Prof. Sorina Eftimi, director adjunct al Colegiului Național de Arte "Regina Maria":

"Sistemul de învățământ încă plătește polițele «fracturii» suferite în 1989"

1639
5
Educația este extrem de importantă cu tot ansamblul ei, însă, pentru a-și atinge țintele, sistemul educațional trebuie să îmbine cât mai eficient elementele de legislație, resursele și condițiile specifice, impuse de factorii educaționali. Prof. Sorina Eftimi, director adjunct al Colegiului Național de Arte "Regina Maria", consideră că, înainte de toate, copiii sunt cei mai importanți în toată această ecuație. 


- Doamna director, ce ar trebui făcut pentru ca elevii să aibă cele mai bune condiții de studiu și un sistem educațional performant? 


- În viziunea mea, ei au un rol definitoriu, în jurul lor ar trebui să graviteze toate celelalte elemente cu scopul de a le facilita traseul educațional și a le asigura demersul necesar, în vederea obținerii succesului încă de la debutul școlarității, până la fuziunea lor pe piața muncii. 


- Ce rol considerați că au profesorii în dezvoltarea personală a elevilor? 


- Profesorul ar trebui să fie un model de urmat. Statutul său nu îi permite abateri de niciun fel: atitudinale, comportamentale sau verbale. Totodată, profesorul trebuie să fie resursa pentru cei aflați în fața lui. Cadrul didactic trebuie să fie persuasiv în raport cu elevii și cu el însuși, să se armonizeze cu interesele celor pe care îi modelează. Este nevoie să știe să aprecieze, să descopere potențialul copiilor și să transmită într-un mod obiectiv și deschis părerea sa. Elevii așteaptă de la noi corectitudine, înțelegere și încurajări. De asemenea, comunicarea este foarte importantă, la fel și locul în care te situezi în spațiul clasei. Discutam, zilele trecute, pe această temă și am ajuns la concluzia că în spațiul clasei, catedra poate constitui o barieră. Eu cred în profesorul altruist, apropiat de elevi, receptiv la nevoile lor, îl văd bucurându-se de reușitele acestora. Dacă ne-am strădui să transmitem, pe lângă știință, și câte puțin din ce am enumerat până acum, am obține un produs al educației care să dispună, pe lângă informație, și de conduită morală și socială. 


- Ce părere aveți despre felul în care școala românească formează elevii, atât profesional, cât și social? 


- Așa cum am spus mai devreme, rezultatele pe care le oferă școala societății actuale românești depind în mare parte de calitatea formării oamenilor de la catedră. Pentru a asigura elevilor succesul profesional, dar și în societate, noi trebuie să ne adaptăm și să avem succes: în comunitatea școlară, în comunitatea locală și în cea a cadrelor didactice. De asemenea, foarte important este suportul logistic de care dispune cadrul didactic în demersul său și pe care școala este obligată să îl ofere. Aceasta este una dintre rănile deschise ale educației: lipsa dotărilor. Pot să dau exemplul concret al Colegiului Național de Arte "Regina Maria": în unele din cele 76 de cabinete de muzică destinate studiului individual, se regăsesc instrumente muzicale care ar fi trebuit radiate din inventarul școlii în urmă cu 15-20 de ani. Majoritatea sunt acordate, reparate, piesele înlocuite, însă calitatea lor lasă de dorit. Ne bucurăm de fiecare dată când primim donații de la persoane particulare, care ne contactează și ne oferă instrumente muzicale. 


Așadar, pentru a forma profesional tinerii, trebuie să ai dotările necesare sau să găsești soluții alternative, cum ar fi cea în care să identifici și să colaborezi cu parteneri care te pot sprijini. Școala românească nu este un sistem închis, societatea românească trebuie să înțeleagă că, fără sprijinul ei, nu poate reuși. Nereușitele, dacă există, nu sunt produsul exclusiv al școlii. Interesul pe care societatea îl acordă educației este un factor determinant în definirea profesională și socială a tinerilor. 


- Dacă ați putea schimba ceva la sistemul de învățământ, ce ați schimba și de ce? 


- Aș începe cu oamenii. Ne-am obișnuit într-o continuă văicăreală. Condiția materială a dascălului nu a fost niciodată una de invidiat. Dar, în fiecare epocă au existat elevi de succes. În prezent, sistemul de învățământ încă plătește polițele «fracturii» suferite în 1989. 


- Cum vedeți elevul ideal? Dar profesorul ideal? 


- Teoretic, profesorul ideal ar trebui să provină dintr-un elev ideal. Ideal ar fi ca toată lumea să fie mulțumită! Ideal ar fi să intrăm și să ieșim pe poarta școlii zâmbind… Cel mai bine, ideal ar fi să nu căutăm idealul. 


- Ce moment din cariera dumneavoastră v-a marcat? 


- Categoric, debutul. În urmă cu 23 de ani, trezindu-mă în clasă cu 37 de elevi în bănci, mi-am dat seama că rolul meu nu este o joacă, am conștientizat ce grea povară apasă pe umerii dascălilor. Atunci mi-am impus să fac în așa fel încât întâlnirea cu generațiile de elevi să lase urme benefice în viața lor. 


