Marea scriitoare Ileana Vulpescu, la Colegiul "Mircea":

"Dacă profesorul nu poate lăsa corijenți, aia nu e școală!"

183707
19

Articole de la același autor

În week-end-ul pe care tocmai l-am încheiat, Colegiul Național "Mircea cel Bătrân", care anul acesta aniversează 120 de ani de la înființare, a fost gazda unui eveniment de spirit care va rămâne în istoria acestei instituții, la inițiativa elevului de-a XII-a Ștefan Paraschiv.

S-au aflat la același prezidiu, în sala Coriolan, trei mari personalități ale timpurilor noastre, fie că sunt sau nu unii de acord: scriitoarea și traducătoarea Ileana Vulpescu, prof. univ. dr. Gheorghe Dumitrașcu și prof. dr. Vasile Nicoară.

"Școala nu este un maidan în care vii dacă-ți place!"

După ce, într-o primă parte, le-a vorbit elevilor prezenți în sală despre vremea când era elevă și când uniforma era sfântă, Ileana Vulpescu a oferit apoi o lucidă imagine a ceea ce înseamnă educația în anul de grație 2016.

"Mie, personal, nu-mi place cum este tratat învățământul. Nu îmi place cum este tratat corpul didactic în zilele noastre. Pe vremea mea, era foarte mare lucru să fii profesor și regret disciplina de-atunci. Fără un program și o disciplină, nu se poate face nimic pe lumea asta. Este de regretat, în zilele noastre, că nu se fac planuri de perspectivă. Cineva care a găsit precedentul a creat un etaj, nu i se pare firesc să-l ridice pe al doilea, ci să-l dărâme pe primul. De aceea, copii, vă spun: învățați, pentru că ceea ce veți învăța nu se poate expropria și nici să ajungă la DNA. Respectați-vă dascălii, pentru că este o meserie foarte, foarte grea. Dacă aș fi cineva, eu aș propune ca la anumite facultăți care formează viitori profesioniști, să se dea un test psihologic. Dacă nu iubești oamenii și nu ai răbdare să-i înveți și pe cei care nu înțeleg de la început, nu ai șansa să fii un profesor bun. Poți să fii tobă de carte, dar important e cum reușești să transmiți celorlalți. Există persoane enciclopedice care nu sunt buni pedagogici.

Trebuie să se accepte o disciplină obligatorie într-o școală, pentru că școala nu este un maidan în care vii dacă-ți place, doar ca să mai pierzi și tu vremea. Școala este făcută să te învețe să trăiești și să-ți câștigi o pâine. Diferența între profesori poate fi foarte mare. Și profesorul trebuie să știe să-ți câștige încrederea și prețuirea. Cei mai buni profesori sunt cei mai aspri, nu sunt indulgenți deloc. Defectul pe care-l prezintă școala astăzi pornește de la ideea din vremea comunismului: să nu lași cori-enți și repetenți. Păi și atunci ce selecție face școala? Profesorul trebuie să fie un judecător drept. Nu pe simpatii sau antipatii se pun notele, ci pe cunoștințe. Or, dacă profesorul nu te poate lăsa nici corijent, nici repetent, aia nu mai este școală. Eu am niște principii demodate, dar sănătoase. Pentru că nu tot ceea ce e nou e și bun! Dacă tot veniți la școală, învățați, nu pierdeți timpul. Cu timpul acesta nu vă veți mai întâlni", sunt doar câteva din gândurile transmise de marea scriitoare.

"Am fost un profesor rebel!"

