Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

FPS și Guvernul României au uitat de restructurarea și privatizarea flotei

Ştire online publicată Joi, 31 Octombrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Prin HG nr. 140, Guvernul României a adoptat strategia de privatizare a societăților comerciale pentru 1998. La capitolul dedicat transportului maritim, actul normativ prevede: 
- restructurarea celor trei companii de navigație Navrom, Petromin și Romline; 
- înființarea unei companii naționale de transport maritim, cu nave provenind de la Romline și a unei agenții de personal navigant;
 - transformarea prin novație a contractelor bare-boat în contracte de vânzare; 
- divizarea companiilor și privatizarea societăților comerciale rezultate.

Specialiști în pasarea responsabilității 

Au trecut aproape zece luni de la publicarea acestui act normativ în „Monitorul Oficial” și nimic din cele hotărâte de Guvernul României nu s-a concretizat. Vina pentru această stare de lucruri o poartă în întregime FPS, care trebuia să transpună în practică strategia. În loc ca specialiștii Fondului Proprietății de Stat să-și suflece mânecile și să restructureze companiile, să organizeze Serviciul Maritim Român și să vândă navele vechi, s-a trecut la pasarea responsabilității. 
Neavând încredere, chipurile, în informațiile și soluțiile furnizate de conducerile companiilor de navigație, de proprii reprezentanți în AGA și consiliile de administrație, Sorin Dimitriu, fost ministru al Privatizării și președinte al FPS, în prezent, a angajat un audit al shipping-ului de stat prin ABN Amro Bank. Rezultatul acestuia: redescoperirea focului și câteva sute de mii de dolari aruncate pe apa sâmbetei. Specialiștii olandezi au ajuns la soluțiile stipulate, deja, în HG nr. 140. 
După episodul cu Amro Bank, FPS s-a mai spălat o dată pe mâini, ca Pilat din Pont, aruncând responsabilitatea restructurării și lichidării companiei Navrom în curtea Bancorex și a Justiției Române. Soluția aleasă, afirmă specialiștii din shipping, este păguboasă, deoarece maximizează pierderile în loc să le minimizeze. Astfel că, la sfârșitul procesului de lichidare judiciară, care se va extinde pe o perioadă de doi-trei ani, statul român va constata că a pierdut cele 63 de nave ale Navrom și este, în continuare, dator pe piața internațională. 

Un obiectiv tot mai îndepărtat 

Pe măsură ce trece timpul, obiectivul restructurării flotei naționale pare tot mai îndepărtat. FPS demonstrează că nu are nici interesul, nici specialiștii care să se ocupe de această problemă. Cât despre Guvern, acesta a uitat de propria sa hotărâre. Are alte probleme pe cap: Universitatea multiculturală, vizitarea planetei, impunerea de noi taxe și biruri. 
Între timp, flota de stat, o adevărată „gaură neagră” a economiei naționale, încarcă datoria externă a României cu peste 50.000 de dolari pe zi. (24 noiembrie 1998) 

Romline a vândut 15 nave dintr-o suflare 

Compania de navigație Romline a reușit o spectaculoasă operațiune de vânzare, prin negociere directă, a unui număr de 15 nave, către operatorii privați români. 
Astfel, firma Octogon Shipping a achiziționat navele „Daret”, „Octogon 3” și „Bolero”. IMTTS Holding a devenit proprietarul navelor „Internațional 1”, „Internațional 3” și „Internațional 4”. Sammarina Shipping a cumpărat navele „Sammarina 1”, „Sammarina 2”, „Sammarina 3” și „Sammarina 5”. Firma Johnson Junior este acum proprietara lui „Florești”. Inter Ocean Services și-a trecut în patrimoniu navele „Moinești”, „Mizil” și „Călugăreni”, iar Cosena este noul stăpân al cargoului „Huși”. 
Tranzacția s-a realizat prin preluarea de către operatorii privați a circa 50% din datoria companiei Romline la Bancorex. 
În urma acestor vânzări, numărul navelor armatorului de stat s-a redus la 35. Evenimentul va avea consecințe profunde asupra viitorului flotei naționale, deoarece creșterea ponderii shipping-ului privat va contribui decisiv la soluționarea crizei structurale cu care se confruntă aceasta. (25 noiembrie 1998) 

