Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Strategia de restructurare și privatizare a flotei nu o apără de avalanșa de arestări

Ştire online publicată Sâmbătă, 12 Octombrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 

Vreme de cinci ani, guvernanții României au întors pe toate fețele problema restructurării și privatizării flotei. Instituțiile statului au irosit timp și efort pentru a strânge informații, propuneri și soluții. Sub Cabinetul Ciorbea, lucrurile au avansat atât de mult, încât s-a formulat și aprobat o strategie de restructurare și privatizare a companiilor de navigație. HG nr. 140/7.04.1998 arată că obiectivele acestei strategii sunt: menținerea unei capacități de transport maritim cât mai mari, sub operarea companiilor românești, iar pe de altă parte, menținerea unui control al statului, numai pentru realizarea nevoilor strategice și de apărare a țării și pentru valorificarea potențialului porturilor românești. 

Restructurarea actualelor companii de navigație se va face prin înființarea unei companii naționale de transport maritim, cu nave provenite de la Navrom, Petromin și Romline, a unei companii specializate în transportul de containere, cu nave provenite de la Romline, și a unei agenții de personal navigant. 

Compania națională urmează să se privatizeze ulterior, cu păstrarea acțiunii nominative de control. Patrimoniul rămas la cele trei companii va fi total privatizat, în mai multe etape. Inițial, se va proceda la transformarea prin novație a contractelor de bare-boat în contracte de vânzare, într-un termen de maximum cinci ani. În următoarea etapă, se va proceda la divizarea companiilor și la privatizarea societăților comerciale rezultate din acestea. 

Privatizarea celor trei companii naționale - Navrom, Petromin și Romline - se va face prin vânzarea integrală a pachetului de acțiuni prin licitație, utilizând inclusiv vânzarea pe piața secundară de capital. În caz de insucces, se va proceda la vânzarea ca active a navelor și la lichidarea societăților respective, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată.

Companiile formate prin restructurarea actualelor trei companii vor putea să-și protejeze navele prin înființarea unor filiale și transferarea navelor către aceste filiale. În acest sens, se va elabora o metodologie care urmează să fie aprobată prin ordin comun, de ministerele cu sarcini în acest domeniu. 

Nu uitați de datorii! 
Pentru protejarea navelor și întărirea poziției pe piață a companiilor nou formate, a filialelor acestora, precum și a companiilor private care au preluat nave în procesul de privatizare, se va adopta cadrul legal necesar instituirii regimului special pentru activitatea de transport maritim internațional. 

De aducerea la îndeplinire a acestei strategii răspund ministerele Privatizării, Transporturilor și FPS, care vor trebui să întocmească un program concret, pe etape, de restructurare și privatizare a flotei, cu responsabilități precise. 
Până aici, totul este frumos, inteligent reglementat, în consens cu interesul național. Dar strategia guvernamentală lasă nelămurită problema datoriilor de sute de milioane de dolari ale flotei naționale față de bănci, echipaje, șantiere navale, agenți, autorități portuare etc. Marea hibă a acestei construcții logice, frumos articulată, este aceea că se omite un element de bază: gradul ridicat de îndatorare a companiilor de navigație cu capital de stat. 

Cine își închipuie că viitoarea companie națională va fi la adăpost de aresturi se înșală. Până când statul român nu își va plăti toate datoriile, avalanșa de arestări de nave nu se va opri. Apoi, cum își poate imagina cineva că resturile celor trei companii (Navrom, Petromin și Romline), cărora li se lasă în brațe numai „coșciugele plutitoare” și datoriile, balamucul navelor arestate și problemele sociale ale echipajelor neplătite, vor putea să-și vândă acțiunile la licitație, inclusiv pe piața de capital? Cine e prost să cumpere datoriile și necazurile companiilor de navigație ale statului român? 

O realitate cruntă 
Apoi, se uită sau, mai curând, se ignoră cu bună știință o realitate cruntă: la această oră, 49 de nave sunt abandonate de armatori în diferite porturi ale lumii (28 ale Navrom, 10 ale Romline și 11 ale Petromin); 12 nave nu dispun de cele necesare supraviețuirii echipajelor, acestea fiind gata să lanseze semnalul SOS și să abandoneze navele; 11 nave - „Dragomirești” (în SUA), „Sebeș” (Pireu), „Snagov” (Huli), „Gheorghieni” (Dakar), „Sousa”, „Săveni” și „Râmnicu Vâlcea" (toate la Anvers), „Fântânele” (Dubai), „Curtea de Argeș” (Port Sudan), „Focșani” (Manila) și „Bihor” (China) - sunt în pericol de a fi vândute prin acțiuni legale, în perioada următoare. 

Recent, nava „Râureni” (16.000 tdw) a fost vândută în portul Durban (Africa de Sud), cu 650.000 de dolari, cu mult sub prețul de piață (4.000.000 de dolari), iar compania Navrom a mai pierdut, în primăvara lui 1998, alte două nave - „Năsăud” și „Seimeni”. 

