Sufocat de neajunsuri. Teatrul de Operă și Balet "Oleg Danovski" își "cântă" suferința

3623
Sufocat de neajunsuri. Teatrul de Operă și Balet

Articole de la același autor

Luna septembrie înseamnă, mereu, și reluarea stagiunilor teatrale. Cu eforturi mai mici sau mai mari, toate aceste instituții de cultură și-au deschis, de curând, porțile. În linii mari, activitatea decurge așa cum ar trebui, spectatorii au început să vină, actorii, soliștii, toți încearcă să dea tot ce au mai bun pentru a-și atrage publicul.

Cele mai multe probleme sunt întâlnite, însă, la Teatrul Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" (TNOB), unde, așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani, stagiunea a debutat în forță, cu reprezentații fascinante, dar este vorba de un debut de stagiune cu foarte multe semne de întrebare și îngrijorare. De ce? Pentru că la începutul anului li s-au tăiat din banii pentru bunuri și servicii 40%, față de suma pe care au avut-o, spre exemplu, la începutul anului trecut, și care oricum nu a fost suficientă și a fost nevoie de o rectificare.

"Banii ar fi trebuit să ne ajungă până în luna aprilie pentru colaboratorii permanenți, fără de care teatrul acesta nu ar putea funcționa. Și iată că spun, din nou, că orașul Constanța este un oraș care merită cultură. Noi, ca teatru deservim mai multe județe, care nu au operă, filarmonică, deci noi ne facem datoria. Teatrul acesta merită să existe și trebuie să vă spun că este singura instituție de profil din țară care are un balet de 12 oameni, o orchestră de 37, un cor de 20 oameni și doar șapte soliști vocali, dar care dă o mulțime de titluri în repertoriu. Pentru noi, ajutorul acesta (cei 40%) este doar o picătură din ceea ce înseamnă bugetul de la Ministerul Culturii. Unii fac evenimente care mor în același timp cu acțiunea organizată. Tot ce am făcut noi aici este și acum în repertoriu și aduce public în sală. Desigur, publicul constănțean nu este așa numeros ca în alte orașe, și tocmai de aceea noi trebuie să le oferim un repertoriu bogat, cu multe titluri, ca să vină tot timpul. La București poți face o premieră, pe care s-o dai de 15 ori într-un an și pe urmă s-o scoți. Noi nu putem face așa ceva, dar ne amortizăm această premieră care costă maximum 30.000 euro în câțiva ani și așa știm că nu am irosit bani", a declarat, pentru "Cuget Liber", directorul TNOB, Daniela Vlădescu.

Ea a precizat că în data de 17 noiembrie vor scoate o nouă premieră, de care este sigură că va ieși minunat, "Voievodul țiganilor".

"S-a pus foarte mult suflet în ea și s-a făcut numai cu soliștii noștri, fără niciun invitat", a subliniat managerul.

Vor rămâne fără bani?

Întrebată dacă le vor ajunge banii până la sfârșitul anului, soprana a precizat că da, există acest risc, de a rămâne fără bani, pentru că ce le-a fost dat la rectificare nu le va ajunge. În aceste condiții, instituția se străduiește să facă venituri proprii din orice, soliștii susțin spectacole în orice oraș sunt invitați etc.

De ce nu sunt sprijiniți pe plan local, așa cum și-ar dori, explică tot directorul Vlădescu. "Suntem în Constanța, dar noi am fost desființați aici și oamenii sunt cam aceiași. Totodată, avem probleme, în continuare, cu clădirea. Situația este delicată. Când am fost preluați de minister, în 2010, s-au solicitat documentele necesare pentru administrarea clădirii. La acel moment, li s-a spus acestora că este clădirea Consiliului Județean. În urmă cu trei ani, însă, s-a descoperit, ca prin miracol, că, de fapt, clădirea aparține Primăriei. Ca urmare, actele făcute de minister nu sunt în regulă, este ca și cum cineva mi-ar lua casa și spune că este a lui", a explicat ea.

În prezent, a recunoscut managerul, sunt probleme de infrastructură, la terasă și la intrarea principală, s-a infiltrat apa și trebuie făcut un proiect, pe care teatrul nu îl poate face pentru că nu este clădirea lor și nu au bani pentru așa ceva.

Cu toate acestea, de-a lungul timpului, pentru că nu puteau sta așa, artiștii au "cârpit" câte un metru pătrat, câte doi, totul pe banii lor. Tocmai de aceea, Daniela Vlădescu este de părere că acest lucru nu este normal, mai ales în condițiile în care alte instituții de cultură din țară au fost refăcute de câteva ori în 3-5 ani de zile. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3905 secunde