Între septembrie 1984 și iunie 1990, prof. univ. dr. Gheorghe Dumitrașcu s-a aflat la catedra de istorie a acestui liceu și pe care a declarat-o una dintre marile sale experiențe pozitive din viață. "Experiența raporturilor dintre profesor și elev este una care îi implică pe cei doi factori. În primul rând - buna cuviință a elevului, a copilului care are părinți și care uneori în școală își găsește a doua categorie de părinți. Și a doua - iubirea profesorului pentru copii. Fără iubire nu există nimic pozitiv. Ieșeau elevii mei de la clasă și îi auzeam «Piedone e șucărit, azi ne-a zis tovarăși»… În acest liceu, în anii 1984, ’85, ’86… N-am iubit niciodată profesorul super-exigent! Copilul poate să aibă nenumăratele lui probleme și m-am întâlnit cu ele… Fără iubire din partea cadrelor didactice, dar și puțină milă din partea anumitor elevi nu pot exista raporturi omenești, pentru că de omenie ducem lipsă. Nu mă dau ca exemplu, pentru că am fost un profesor rebel. Dar fără iubire, fără înțelegere, fără autoexigență nu te poți numi profesor!", a conchis în tonul său baritonal universitarul.

Dascăli din licee tehnologice nereușite…

Nu întâmplător director al celei mai galonate instituții din județ, prof. Vasile Nicoară a ținut să mărturisească: "Sunt un optimist și cunosc și cum se poate redresa învățământul românesc. Soluția este aici, în sală, dar ea încă nu este pregătită. Învățământul românesc se va redresa atunci când o bună parte din elevii acestui liceu vor spune «eu vreau să mă fac profesor». Din păcate, cei care merg spre meseria de dascăl astăzi sunt de pe la licee tehnologice nereușite. Și atunci diferența culturală, diferența de pregătire este enormă".

v v v

În final, celebra scriitoare le-a adresat un ultim gând elevilor. "Vă urez să fiți mulțumiți de voi înșivă, să vă feriți de remușcări care sunt la fel de rele ca și boala. Să fiți de acord cu voi înșivă, să vă găsiți un loc în lume unde să fiți mulțumiți și în primul rând să fiți sănătoși, curajoși și să aspirați la ceva mai bun decât în ziua de astăzi". 

Comentează știrea

19 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
ion
23 mai 2016
dumitrascu

Nu a fost rebel. Doar securist turnatori cu acte.

Palaz
23 mai 2016
Mincinosii , hahalere comuniste !!!

Profesorii trebuiesc să se facă înteleși de elevi când predau la ore , nu să lucreze numai cu cei buni iar cu ceilalți nu , iar faptul că o bună parte a profesorilor meditează în particular si iau intre 50 si 100 ron pe sedintă iar când vin la scoală nu îsi mai dau interesul nu vorbiti si vă acoperiti unul pe celalalt și dați vină pe copii ca nu invata , uitativa la profesorii care dau examene an de an si sunt praf iau note de 2-3-4 si nu sunt cazuri izolate , ăstia sunt profesorii din ziua de azi !!!

Lavinia
23 mai 2016
profesori la liceele tehnologice

Va propun sa facem un schimb de elevi pentru o luna: o clasa de la un liceu teoretic sa studieze la un liceu tehnologic si o clasa de la un liceu tehnologic sa invete la liceul dvs teoretic. Va asigur ca veti munci de 10 ori mai mult si va veti simti al naibii de jignit cand veti auzi ca faceti parte din categoria profezorilor lipsiti de cultura etc

laura
23 mai 2016
despre scoala

articolul mi-a placut foarte mult, exprima mult adevar si invataturi pentru elevii de azi, nu se compara o clasa cu elevi reusiti cu medii 9,90-9,65 cu o clasa de elevi reusiti sub media 7,00; parintii gresesc cand isi muta copilul la o clasa cu medii foarte mari; sa ne gandim la potentialul intelectual al copilului si efortul la care este expus din nevinovatie !

