În scandalul burselor de merit, liderii elevilor sunt dezamăgiți de... verticalitatea Ministerului Educației

1441
Din anul școlar anterior, ministrul Educației a decis ca elevii să beneficieze de burse plătite din bugetul de stat, fiind alocate 536 milioane de lei, prin Legea bugetului de stat. În municipiul Constanța, conform unei statistici a Consiliului Local, ce a stat la baza aprobării cuantumului burselor în semestrul II al anului școlar 2020-2021, au fost acordate 51 de burse de performanță (1.000 lei/lună), 16.051 burse de merit (100 lei/lună), 724 de burse de studiu (250 lei/lună) și 3.854 burse de ajutor social (250 lei/lună).

Cei mai mulți beneficiari de burse de merit, implicit cu medii peste 8,50, erau înregistrați la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” (1.192), Liceul Teoretic „Ovidius” (1.125) și Liceul Teoretic „Traian” (1.039).

La nivel național, conform statisticii ministeriale, în anul 2020, bugetul total al burselor elevilor a fost de 270 milioane lei, în anul 2021, bugetul total al burselor elevilor a fost de 540 milioane lei, iar pentru anul 2022, corespunzător acestor creșteri, bugetul estimat propus este de peste 1,031 miliarde de lei (de circa patru ori mai mare în raport cu bugetul de burse al anului 2020). Acestui buget i se adaugă circa 240 milioane lei pentru bursa profesională și bursa „Bani de liceu”, fonduri alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației.

S-ar părea, însă, că este o cheltuială enormă pentru Ministerul Educației, altfel cum se explică duelul comunicatelor la care am asistat zilele acestea, pe fondul propunerii de a fi mărită media de acordare a bursei de merit de la 8,50 la 9,50 și, implicit, a micșorării numărului de beneficiari.



CNE se dezice de afirmațiile ministrului Sorin Cîmpeanu


La doar câteva ore după ce președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE), elevul constănțean Silviu Morcan, anunța miercuri, 6 octombrie, marea veste - „începând cu semestrul al II-lea al acestui an școlar, elevii din România vor beneficia de burse școlare în cuantumuri lunare diferențiate (performanță - 500 de lei; merit - 200 de lei; studiu - 150 de lei; ajutor social - 200 de lei). După zeci de ore de dezbateri, telefoane, tabele, analize de impact bugetar și discuții cu ministerele, bugetul de stat pentru cuantumul minim al burselor în anul 2022 se va dubla”, ministrul Educației contracara joi, 7 octombrie.

Sorin Cîmpeanu făcea publică intenția de a mări media de la care se va acorda bursa de merit, respectiv de la 8,50 la 9,50. Veste care a picat ca un trăsnet peste sutele de elevi buni care se bucurau de câțiva lei lunar, pe timpul școlii. Ce-i drept, învățământul online le-a permis elevilor să „împuște” note mult mai mari, ceea ce a cam secătuit bugetele și așa sărace ale educației românești. Chiar ministrul recunoaște că „urmare a predării on-line și a renunţării la teze, rezultatele au fost foarte mult distorsionate, în aşa fel încât 50% din elevii României s-ar fi încadrat la burse de merit, urmare a rezultatelor înregistrate la nivelul anului şcolar 2020-2021”.

Mai mult, joi seară, biroul de presă transmitea un comunicat cel puțin surprinzător, prin care anunța că, de fapt, această mărire a mediei se datorează propunerii CNE privind aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat, respectiv modificarea art. 8 al ordinului prin următoarea formulare: „Bursele de merit se acordă elevilor care se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare: [...] cazul 2: au rezultate deosebite la învățătură - au obținut media generală între 9.50 - 10.00...”. Iar ministerul a promovat propunerea...

Vineri, cum era de așteptat, Consiliul Național al Elevilor a venit cu un comunicat prin care se dezice de modul eronat în care Ministerul Educației prezintă situația privitoare la participarea liderilor elevilor la negocierile referitoare la stabilirea criteriilor de acordare a burselor.

„Inițial, una dintre propunerile noastre a fost ca bursa de merit să fie diferențiată în două feluri, după pragul de medie, respectiv un anumit cuantum pentru mediile cuprinse între 9,00 și 9,49 și un alt cuantum pentru mediile cuprinse între 9,50 și 10. În comunicatul de presă transmis de Ministerul Educației joi seara, prima propunere a fost eludată, iar propunerea noastră a fost prezentată în mod eronat.

În acest sens, ne exprimăm dezamăgirea cu privire la modul în care Ministerul Educației comunică negocierile avute alături de reprezentanții elevilor. Consiliul Național al Elevilor nu a agreat niciodată propunerea referitoare la creșterea mediei pentru acordarea bursei de merit la 9,50.

Ne opunem creșterii pragului de medie pentru bursa de merit fără o analiză reală a situației școlare din semestrul I al acestui an și, pe această cale, solicităm Ministerului Educației să trateze situația cu responsabilitate, pentru a nu crea inechități în sistem, dar și să prezinte verticalitate în comunicarea publică”.

Cel mai probabil, în semestrul II al acestui an școlar vom asista la creșterea mediei în baza căreia se acordă bursa de merit, 9,50 fiind o țintă mai greu de atins, fie și în învățământul online. Punct ochit, punct lovit!



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4633 secunde