Flota comercială a României, acum 20 de ani.

Lichidarea judiciară a Navrom sau lichidarea navigatorilor?

276
Lichidarea judiciară a Navrom sau lichidarea navigatorilor? - flota2008-1566239143.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Cercetările și verificările efectuate de Inspectoratul de Poliție Transporturi Constanța, ca urmare a plângerilor penale înaintate de actuala conducere a CNM Navrom SA, încă din luna iunie, au condus la propunerea neînceperii urmăririi penale a comandanților și echipajelor a șapte nave, soluție agreată, în principiu, și de Parchetul Constanța.


Ionel Chițu, directorul companiei Navrom, a înaintat, din data de 8 iunie 1998, plângeri penale pentru abuz în serviciu din partea echipajelor de pe navele "Năsăud" (operator, HSS), "Bihor" (Euromar), "Zărnești" (Duplex), "Râureni" (Maritime Carrier), "Seimeni" (Euromar), "Dragomirești" (Duplex), la care se adaugă și nava "Nicorești" a companiei Romline (operator, Carta Shipping).


Navele mai sus menționate au fost în operare la diverși operatori, care au încheiat contracte de bare-boat, iar pentru neplata indemnizațiilor de străinătate și a salariilor, cu restanțe de peste două luni de zile, membrii echipajelor s-au adresat instanțelor din porturile în care se aflau. De menționat este că echipajele n-au solicitat vânzarea navelor - fapt pentru care conducerea i-a acuzat de abuz în serviciu - ci doar recunoașterea drep¬turilor lor privind plata salariilor și a indemnizațiilor aferente muncii depuse la bordul navelor respective. Totodată, până la introducerea sechestrului asigurător și până la vânzarea navelor, echipajele au informat, în permanență, Sindicatul Liber al Navigatorilor, armatorul și operatorul, solicitând stingerea conflictului prin achitarea drepturilor respective.


În plângerile penale redactate de directorul Chițu se face referire la neaplicarea HG 71/1997, care privește executarea garanțiilor depuse de operatori în vederea obținerii licenței de transport maritim internațional. Interesant este că, deși navele au fost retrase din exploatarea operatorilor privați, plata acestor garanții n-a mai putut fi executată. În plus, în cazurile reclamate, navele puteau fi scoase de sub sechestru și se putea evita vânzarea silită prin achitarea datoriilor sau prin depunerea unor garanții în instanță. Dar cum niciun reprezentant al Navrom nu s-a prezentat la niciuna din instanțe, nefiind depuse astfel garanțiile, procesul și-a urmat cursul firesc, navele fiind vândute la licitație.


Așa cum reiese din cercetările IPT Constanța, în documentele companiei nu se găsesc hotărârile judecătorești definitive de vânzare a navelor.


Ar mai fi de menționat că, potrivit Convenției internaționale de la Bruxelles, din 1952, privind sechestrul asigurător, la care România este parte, precum și a Codului comercial român, salariile și indemnizațiile personalului navigant sunt considerate creanțe privilegiate, și cum echipajele de pe "Năsăud", "Bihor", "Zărnești", "Râureni", "Seimeni", "Dragomirești" și "Nicorești" nu au solicitat decât drepturile salariale, vânzarea navelor nu s-a datorat acestora. Motiv pentru care, Inspectoratul de Poliție Transporturi și Parchetul Constanța au hotărât neînceperea urmăririi penale a echipajelor.
26.10. 1998


Ce dorește statul român?


În cursul zilei de astăzi, 3 noiembrie 1998, președintele Tribunalului Constanța urmează să desemneze judecătorul sindic care va aplica procedura reorganizării și lichidării judiciare a companiei Navrom. Conform Legii nr. 64/1995, acesta va trebui să aplice sigiliile pe toate bunurile societății comerciale, să inventarieze navele și celelalte obiecte din patrimoniul unității, să ia măsuri pentru conservarea lor, să stabilească datele ședințelor cu creditorii și să le prezideze, să examineze creanțele ș.a.m.d. Creditorii pot decide angajarea unui administrator, care va fi desemnat de Tribunal. Acesta are ca atribuții supravegherea gestionării bunurilor proprii de către compania Navrom sau conducerea activității debitorului.
Procedura de lichidare a început prin depunerea la Tribunal a cererii Bancorex, în calitate de creditor. Până la vânzarea întregii averi a CNM Navrom trebuie parcurse numeroase etape, deosebit de complicate și de lungă durată. Dificultatea cea mai mare este legată de faptul că mai mult de jumătate
din navele companiei sunt arestate, pentru datorii, prin diverse porturi străine, unde Legea nr. 64/1995 nu mai are putere de acțiune. În aceste cazuri, vânzarea navelor se va face în baza legilor din țările respective.
Fondurile obținute prin vânzarea bunurilor Companiei Navrom vor fi distribuite astfel: 
- pentru plata cheltuielilor aferente vânzării sau procedurii de executare; 
- pentru restituirea creditelor acordate de societățile bancare în perioada de reorganizare; 
- pentru plata creanțelor cu ipotecă sau alte garanții-reale asupra bunurilor, în ordinea priorității lor; 
- restul, pentru taxe, timbre și alte cheltuieli judiciare, creanțele  izvorâte  din contractele de muncă pe o perioadă de cel mult șase luni înaintea începerii procedurii de lichidare ș.a.m.d. 
Dar ce se va întâmpla cu marinarii de pe navele abandonate în întreaga lume, pe perioada lichidării companiei? Vor aștepta răbdători, fără hrană, apă, asistență sanitară, pe întuneric și în frig, luni sau chiar ani de zile, până se vinde ultima navă? Legea nr. 64 nu obligă pe nimeni să le asigure subzistența.
Armatorul nu are nicio lețcaie în cont, iar FPS București s-a spălat pe mâini de orice obligație față de sutele de marinari înfometați. Într-o discuție telefonică purtată, ieri, cu liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor, Ion Baroncea - director cu restructurarea, le-a cerut acestora ca "sindicatul să-i hrănească pe marinari."
Cum să nu te revolți când patronul flotei falimentare manifestă o asemenea lipsă de responsabilitate față de viața oamenilor trimiși pe mare? Oare ce dorește statul român: lichidarea judiciară a CNM Navrom sau lichidarea navigatorilor? (3.11.1998)


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4561 secunde