Petromin a vândut 13 nave

Numărul navelor vândute de compania Petromin, în cursul anului 1998, a ajuns la 13. 
La licitația organizată în data de 23 decembrie 1998, nava „Uricani” (12.500 tdw) a fost adjudecată de firma turcească Butoni, la prețul de 217.600 de dolari. Butoni este la a doua achiziție de la Petromin, turcii trecându-și în patrimoniu și nava „Pionierul”. 
Pentru nava „Vulcan” (12.500 tdw) nu s-a prezentat niciun ofertant. 
În prezent, Petromin mai deține 55 de nave, din care doar șapte nave în management propriu. Vânzarea de nave a ajutat compania să termine anul cu un bilanț pozitiv. (28 decembrie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
27 octombrie 2019 Știri din industriile mării
La data de 27 octombrie 2019, în șantierele navale românești de la Marea Neagră se afla la reparați o flotilă de 17 nave străine. Din total, șapte nave sunt ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Ziua de vineri, 24 ianuarie, este declarată liberă conform prevederilor art. 139 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, iar programul de lucru va fi reluat luni, 27 ianuarie ...
Prima citire din acest an a contoarelor de energie termică montate la consumatori va avea loc în intervalul 27 ianuarie - 1 februarie. Potrivit reprezentanților Regiei ...
În această perioadă, au loc lucrări urgente de reparații a carosabilului în diverse zone din oraș, efectuate de SC Confort Urban. Se folosește o mixtură la ...
Miercuri, 22 ianuarie, a avut loc prima întâlnire din acest an a bunicilor de la Căminul pentru persoane vârstnice Constanța și a copiilor din centrele de plasament ...
Numărul constănțenilor diagnosticați cu gripă a fost în creștere în ultima perioadă, motiv pentru care specialiștii atrag atenția ca cei afectați să ...
Copii pe trotinete, copii și părinți pe role, învârtindu-se pe mijlocul străzii, tineri ieșiți la alergat, pensionari de mână cu nepoțeii, adolescenți gălăgioși, plimbându-se în ...
Despre Apple se vorbește mai mult, dar Samsung continuă să fie regele telefoanelor mobile. Brandul sudcoreean continuă să fie cel mai bine vândut la nivel mondial. De fapt ...
Autoritățile din Maramureș, Satu Mare și Bihor sunt în alertă după ce în ultimele zile în 24 de localități au fost depistate focare de gripă aviară.Fermele din zonele monitorizate ...
Reduceri de până la 70% la început de an Paradă de percuție pe culoarele mall-ului   Constanța, 23 ianuarie – La City Park Mall, reducerile de sezon ...
Ieri a avut loc prima întâlnire din acest an a bunicilor de la Căminul pentru persoane vârstnice Constanța și a copiilor din centrele de plasament constănțene ...
Șeful Protecției Consumatorilor Constanța, Horia Constantinescu, vine cu precizări privind unele reclamații primite de la părinți despre calitatea ...
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, în această dimineață, o avertizare nowcasting Cod portocaliu de viscol, valabilă în zone din județul Buzău, informează ...
Bucureștiul ocupă locul 2 din 14 într-un clasament european pe segmentul transportului public, datorită tarifelor scăzute la biletele de călătorie, dar și ca urmare a densității ...
Pentru executarea lucrărilor de înlocuire a conductei de alimentare cu apă, cu diametrul de 200 mm, din localitatea Biruința, județul Constanța, RAJA SA va ...
După ani buni în care a fost într-un con de umbră, Secția de Neuropsihiatrie Palazu Mare a intrat într-un amplu proces de renovare. Pe lângă faptul că va avea o ...
Consumatorii din mai multe localități ale județului nu beneficiază de curent electric, astăzi, timp de câteva ore. Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere ...
Reprezentanții CT BUS Constanța anunță publicul călător că, vineri, 24 ianuarie 2020, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor Române, zi de sărbătoare națională ...
Toate sirenele de alarmare publică din Constanța vor fi verificate în perioada dintre 22 ianuarie și 22 februarie. Inspectorii Serviciului Protecție Civilă, Securitate ...
Dacă aveți cumva treburi de rezolvat la Serviciul Public de Impozite și taxe, trebuie să știți că vineri, 24 ianuarie, activitatea cu publicul este suspendată pentru toate ...
miercuri, 22 ianuarie Oficiile poștale, închise vineri
Toate oficiile poștale din mediul urban și din mediul rural vor fi închise vineri, 24 ianuarie. Programul anunțat de conducerea Companiei Naționale Poșta Română este în ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva