Flota comercială a României, acum 20 de ani FPS și Guvernul României au uitat de restructurarea și privatizarea flotei

de Ion TIȚA-CĂLIN Joi, 31 Octombrie 2019 211
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Prin HG nr. 140, Guvernul României a adoptat strategia de privatizare a societăților comerciale pentru 1998. La capitolul dedicat transportului maritim, actul normativ prevede: 
- restructurarea celor trei companii de navigație Navrom, Petromin și Romline; 
- înființarea unei companii naționale de transport maritim, cu nave provenind de la Romline și a unei agenții de personal navigant;
 - transformarea prin novație a contractelor bare-boat în contracte de vânzare; 
- divizarea companiilor și privatizarea societăților comerciale rezultate.


Specialiști în pasarea responsabilității 


Au trecut aproape zece luni de la publicarea acestui act normativ în „Monitorul Oficial” și nimic din cele hotărâte de Guvernul României nu s-a concretizat. Vina pentru această stare de lucruri o poartă în întregime FPS, care trebuia să transpună în practică strategia. În loc ca specialiștii Fondului Proprietății de Stat să-și suflece mânecile și să restructureze companiile, să organizeze Serviciul Maritim Român și să vândă navele vechi, s-a trecut la pasarea responsabilității. 
Neavând încredere, chipurile, în informațiile și soluțiile furnizate de conducerile companiilor de navigație, de proprii reprezentanți în AGA și consiliile de administrație, Sorin Dimitriu, fost ministru al Privatizării și președinte al FPS, în prezent, a angajat un audit al shipping-ului de stat prin ABN Amro Bank. Rezultatul acestuia: redescoperirea focului și câteva sute de mii de dolari aruncate pe apa sâmbetei. Specialiștii olandezi au ajuns la soluțiile stipulate, deja, în HG nr. 140. 
După episodul cu Amro Bank, FPS s-a mai spălat o dată pe mâini, ca Pilat din Pont, aruncând responsabilitatea restructurării și lichidării companiei Navrom în curtea Bancorex și a Justiției Române. Soluția aleasă, afirmă specialiștii din shipping, este păguboasă, deoarece maximizează pierderile în loc să le minimizeze. Astfel că, la sfârșitul procesului de lichidare judiciară, care se va extinde pe o perioadă de doi-trei ani, statul român va constata că a pierdut cele 63 de nave ale Navrom și este, în continuare, dator pe piața internațională. 


Un obiectiv tot mai îndepărtat 


Pe măsură ce trece timpul, obiectivul restructurării flotei naționale pare tot mai îndepărtat. FPS demonstrează că nu are nici interesul, nici specialiștii care să se ocupe de această problemă. Cât despre Guvern, acesta a uitat de propria sa hotărâre. Are alte probleme pe cap: Universitatea multiculturală, vizitarea planetei, impunerea de noi taxe și biruri. 
Între timp, flota de stat, o adevărată „gaură neagră” a economiei naționale, încarcă datoria externă a României cu peste 50.000 de dolari pe zi. (24 noiembrie 1998) 


Romline a vândut 15 nave dintr-o suflare 


Compania de navigație Romline a reușit o spectaculoasă operațiune de vânzare, prin negociere directă, a unui număr de 15 nave, către operatorii privați români. 
Astfel, firma Octogon Shipping a achiziționat navele „Daret”, „Octogon 3” și „Bolero”. IMTTS Holding a devenit proprietarul navelor „Internațional 1”, „Internațional 3” și „Internațional 4”. Sammarina Shipping a cumpărat navele „Sammarina 1”, „Sammarina 2”, „Sammarina 3” și „Sammarina 5”. Firma Johnson Junior este acum proprietara lui „Florești”. Inter Ocean Services și-a trecut în patrimoniu navele „Moinești”, „Mizil” și „Călugăreni”, iar Cosena este noul stăpân al cargoului „Huși”. 
Tranzacția s-a realizat prin preluarea de către operatorii privați a circa 50% din datoria companiei Romline la Bancorex. 
În urma acestor vânzări, numărul navelor armatorului de stat s-a redus la 35. Evenimentul va avea consecințe profunde asupra viitorului flotei naționale, deoarece creșterea ponderii shipping-ului privat va contribui decisiv la soluționarea crizei structurale cu care se confruntă aceasta. (25 noiembrie 1998) 


Petromin a vândut 13 nave


Numărul navelor vândute de compania Petromin, în cursul anului 1998, a ajuns la 13. 
La licitația organizată în data de 23 decembrie 1998, nava „Uricani” (12.500 tdw) a fost adjudecată de firma turcească Butoni, la prețul de 217.600 de dolari. Butoni este la a doua achiziție de la Petromin, turcii trecându-și în patrimoniu și nava „Pionierul”. 
Pentru nava „Vulcan” (12.500 tdw) nu s-a prezentat niciun ofertant. 
În prezent, Petromin mai deține 55 de nave, din care doar șapte nave în management propriu. Vânzarea de nave a ajutat compania să termine anul cu un bilanț pozitiv. (28 decembrie 1998) 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Social

Ultima oră

Titlurile zilei