Flota comercială a României, acum 20 de ani

"Gulerele albe" ale shipping-ului românesc se radicalizează

277

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Segmentul social al flotei a avut cel mai mult de suferit de pe urma crizei shipping-ului românesc. Fenomenul neplății echipajelor a fost primul semnal că "ceva e putred în Danemarca" și că, dacă nu se schimbă direcția de marș, flota națională va eșua. Cum nimeni nu își vedea decât propriile interese, criza a continuat să devoreze companiile statului. 


După neplata echipajelor, au urmat neplata șantierelor de reparații, neplata chiriilor de către bare-boat-iști, neplata facturilor din piață, a celor din țară, a impozitelor și taxelor, a dobânzilor și creditelor bancare. Datoria flotei naționale a crescut de nu i se mai văd marginile. Într-un târziu, criza a pătruns și în birourile funcționarilor din flotă, lovindu-i la pungă. 


De pe la sfârșitul anului trecut, "gulerele albe" din companiile Navrom și Romline au început să "postească." Pentru aparatul funcțional supradimensionat și ineficient al companiilor de navigație, banii au început să nu mai vină la timp, înregistrându-se mari întârzieri de plată. Conturile bancare secătuite ale companiei Romline n-au mai permis plata lichidării pe ultimele luni. 


Un "artificiu" interesant 
Pentru a nu se plăti impozitele și taxele aferente salariilor, al căror volum aproape că le egalează pe acestea din urmă, conducerea a recurs la un subterfugiu, plătind numai avansurile. De patru luni, funcționarii de la Romline încasează doar avansurile și sar peste lichidări, a declarat Virgil Niță, șeful oficiului juridic. Chiar și ultimul avans a fost obținut în urma unei mișcări de protest spontane. 


Tensiunea în rândul personalului TESA a crescut până la cota de explozie. Atitudinea "gulerelor albe" din shipping s-a radicalizat. Funcționarii de la Romline se pregă¬tesc - surprinzător! - pentru o grevă în toată regula, cu acte, pe lege. Reprezentanții lor au înaintat comunicări către consiliul de administrație, FPS și Direcția Muncii. Oamenii strâng rândurile, se organizează. Probabil că înverșunarea este și mai mare acum, când pentru echipaje s-au găsit bani la Guvern, iar pentru ei, nu. (28 iulie 1998) 


Repatrierea și plata echipajelor - un parcurs cu obstacole 


În baza HG nr. 375/1998, companiei de navigație Romline i-a fost alocată suma de 22,736 miliarde lei (circa 2,5 milioane de dolari) pentru plata și repatrierea echipajelor de pe 24 nave. 


"Până la această oră, am reușit să schimbăm jumătate din echipaje. În săptămâna 17-23 august, vom avea un schimb masiv. Rămân trei nave cu o situație mai deosebită. 


Prima este «Eleni», care a fost scoasă la vânzare pe data de 10 august 1998. A fost adjudecată de un cumpărător. Urmează ca Înalta Curte din Madras să ratifice acest act comercial. Bancorex a făcut apel împotriva acestei vânzări. Rămâne să vedem rezultatul apelului. Dacă nava rămâne vândută, echipajul își primește banii acolo, la zi, iar dacă nu, vom face schimbul de echipaj. 


Al doilea caz este al navei «Fair Sky», arestată în Bahrein. Doi dintre cei 24 membri ai echipajului nu acceptă modalitatea de plată conform HG nr. 375 și nu vor să își retragă plângerea de la Curtea de Justiție. Practic, blochează repatrierea celorlalți 20 navigatori. Probabil că îmi voi asuma riscul și voi schimba echipajul. Nu-mi pot permite ca pentru doi oameni să cheltui banii statului la nesfârșit. 


La «Oscar Jupiter», aflată la Nantes (Franța), nouă membri de echipaj nu acceptă să fie plătiți conform HG nr. 375. Am informații foarte «colorate» despre acești marinari. Și-ar fi făcut niște relații prin zonă. Nu îi interesează vaporul și mai vin din când în când la bord. Unul dintre ei a fost descoperit de Poliția franceză în casa unei cucoane. Le convine să stea în Franța și să spere că vor primi diurnă. Eu le-am spus că, din momentul primului mesaj de atenționare, nu îi mai plătesc. Pot să stea o sută de ani la bord. Eu nu îmi pot bate joc de banii și nava statului. Spre deosebire de ei, alți marinari au acceptat să-și retragă plângerile din instanțele de judecată și să vină acasă. Pe data de 20 august, am instrucționat avocatul nostru să facă apel împotriva hotărârii de vânzare a navei. Sunt convins că vom împiedica această acțiune și că cei nouă marinari se vor trezi la realitate", ne-a declarat Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline. 


Continuă programul de privatizare 
Echipajul de pe nava "Fair Wind" a acceptat să colaboreze cu conducerea companiei, intrând la descărcare. În prezent, cargoul se îndreaptă spre țară. În schimb, alte opt nave sunt blocate în diverse porturi străine. 


Gheorghe Slabu ne-a declarat că, în paralel cu acțiunea de aplicare a HG nr. 375, compania Romline continuă să aplice programul de privatizare. Consiliului de administrație i s-a cerut să aprobe vânzarea, prin negociere directă, către firmele Interocean Services și Cosena, a patru nave aflate în contracte de bare-boat. 


Până în prezent, CNM Romline a primit aprobarea din partea FPS pentru vânzarea, prin această metodă, a 11 nave, către firmele IMTTS, Sammarina, Octogon și Jonhnson Jr. (17 august 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5023 secunde