Elevii cer mai mulți psihologi școlari. "Cazul de la Constanța trebuie să fie un semnal de alarmă!"

Vineri, 24 Ianuarie 2020
Consiliul Județean al Elevilor Constanța trage un semnal de alarmă: este nevoie de mai mulți psihologi școlari! În consecință, reprezentanții elevilor din județul de la malul mării solicită public Ministerului Educației și Cercetării modificarea legislației și deblocarea cât mai multor posturi. 


De ani buni, legislația prevede ca la nivelul unităților de învățământ să existe psihologi școlari, al căror rol este să ofere sprijin și consiliere copiilor care trec prin diverse suferințe. De la litera legii până la realitatea din școli este însă cale lungă, astfel că lucrurile ajung să stea altfel pe teren. 


De exemplu, la nivelul județului Constanța, există, în prezent, aproximativ 80 de consilieri școlari - noua titulatură a psihologilor școlari -, un număr insuficient pentru totalul elevilor, motiv pentru care se ajunge ca un consilier școlar să aibă repartizați și peste 2.000 de elevi. 


"Un post de consilier școlar se poate înființa la 800 de copii, ceea ce înseamnă că sunt colegi care, din cauza efectivelor mici, au repartizate mai multe școli. Sunt situații în care consilierii școlari au repartizați și peste 2.000 de elevi", a explicat, recent, pentru "Cuget Liber", psihologul Marieta Căescu, reprezentant al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Constanța. 


În contextul incidentului de săptămâna aceasta, în care un elev de 12 ani, de la Liceul Teoretic "George Călinescu", s-a rănit grav după ce a căzut de la etajul al doilea al instituției de învățământ, Consiliul Județean al Elevilor Constanța atrage atenția asupra necesității dezvoltării rețelei de consilieri școlari. Mai ales în contextul în care una din variantele vehiculate asupra incidentului a fost că minorul se confrunta cu o supărare. 


Un psiholog școlar la 1.000 de elevi - prea puțin 
"Pentru ca traseul educațional al elevilor să fie unul prielnic, profesorii trebuie să își centreze atenția asupra elevilor ca indivizi, să înțeleagă toate frământările prin care trec cei aflați în dificultate și să identifice mecanisme relevante prin care să le acorde sprijin în soluționarea problemelor. Cadrele didactice trebuie să fie pregătite pentru a analiza, sub o formă complexă, aceste aspecte, cu scopul de a genera soluții pertinente. 


Reprezentanții elevilor constănțeni condamnă ferm lipsa de consiliere psihologică calitativă în unitățile de învățământ, acolo unde există chiar și peste 1.000 de elevi arondați la un psiholog școlar, ceea ce provoacă, în multiple situații, imposibilitatea de a desfășura servicii de consiliere pentru fiecare elev", au arătat reprezentanții consiliului. 


"Ca să se dezvolte prielnic, elevii au nevoie ca școala să le asigure acestora oportunitatea de a beneficia de toate resursele necesare unei formări armonioase. De asemenea, este imperios necesar modificarea cadrului legislativ care prevede că trebuie să existe un consilier școlar la 800 de elevi, întrucât este aproape imposibil ca un psiholog să își gestioneze resursele de timp și energie pentru fiecare dintre aceștia", a subliniat președintele organizației, Silviu Morcan. 


"Considerăm că incidentul din școala din Constanța trebuie să reprezinte un puternic semnal de alarmă, căci descrie întru totul carențele sistemului educațional, precum lipsa consilierilor școlari care să-și centreze atenția pe cazurile particulare ale fiecărui elev, nicidecum să aibă arondați chiar și peste 1.000, așa cum se întâmplă în prezent. În nenumărate cazuri, atât problemele întâmpinate în relația cu familia, cât și stresul acumulat la școală și alte tensiuni dobândite din diverse surse pot afecta profund performanțele și randamentul acestora, dar și echilibrul lor personal. De aceea, școala trebuie să ocupe rolul unui garant permanent al stabilității individuale a fiecărui elev, nu doar al unei instituții care să le asigure formarea pe plan educațional", a mai declarat Silviu Morcan. 


XXX 
În concluzie, elevii au cerut public Ministerului Educației modificarea legislației și mărirea rețelei de consilieri școlari, atât de necesari în realitatea de astăzi.