Comentează știrea

Dr akon
2 mai 2018
Invatamant

Tot respectul pentru distinsa doamna.Fin păcate dansa vorbește despre cum ar putea fi lucrurile intr-o societate ideală.As vrea sa văd care ar fi comportamentul dânsei fata de elevi proveniți din medii rau famate care își aduc la clasa obiceiurile dobândite.Cum sa se impună profesorul când nu o face polițistul sau când șefii ierarhici ascund anumite întâmplări?Parintii mai au puțin si stau in bănci cu copiii știu orice mai bine decât profesorul,dar când vine clipa sa întocmească o declarație unii dau din colț in colț.Si apropos.De credeți ca părinții își meditează copiii din clasa 0?Ca nu au habar nici de ordinea operațiilor.Sunt multe de schimbat in primul rând mentalitățile.

MIHAI
2 mai 2018
DEZASTRU NU FRACTURA

Dna director adj. se fereste de ideal ca dracul de tamaie. Se poate dna prof. sa afirmat asa ceva? Idealul este un obiectiv imposibil de atins, dar luptand pentru el poti realiza mai mult decat atunci cand nu-l ai. Din banalitatile insirate, constatam cu regret ca dna dir,adj. se teme ca nu cumva sa deranjeze "pe cineva" cu vreo critica sau aluzie referitoare la ticalosia celor care hotarasc soarta educatiei, a invatamantului romanesc. Ne asteptam sa ne spuneti ca toate problemele expuse de dv si altele nementionate, depInd de politicianismul ticalosit care nu da doi bani pe soarta copiilor nostril. Lor le este sufficient sa-si trimita odraslele la studii in strainatate de unde se intorc ( cu putine exceptii) plini de diplome putand fi asemuiti cu viermii de matase, care dupa ce s-au hranit cu cea mai buna frunza de dud produc doar bale in loc de matase. Era cazul sa pomeniti de ministrii educatiei si invatamantului care s-au schimbat ca ciorapii murdari si n-au facut nimic. De programele analitice care tampesc elevii in situatia inh care le iau in serios. De imposibilitatea de a te angaja undeva potrivit studiilor tale, majoritatea absolventilor ajungand salariati la Mall-uri. A facut conducerea colegiului o statistica sa vada cati absolventi talentati au reusit sa lucreze in domeniul pentru care s-au pregatit? Va plangeti de tot felul de aspecte care evident sunt reale si grave, dar nu se cunoaste niciun caz in care in semn de protest ati facut o greva generala, sa inchideti scoala pana cand banditii nu remediaza situatia. Si cu un astfel de sistem de invatamant, la ce bun sa mai invete copiii? Si chiar in conditiile actuale, conducerea Colegiului a luat vreo masura pentru a obtine un minim de fonduri organizand concerte, spectacole de teatru si balet mai ales acum cand pe Litoral , turistii au parte doar de susanele si alea destul de rare. Este inutil sa mai insiram toate mizeriile de care ne-am saturat cu totii dar nimeniu nu are curajul sa faca ceva. Si sunt destui si in Colegiul dv ( profesori) care tac deoarece castiga suplmerntar meditand proprii elevi. A continua cu insirarea aspectelor negative este inutil. Mai marii educatiei si invatamantului care decid soarta copiilor nostri sunt nelipsiti zi si noapte de la posturile Tv de unde ne promit reforme peste reforme care nu reformeaza nimic. Ramane sa ne intrebam cu sinceritate, daca dorim intr-adevar sa se schimbe ceva. Nu sistemul de invatamant plateste "fracturile" ci poporul roman. O fractura se poate vindeca, dezastrul nu.

@MIHAI
2 mai 2018
Profesorii nu sunt liberi

Toti sefii lor sunt numiti de politic.In conditiile astea sunt inlaturati/marginalizati daca vorbesc ce nu au voie sa vorbeasca.Inainte de 1989 toti intelectualii spuneau ca sunt urmariti de "securitate" si din cauza asta nu pot vorbi liber.In realitate nu-i urmarea niciun securist.Profesorul era controlat de secretarul organizatiei de baza de partid(tovarsul de la partid) Apropo,intr-o tara libera si civilizata nu exista Consiliu Judetean.Consiliul Judetean(pe vremuri Judeteana de partid) este azi instrumentul politic,bisturiul,securea politica menita sa controleze toate institutiile statului la nivel local in primul rand si in al doilea rand trebie sa-i "crucifice" pe cei care sunt condamnati sa fie "crucificati".Doamna prof. Sorina Eftimi este un slujbas public aflat in lanturi.Nu este singura.Mi-e mila de ei.Lasati-o in pace.Caz inchis.

Coca
2 mai 2018
Un model ?

Este fatuca asta un model ? Zau ? Atata tupeu are incat a inceput sa teoretizeze ? Vai de sistemul de invatamant ! O invatatoare mediocra , in goana continua dupa functii , sustinuta de partidul atotputernic si de gagiii si de gagicutele din clanul nebunatic , trai pe vatrai si-au dorit mereu ... In dans pidosnic in sistem , pacalind pe fraieri cu poze trucate si idei imprumutate , ca nuca in perete lipindu-se de o inutila si inestetic de goala pitipoanca , fara de gandire pozitiva si fara de caracter ... Hiena si matracuca ...

Rica
2 mai 2018
Pai , cum ?

Pozeaza in vampa agresiva , de femeie fatala , machiata si retusata gretos , desi la anii ei , deja se afla la categoria babe , evident fara competentele asimilate varstei inaintate . O caraghioasa ! Asa a ajuns invatamantul romanesc in prapastie : cu asemenea panarame in functii de conducere ! Ce rusine ...

Pagina a fost generata in 0.2163 secunde