elevii s-au săturat să tocească și părinții să plătească învățământul "expirat"

3709
23
Tragedia educației: elevii s-au săturat să tocească și părinții să plătească învățământul

Articole de la același autor

De la recenta dezbatere publică pe marginea planului cadru pentru gimnaziu, desfășurată la Palatul Copiilor din Constanța, au lipsit doi dintre cei mai importanți lideri din partea cărora atât elevii, cât și părinții constănțeni ar trebui să aibă cel mai mare sprijin.

Cei câțiva părinții prezenți în sala Palatului au dovedit implicare, au dovedit că le pasă, dar cu certitudine o voce care ar fi vorbit în numele tuturor părinților constănțeni ar fi demonstrat că e imperios nevoie de o schimbare în educația noilor generații de copii. Ieri, Bunian Șachir, președintele Asociațiilor de Părinți din județul Constanța, a refuzat orice comentariu, afirmând că "urmează să dea în primire" și că în perioada imediat următoare vor avea loc alegeri.

"Nu am fost invitată!"

Ne hazardăm să aspirăm la sisteme educaționale performante și tânjim după modelul finlandez, în timp ce școala românească este foarte veche și plină de blocaje. Ne mai mirăm de ce totul se întâmplă după bunul plac al celor de la minister, când tocmai cei implicați direct nu acționează.

Același lucru i l-am reproșat și proaspăt alesului președinte al Consiliului Județean al Elevilor constănțeni, eleva Andreea Bărbuleasa. Întrebată de ce nu a participat și ea, așa cum s-a prezentat elevul Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor, la dezbatere pentru a face publice dorințele celor pe care îi reprezintă, ne-a răspuns: "Nu am fost invitată. Nu am știut de această întâlnire! Nu s-a întrunit BEx-ul să discutăm. Pe 30 ianuarie ne întâlnim să discutăm!".

Până și unii directori de unități de învățământ constănțene au susținut la dezbaterea publică interesul elevilor și era mai mult decât binevenită prezența celor doi lideri pentru a întări necesitatea unei schimbări fundamentale a modului cum învață elevii erei informaționale. Prof. Denis Ciorogaru, directorul Școlii nr. 16, afirma necesitatea unor opționale care să transforme corvoada referatelor și a tocelilor inutile în ore de socializare și dezvoltare "pe verticală", în locul munților de informație nefolositoare, îndesată cu găleata. Până la urmă Wikipedia, Google sau alte site-uri construiesc o altă cultură generală…

De pe ce planetă vine sistemul finlandez?

În timp ce învățământul românesc se chinuiește să se alinieze "actualului", sistemul finlandez, considerat cel mai bun din lume, își propune să renunțe complet la împărțirea programei școlare în materii clasice, iar până în anul 2020 să scoată matematica și istoria. Ba mai mult, se urmărește desființarea sălilor de clasă clasice și introducerea grupului de studiu mic, așa încât să fie încurajată colabo-rarea mai strânsă între elev și profesor. Ca să nu mai spunem că salariul cadrelor didactice este undeva între 2.000 și 6.000 de euro, așa încât profesia de cadru didactic să fie una atrăgătoare și respectată, iar dascălii să-i motiveze pe elevi să învețe, fiindcă plăcerea pentru învățat să le rămână tot restul vieții.

v v v

Dar iată cum arată principiile sistemului de învățământ finlandez:

- Fiecare copil este important - sistemul trebuie să fie capabil să ofere cea mai bună educație posibilă fiecărui copil, în mod egal;

- Nu există școli pentru elite - elevii sunt educați să accepte diferențele dintre ei și să le folosească pentru a colabora în tot ceea ce fac;

- Profesorii au putere de decizie în ce privește: manualele, metodele de evaluare ale studenților/elevilor, conținutul cursurilor;

- Există un curriculum la nivel național, însă doar ca o bază de lucru pe care profesorii o îmbunătățesc și îi adăuga elemente, după cum consideră ei;

- Nu există teste - elevii dau primul lor examen în clasa a IX-a;

- Nu există inspecții școlare - evaluarea profesorilor și dezvoltarea lor se bazează pe încredere;

- Doar primii 10% dintre cei mai buni studenți sunt acceptați pentru a deveni profesori; masterul este obligatoriu pentru a putea preda. (www.democratiedirecta.com) 

Comentează știrea

23 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
mentalitatea e diferita,
21 ianuarie 2016
cu increderea stam prost!

Trebuie sa mai treaca multe sute de ani pana vom fi in stare sa copiem sau sa ne inspiram din modelul finlandez! De unde atata incredere? Noi nu avem incredere nici in noi insine, dara mite in altii? In profesori, cu atat mai putin! Stiti cum se intampla la noi: daca elevul are note mari, e copilul destept! Daca ia note mici, e profesorul prost! Deci despre ce vorbim?

