Elevii, îngrijorați de soarta colegilor lor care fac naveta la școală

Joi, 26 Septembrie 2019
146
Sute de elevi din județul Constanța riscă să nu mai aibă cu ce să ajungă la școală. În timp ce senatorii votează eliminarea transportului județean din sfera serviciilor publice, Ministerul Educației desființează liceele unde nu a existat promovabilitate la bacalaureat și îi trimite pe elevii slabi la școli profesionale.

Așa se face că elevii din mediul rural care vor să-și continue studiile vor fi nevoiți să meargă în alte localități decât cele de domiciliu. Sau să abandoneze școala.

Reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța sunt îngrijorați de soarta colegilor lor care fac acum naveta, dar și a celor din generațiile următoare. Senatul României a adoptat, la începutul acestei săptămâni, Legea de aprobare a ordonanței de urgență nr. 51/2019, ce are ca obiect eliminarea transportului județean din sfera serviciilor publice. Elevii atrag atenția că acest lucru ar putea duce la desființarea traseelor neprofitabile pentru operatorii economici, permiterea operatorilor de transport să stabilească tarifele în mod discreționar și imposibilitatea acordării reducerilor pentru elevi.

"Asociația Elevilor din Constanța consideră inadmisibil felul în care conducerea țării, atât Guvernul, cât și senatorii iau măsuri din ce în ce mai eronate, cu efecte grave asupra dezvoltării zonelor rurale, asupra învățământului, dar și în ceea ce privește susținerea categoriilor protejate și asigurarea de condiții de viață calitative pentru cetățeni și solicităm oprirea de urgență a atentatului crud asupra viitorului elevilor", precizează reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța.

O lege cu dedicație pentru transportatori

Elevii subliniază mai multe riscuri odată cu dispariția prevederilor ce reglementau transportul județean ca și serviciu public.

În primul rând, autoritățile județene nu vor mai putea acorda sau deconta reduceri. Astfel, elevii nu vor mai primi reduceri și vor fi nevoiți să plătească prețurile integrale pentru abonamente, ce pot ajunge și la 400 de lei pentru 50 de km.

În al doilea rând, traseele neprofitabile nu vor mai fi operate de transportatori. Ca urmare, mii de oameni, printre care și elevi, se vor afla în imposibilitatea de a folosi transportul în comun în trafic județean, fiind nevoiți să folosească curse la întâmplare, cursele "la ocazie" sau să meargă pe jos kilometri întregi până la școală sau serviciu.

"Se creează, astfel, o izolare a comunităților locale din mediul rural. Din nefericire, tragem un semnal de alarmă asupra atitudinii populiste a senatorilor, care au ales să ascundă gunoiul sub preș, să scape de o povară, adăugând în ordonanță o prevedere irealizabilă. Astfel, a fost adăugată în textul legii prevederea de a corela programul județean de transport cu orarul de funcționare a unităților de învățământ, iar în situația în care nu se poate realiza aceasta, consiliile județene și consiliile locale sunt obligate să asigure transportul școlar al elevilor prin curse regulate speciale", mai explică reprezentanții Asociației Elevilor.

Aceștia atrag atenția că, neprestând un serviciu public, transportatorii nu pot fi obligați nici să aleagă orele curselor pe trasee în funcție de programul școlilor, nici să practice curse regulate speciale.

Votul final va fi dat în Camera Deputaților, cărora elevii le cer să dea dovadă de empatie față de zecile de mii de copii ce vor fi afectați de efectele acestei ordonanțe, dar și față de cetățenii României care au dreptul la servicii publice de calitate, și să respingă efectele legii de aprobare a OUG nr. 51/2019. 


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2649 secunde