Preda
23 mai 2016
Despre articol

Am regăsit în opiniile a doi dintre cei trei intervievați multe adevăruri tulburătoare și multe dintre problemele cu care oamenii din școli (profesori, elevi, părinți) se confruntă. Nu pot fi însă de acord cu opinia conform căreia cei care merg spre meseria de dascăl astăzi sunt de pe la licee tehnologice nereușite. În primul rând pentru că și din aceste licee ies oameni de o mare valoare umană și profesională. În al doilea rând pentru că profesorii din aceste licee muncesc la fel de mult, ca să nu spun infinit mai mult decât cei din liceele ,,bune", pentru a-i ajuta pe acești copii, majoritatea provenind din medii familiale dezechilibrate social și economic. În al treilea rând pentru că bogații copii cu care lucrează emitentul jenantei opinii, provenind din medii ... peste media națională (economic vorbind), nici măcar sau doar în coșmarurile lor se visează să ajungă profesori. Cu salariile din învățământ, raportat la ce au ei ... cam greu de crezut că ar fi tentați, nu credeți ? Așa că lăsati-o mai ușor !

vincentiu
23 mai 2016
invatamant

sa speram ca anul acesta conducerea liceului pedagogic va afisa la vedere spaga pentru cei care vor sa urmeze profil-pedagogic in loc de alt liceu sau bar-club !

Răspuns la: Mincinosii , hahalere comuniste !!!
Adăugat de : Palaz, 23 mai 2016
Profesorii trebuiesc să se facă înteleși de elevi când predau la ore , nu să lucreze numai cu cei buni iar cu ceilalți nu , iar faptul că o...
Profesor
23 mai 2016
prof

Cei care iau note de 2,3,4 la examenul de titularizare nu sunt profesori, ci simpli candidati. Cine are nota sub 5 nu are dreptul să predea. Sunt foarte mulți candidați cu note peste 7 care nu prind post. Nu mai credeti tot ce auziți la știri. Cei cu note sub 5 pătrund în sistem sprijiniti de directorii si inspectorii numiti politic nu pentru că n-ar exista profesori cu note bune la examenul de titularizare!

MIHAI
24 mai 2016
DESPRE SCOALA

Problema invatamantului va fi rezolvata atunci cand Romania nu va mai fi victima politicianistilor care , pentru a stapani mai bine tara ,duc o politica de mentinere in mediocritate a cetatenilor si in special a tineretului , pentru transformarea acestora intr-un electorat usor de manipulat . Revenind la problemele invatamantului , indraznesc sa supun lecturii celor interesati o serie de idei despre scoala si invatatura , fara sa dau numele autorului , ramanand ca fiecare sa -si verifice gradul de cultura generala .Citez , fara a respecta o anumita ordine : " De ce sa te straduiesti tu fiule , sa tocesti biblioteca si banca 30 de ani ? Ca sa cazi in stapanirea slugii de la usa stapanului , a imbogatitului , a politicianului ? " - " Copilul lenes ? Aceste doua cuvinte se imperecheaza numai intr-o minte de pedagog . Lenea incepe tarziu , odata cu chelia si salariul .Copilul este un erou de fiecare ceas si un geniu creator de fiecare clipa . Ce putem cere , deci de la sufletul lui ? Suprimarea examenelor si eliminarea repetentiei ? Nu! Un singur lucru insa firesc : aplicarea examenelor si repetentiei profesorilor . Un examen la intrarea in scoli si apoi ocuparea unei slujbe . e indestulator pentru elevi . Dar trebuie lasat repetent si apoi eliminate de la catedra si trimis la bresle, bucatarie sau spalatorie , profesorul sau profesoara care nu vor izbuti sa utilizeze energia fara pereche a copiilor -elevi . Toate celelalte reforme in scoala sunt inselatorii .- " Intrebat asupra bacalaureatului , un profesor a declarat ca bacalaureatul este o loterie .Faptul se confirma , in afara de rezultatele absurde care vor sa arate ca doua treimi din tineretul tarii este tampit si de fenomenul ca elevii cei mai bine pregatiti si inzestrati cu inteligenta de elita , nu se pot lipsi de umilirea de a cere , in ascuns , comisiei o protectie de care n-au nevoie .Bacalaureatul este barbar , imoral ,antipedagogic si antipatriotic ". - " Bacalaureatul ,examenul examenelor , pare o sinistra imitare a unui procedeu sportiv dus la absurd : un copil care , antrenat timp de opt ani , a izbutit sa strabata cinzeci de km pe zi , sa-l pui in al optulea an sa strabata intr-o zi de opt ori cate cinzeci de km , materialul celor opt ani ".- : " Nu se prea vede ca scoala face altceva decat examene , promotii si repetentie .Bacalaureatul acorda dreptul la universitate, universitatea da o diploma si doua ,iar la 25 de ani fostul student moare der foame ".- " Pe vremyri cartea era numai invatatura . Prea mult a durat perioada in care s-a spus si se spune " Ai carte , ai parte " . Dascalul va trebui sa lamureasca elevul ca scoala nu da niciun drept , pe care nu va putea sa si-l instituie singur prin valoare personala " . - " Cine a trecut printr-un liceu si indeosebi printr-un liceu de provincie stie ca nicaieri Dumnezeu n-a adunat laolalta o mai variata fauna de pestaloti de diferite varste ....Profesorul care n-a izbutit sa ridice mintea elevului pana la inaltimea abstractiei sale prevazute in program , este un monstru ". Ne oprim aici cu speranta ca vor fi destui dascali si elevi care vor recunoaste autorul .