Dacă statul român nu își va plăti datoriile în piață și către echipaje, în curând nu va mai avea ce restructura și privatiza. Este evident că, pentru toate aceste pierderi, trebuie să plătească cineva. Nu se poate admite ideea că vânzarea navelor aiurea, prin porturi străine, reprezintă o pierdere... comercială. 
Instituțiile statului român care au administrat flota națională, care au admis încheierea contractelor de bare-boat cu tot felul de aventurieri români și străini, care nu au controlat modul în care sunt performate contractele și nu au stopat la timp îndatorarea flotei trebuie să răspundă. Armata de directori, directorași, inspectorași, agamani, care au dictat de la București cui să i se dea navele, cine să nu fie controlat, care au instalat managerii companiilor de navigație după criterii politice și interese de clan, trebuie să dea socoteală pentru fiecare navă pierdută, pentru proasta administrare a flotei naționale, pentru datoria imensă acumulată. 

Pentru suferințele îndurate de marinarii români și familiile lor, din cauza incompetenței statului român de a-și administra flota, nu știu dacă va exista instanță în ceruri sau pe pământ care să judece și să pedepsească. (18 aprilie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Tradiția participării partenerilor străini la sărbătoarea marinarilor militari și civili este continuată și în acest an. La Exercițiul naval demonstrativ ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În intervalul 1 ianuarie - 30 septembrie 2019, inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut, pentru deficiențe, un număr de 144 de nave. În ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Centrul de Zi pentru Copiii cu Autism din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Constanța împlinește ...
Vreți să vă mutați în alt județ și nu știți cum trebuie să procedați cu pensia? Reprezentanții Casei de Pensii spun că dosarul de pensie se ...
57 de cabinete medicale școlare urmează să fie modernizate, iar 20 deja au fost reamenajate și finalizate. Lucrările efectuate au fost complexe. Au fost schimbate ...
Potrivit reprezentanților Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Constanța, alocația de stat pentru copii se acordă tuturor ...
Amenajarea locurilor de joacă din municipiul Constanța continuă cu spațiile destinate celor mici de pe strada Dionisie cel Mic bl 50, strada Adamclisi, din Parcul ...
20 de construcții ridicate fără autorizație pe plajă, în zona Faleză Nord, vor fi desființate. În urma verificărilor din teren, polițiștii locali au ...
Primăria Municipiului Constanța continuă să îmbunătățească condițiile de circulație în cartierele Constanței. Angajații SC Confort Urban SRL au ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat, astăzi, că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctele termice nr. 30, 31, 33 ...
Într-o postare pe pagina personală de facebook, medicul Tudor Ciuhodaru atrage atenția asupra unei boli grave, care s-a răspândit la granița de nord țării noastre:Iată ce spune ...
Pentru cea de-a XVII - a serie de bilete de tratament din anul 2019, cu data de prezentare in statiune 19, 20, 21 noiembrie 2019, dintr-un total de 350, au ramas disponibile 180 ...
Administrația Națională de Meteorologie a emis o atenționare cod galben de vijelii în zona de munte și sudul Banatului, dar și o informare meteo de ploi puternice, valabilă ...
Consiliul Județean Constanța prin Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada” îi invită pe constănțeni joi, 14 noiembrie, începând cu ...
 Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului INCDFP a anunțat cutremur, în urmă cu puțin timp.Așadar, în ziua de 12 Noiembrie ...
Stația de tratare și pompare Palas din municipiul Constanța a înregistrat, în această dimineață, o avarie la sistemul de alimentare cu energie electrică. Aceasta a ...
Circulația pe strada Dumitru Marinescu, restricționată în urmă cu câteva săptămâni pe un singur sens de mers, revine cum a fost, pe două sensuri de mers, pe sectorul de ...
Timp de trei zile, traficul se va desfășura restricționat pe o porțiune din Autostrada Soarelui. Direcția Regională de Drepturi și Poduri Constanța anunță că în perioada ...
Astăzi, sărbătorim Ziua mondială de luptă împotriva pneumoniei, care este marcată, în fiecare an, la data de 12 noiembrie. Scopul principal al marcării acestei zile este de a ...
Încetișor, încetișor, vremea se schimbă și la Constanța. Norii se mai înmulțesc și temperaturile scad ușor. Este posibil chiar să plouă slab. Iar răcirea va continua și săptămâna ...
În curând, sistemul automat de taxare din parcarea supraetajată situată în zona Spitalului Județean de Urgență Constanța va fi pus în funcțiune. Parcarea ...
Mii de copii din județul Constanța adorm în fiecare seară cu gândul la părinții de peste mări și țări, aflați la muncă în străinătate. Multora nu le lipsește nimic, au telefoane ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Tehnologie Arhiva