Finlanda
22 ianuarie 2016
Completare

Da, dar secretul este altul: Pe la 1600 s-a legiferat ca cine nu stie sa scrie si sa citeasca nu are voie sa faca copii!!!

om
22 ianuarie 2016
levii s-au săturat să tocească și părinții să plătească învățământul "expirat"

Acum, toti vor da fuguta sa isi dea si doctoratul ca sa poata preda intr-o scoala cu copii ai caror parinti nu dau doi bani pe scoala in sine, si bine fac, caci au mai multa treaba invatand o meserie care sa le aduca venituri. Acum, veti zice ca mai bine sa faca o scoala profesionala, pt ca sa aibe o meserie. MAI OAMENI BUNI, NICIO SCOALA NU ARE CA SCOP ADEVARAT OMUL SI CAPACITATEA SA DE A FACE CEVA, ORICE, DAR CONSTRUCTIV SA FIE !!!!!

omul
22 ianuarie 2016
despre scoala

elevii nu vor sa mai invete, creste numarul cadrelor didactice slab pregatite, se intra foarte usor la facultate,elevii din familii bogate nici nu dau atentie la ce se preda, nu avem corijenti sau repetenti, profesorii corectori sunt uneori mai slabi decat elevii, subiecte la cls a8a si a12a foarte incalcite, elevi de cls a9a nu stiu sa citeasca un text nou, etc

prof
22 ianuarie 2016
aveti dreptate toti!

Nu o sa inteleg niciodata de ce nu suntem in stare, cel putin dupa revolutie incoace, sa facem ceva stabil si trainic cu educatia! Parca suntem legati de maini si de picioare, nu ne iese nimic, oricat am incerca. Poate ne straduim prea tare sa schimbam ceea ce este bun, sa-i copiem pe altii, dar nu facem altceva decat sa creem haos si deruta in randul elevilor, al parintilor, al tuturor celor implicati in educatie. Da-ne Doamne minte si intelepciune, si mai ales STABILITATE, sa ne oprim odata la un sistem bun si performant. Altfel, vom continua sa bajbaim dupa solutia salvatoare!

Promisiunea e promisiune!
22 ianuarie 2016
Draga Stan, si tu esti responsabila de educatia unor copii!

Si directorii ar trebui sa fie OAMENI, ca sa iasa ceva bun din tot ce incercam sa facem cu copiii nostri. Din pacate, din cauza unora ca tine se duce scoala de râpa, nu mai iese nimic! Profesorii se ocupa de cu totul altceva, cu contestatii la sanctiuni, nu cu concursurile, cu performanta elevilor! Deci, ne lasi? Hai, ca deja ai exagerat cu prostiile! JOS STAN, JOS POPA, JOS GASCA LOR!

SCUZE PTR EROARE!
22 ianuarie 2016
Nu 'draga stan', ci stan!

N-avem de ce sa ne purtam frumos cu tine, sa fim politicosi! Nu meriti nici sa-ti mai spunem pe nume. Ai facut atat rau incat meriti doar dispretul nostru! Cand vei pleca de la sc 28, vom face curatenie generala si vom chema preotul sa sfinteasca locul!

gogu
22 ianuarie 2016
sa fim seriosi...

programa scolara este mult prea incarcata si depasita... in invatamantul romanesc se incearca sa se scoata copii eminenti si cu doctoratul luat inca din cls a 8-a. luati cate un manual de lb romana si de matematica, pt ca se considera ca acestea sunt primordiale, de la fiecare clasa de gimnaziu si rasfoiti-l. va veti da seama ca sunt prost structurate, cu texte si imagini aranjate de oameni care nu au nicio treaba cu invatamantul. ceea ce se invata la noi in cls a 5-a in alte tari se invata la liceu. problema este ca la noi conteaza cantitatea, programa scolara impusa an de an, si nu calitatea, informatia asimilata de elev. la noi se trece foarte repede cu predatul si asimilarea informatiei peste lectii importante din clasele primare si nu se pot recupera in anii urmatori. trebuie sa ne gandim ce trebuie cu adevarat in viata, sa pregatim elevii pentru viitor nu sa-i indopam cu informatii si materiale care nu le vor fi de folos cu nimic in viata.

Diferenta
22 ianuarie 2016
ca de la cer la pamant!

Elevii finlandezi isi petrec in scoala doar 600 de ore pe an, spre deosebire de ai nostri, care stau la scoala mai mult de 1000 de ore!!! Competitiile si concursurile dupa care noi suntem innebuniti la propriu, nu sunt incurajate in scolile din Finlanda, ptr. ca nu trebuie ca unii elevi sa fie evidentiati, recompensati, in timp ce altii sunt pusi intr-o pozitie de inferioritate. Iar temele, ei bine, temele sunt foarte putine, aproape totul se face la scoala. Se lucreaza foarte mult in echipa, si se sta mult timp la biblioteca. Notele sunt de la 4 la 10, iar ptr ca un elev sa repete clasa, daca este necesar, se discuta si cu parintii, care hotarasc impreuna cu scoala. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca toti elevii primesc GRATUIT masa de pranz la scoala, cu mancare sanatoasa! Ce diferenta! Cum sa-i ajungem din urma?

si cea mai tare chestie in Finlanda:
22 ianuarie 2016
optionalele chiar sunt optionale!

adica se tine cont de alegerea elevului! La noi, se decide optionalul in functie de optiunea parintilor sau a elevilor, dar ca o alegere a majoritatii. Daca cei mai multi parinti solicita matematica, ptr ca se da examen, asa se face. Toata clasa face matematica la optional! Cei care si-ar dori desenul, sau muzica, sau orice altceva, isi pun pofta in cui, ca nu se face, oricat de talentati ar fi copiii. In Romania, e mai importanta denumirea optionalului, sa fie aprobat de inspectorat si sa se scrie minunatul ARGUMENT. Hartoage si iar hartoage! Cand o sa scapam de ele?

23 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5113 secunde