MIHAI
24 mai 2016
TOT DESPRE SCOALA

Supun lecturii citate din opera altui autor roman , caruia , la fel ,nu-i voi da numele . Citez : - " Cand reformezi invatamantul unui popor hotarasti din prezent despre viitorul lui si esti de pe acum raspunzator de ceea ce prevezi ca se va intampla . Prima indoiala ce am fata de opera reformatorilor este : am avut si avem noi in partid , in cercul de conducere , o idee neteda , categorica despre reforma invatamantului ? Daca n-am avut pana ce am venit la putere , nu putem avea nici astazi ". - " De unde aceasta pornire de a reforma grabnic invatamantul ? Sunt la noi atatia oameni care sa se fi priceput indeosebi la scoala ? Barbati de stat care sa - si fi concentrat preocuparile lor asupra instructiunii publice ? Eu nu vad asemenea oameni exceptionali din care sa porneasca curente puternice de reforma . Cauza adevarata in aceste incercari si actiuni eu indraznesc a o gasi in dorinta de a imita pe altii ". - " O mare reforma in invatamantul nostru s-ar putea face printr-o buna alcatuire a programelor analitice . Sa se reduca partile generale , ceea ce se adreseaza numai memoriei , ceea ce este nefolositor si obositor ". - " Anul al optulea de liceu ar trebui sa fie an pregatitor pentru universitate ". - "Cum poti reforma invatamantul ? Daca ar fi numai problema salariilor profesorilor si o mai buna inzestrare a scolilor , problema ar fi usor de rezolvat . Dar pe langa acestea ar trebui sa dispuna de mijloace care nu se decreteaza , nu se improvizeaza . Unde sunt si ce fac oamenii de cultura , oamenii de stiinta , savantii care imping mai departe orizontul stiintific , unde este acea masa de cultura din care poti allege ce este mai bun ? ".

Viorel
24 mai 2016
OFFF...

Va invit domnule Nicoara sa predati o luna elevilor din ,,liceele tehnologice nereușite" la care faceti referire! Nici nu va puteti imagina efortul profesorilor! Nu aveti idee cu ce probleme se confrunta in familie majoritatea elevilor si cum se regasesc acestea in performantele scolare. Asteptam din partea dumneavoastra ... onestitate. Nu contest performantele mircistilor in spatele carora exista doua sute la suta sprijinul familiei care investeste in viitorul propriilor copii. Va astept la Dobromir!

19 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4686 secunde