În decembrie 1989, România a plonjat, din beznă, în beznă

341
În decembrie 1989, România a plonjat, din beznă, în beznă - adrianherta12-1608468815.jpg

Articole recomandate

În inima cimitirului Certosa, din Bologna, unul dintre cele mai impresionante monumente funerare este cel al partizanilor căzuți, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, în luptele împotriva fasciștilor. În locuri cu semnificație istorică sau în peisajul urban, Italia a recuperat și comemorează cu deosebită grijă trauma adâncă pe care a lăsat-o dictatura lui Benito Mussolini. În același timp, în Muzeul de Artă Modernă din Bologna, unul dintre cele mai generoase spații expoziționale este cel rezervat operelor realist-socialiste. Piesă centrală de aici este o lucrare care imaginează un ceremonial fantasmagoric, reunind cele mai sinistre figuri ale extremei stângi universale din secolele al XIX-lea și al XX-lea.



O arteră importantă a orașului, care pornește din centru și merge către nord-est, a fost denumită Stalingrad, amintind, printre altele, și de unul dintre cei mai abjecți criminali ai tuturor timpurilor. Se intersectează, într-unul dintre punctele sale, cu o stradă care celebrează Munca. În apropiere, și numele astronautului Iuri Gagarin, protagonist, la începutul anilor `60, în competiția sovieto-americană pentru cucerirea spațiului, apare pe plăcuțele montate pe pereții exteriori ai clădirilor. Bologna a fost, încă de la începutul veacului trecut, și rămâne și astăzi o urbe amețită de mirajul utopiilor radicale.


Nu este, însă, unica astfel de insulă roșie din lumea occidentală. În 2018, o statuie a lui Karl Marx a răsărit în localitatea sa de origine, Trier. Mai scandalos, în vara acestui an, tot în vestul Germaniei, în orașul Gelsenkirchen, Vladimir Ilici Lenin, veritabil teoretician și practician al violenței politice, a fost, la rândul său, urcat pe soclu. Asemenea acte trădează nu doar o înțelegere profund alterată a trecutului, ci și o regretabilă lipsă de empatie față de statele care au trecut prin experiența totalitară comunistă.
Astăzi, la 31 de ani de la căderea regimului Ceaușescu, incomparabil mai grave și mai deplorabile decât atitudinea superficială și nepăsătoare a celor care n-au trăit în spatele Cortinei de Fier sunt totuși ticăloșiile și amneziile noastre.

Când lumânările ard în întuneric

În decembrie 1989, România a plonjat, din beznă, în beznă. Ca nicăieri altundeva, tranziția postcomunistă a început la noi cu represiunea brutală a manifestanților pentru libertate, cu dezinformări, cu diversiuni, cu psihoza terorismului. La mai bine de trei decenii distanță de acele evenimente, țara asta n-a găsit încă resursele instituționale și soluțiile juridice potrivite pentru a separa deslușit adevărul de manipulare, vinovățiile morale de cele de natură penală, anticomuniștii de neocomuniști și de securiști, eroii de profitori și de antieroi.



Puținele repere autentice pe care sfârșitul lui 1989 și prima parte a anilor `90 ni le-au lăsat moștenire au ajuns, de-a lungul timpului, piese pentru tot felul de forme de impostură colectivă. Condamnarea crimelor trecutului, contestarea energică a structurilor de putere care l-au propulsat la vârf pe Ion Iliescu, redescoperirea valorilor creștin-democrate, lustrația, anticorupția, figura seniorului Corneliu Coposu au tot fost plimbate prin programele și discursurile grupărilor politice, până ce aproape că și-au epuizat conținutul.


În cea mai recentă construcție care le reunește - sub sigla Alianței pentru Unitatea Românilor- acestea sunt îndesate într-un talmeș-balmeș ideologic, laolaltă cu teorii anti-mască și accese naționalist-xenofobe, puse în mișcare de o pleiadă de personaje dubioase. În urmă cu câteva zile, în timpul comemorării primelor victime ale Revoluției Române, acest partid surprinzător și pestriț a izbutit să își decupeze și să ocupe abuziv un perimetru propriu, în Piața Victoriei din Timișoara, în apropierea Catedralei Mitropolitane. În acel pătrățel, au ținut, în huiduielile mulțimii, discursuri avântate despre versiunea lor de eroism și au aprins lumânări. Memoria s-a fragmentat.


Copiii părinților lor

Absența unui act de reală reparație pentru momentul decembrie 1989 a afectat nu doar percepțiile asupra sistemelor de valori din trecut, ci și transmiterea acestora, de la o generație la alta, în viitor. În lipsa unor responsabili, aproape că nu știm cum să-i privim pe cei care se pregătesc să ne conducă, adică pe copiii celor pe care îi suspectăm că au slujit cu sârg regimul totalitar comunist sau că, după 1990, au furat startul. Se deschide astfel, pentru anii ce vor urma, o perspectivă cât se poate de neprielnică, de reciprocă și ireductibilă neîncredere: în care ei vor încerca să ne convingă că CV-urile lor sunt exclusiv o sumă de coincidențe fericite, iar noi vom săpa obsesiv după fisurile din poveștile pe care ni le spun. Din păcate, ne va fi dificil să construim ceva împreună.



Asist. Univ. dr. Adrian Herța


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.5008 secunde