De ce întârzie „rapelul” învățământului preuniversitar și care sunt punctele slabe ale sistemului

2114
De ce întârzie „rapelul” învățământului preuniversitar și care sunt punctele slabe ale sistemului - fondsecretardestat2-1619466118.jpg

Articole de la același autor

Aflat la cea de-a noua vizită în teritoriu, cu prilejul lansării Campaniei Naționale de Informare „Vaccinare și testare pentru învățare!”, secretarul de stat din Ministerul Educației, prof. Sorin Ion, prezent la Universitatea „Ovidius” din Constanța, a atins, concomitent, punctele nevralgice ale sistemului de învățământ românesc în contextul pandemiei.

Scopul principal al acestei campanii, după cum avea să declare de la început, este întoarcerea la școală. „Ministerul a militat intens în ultima perioadă pentru revenirea elevilor în bănci cât mai repede, cât mai mulți, pentru că suntem cu toții de acord - părinți-elevi-profesori - că ne dorim același lucru – să revenim în bănci. Învățământul online este evident mai mult decât nimic, este o alternativă, o variantă la care ne putem gândi mai departe și în vremuri normale - să folosim ce a fost bun din el, dar nu este ceea ce știm cu toții că înseamnă învățământ. După părerea noastră, pierderile de programă, pierderile de materie sunt la un moment dat recuperabile, dar sunt anumite lucruri care foarte, foarte greu le putem recupera și asupra cărora am stat prea puțin să ne gândim, referitor la psihologia copilului, traumele pe care le lasă o perioadă de un an de zile în care unii dintre copii nu au ajuns deloc la școală”, a declarat prof. Sorin Ion.

Cadrele didactice – categoria profesională cea mai vaccinată



Dar pentru a reveni la școală cât mai mulți elevi și profesori și cât mai repede sunt necesare trei lucruri: vaccinare – testare – respectare reguli.


„În ceea ce privește ultimul lucru (respectare reguli – n.r.), avem convingerea că școlile sunt cele mai sigure locuri din această țară, atunci când mă refer la locuri publice. Pentru că acolo sunt oameni care impun respectarea regulilor, elevii, spre surprinderea noastră, poate, sunt mai conștienți decât ne-am fi așteptat. Am spus-o de mai multe ori public, școlile nu sunt focare de infecție. Este o mare problemă, însă, cu zona adiacentă, este o mare problemă cu mijloacele de transport, cu aglomerațiile din fața școlilor, acolo sunt riscurile mai mari decât în interiorul școlilor, prin urmare în această zonă ar trebui întărite”.


În ceea ce privește vaccinarea cadrelor didactice, secretarul de stat a declarat că stăm foarte bine. La această oră, peste 150.000 de persoane care lucrează în învățământ sunt vaccinate cel puțin cu prima doză, reprezentând, după calculele ministeriale, categoria profesională cea mai vaccinată, în jur de 50%. Adăugând că, în ultima perioadă, tot mai multe voci critică inclusiv această campanie de conștientizare a importanței vaccinului, spunând că ar fi condiționată de prezența la școală sau să fie obligat personalul din învățământ să se vaccineze. „Susținem în continuare că vaccinarea este un act voluntar, dar în același timp susținem că este esențial pentru desfășurarea în bune condiții a activității didactice. Iar scopul Ministerului Educației este ca la începutul lunii mai cât mai mulți copii să fie la școală, iar la începutul lunii septembrie toți copiii să fie la școală și toți profesorii. Dar aceasta depinde de succesul acțiunii de vaccinare”, a mai spus același secretar de stat.


Cauzele care au condus la eșecul testării în școli



La capitolul testarea elevilor și a cadrelor didactice, prof. Sorin Ion a declarat că lucrurile stau puțin diferit, la acest moment nefiind considerat un succes, precum vaccinarea. În școli, prin Direcția de Sănătate Publică, s-au repartizat peste un milion de teste rapide pentru elevi și profesori, iar rata de utilizare, după ultimele informații, era de 2%. „În opinia noastră, sunt trei cauze importante: lipsa unei rețele de medici școlari în unitățile de învățământ din România. Sunt absolut convins că numărul școlilor care au personal medical propriu este aproape neglijabil. Dacă ne referim la mediul rural, este aproape zero. Prin urmare, personal medical care să testeze la orice alertă nu avem”.


A doua piedică o constituie tipul testelor, considerate invazive. Și a oferit drept contraexemplu testele tip acadea din Austria, foarte ușor de aplicat, sau testele de salivă utilizate pe scară largă în Italia.
O a treia cauză o constituie acceptul părinților. „Nu neapărat generalizăm, pentru că la 3 milioane de copii, avem circa 6 milioane de părinți și nu putem trage o concluzie comună. Spre surprinderea noastră, aceste teste sunt respinse din start fără niciun fel de justificare”.



Întrebat cum se va reveni la cursuri după această vacanță, prof. Sorin Ion a declarat: „Această vacanță prelungită a fost un fel de sacrificiu pentru a prelungi cu o săptămână de școală față în față în vară.


La școală se va reveni de săptămâna viitoare conform scenariilor deja cunoscute, cu precizarea că insistăm pentru redresarea situației acolo unde ne vom permite. Suntem în discuții cu Ministerul Sănătății pentru renunțarea la înjumătățirea claselor în școlile care nu se află în scenariul roșu. Am cerut, de asemenea, la revenirea din învățământul special, știut fiind faptul că învățământul online pentru aceștia este egal cu zero”.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9847 secunde