Flota comercială a României, acum 20 de ani. SLN încearcă să blocheze vânzarea navelor

230
Flota comercială a României, acum 20 de ani. SLN încearcă să blocheze vânzarea navelor - flota-1580513824.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Sindicatul Liberal Navigatorilor a transmis un memoriu pe adresa președintelui României, primului-ministru, Parlamentului, Ministerului Transporturilor, FPS și FPP, companiilor de navigație Navrom și Romline, prin care solicită blocarea urgentă a oricărei vânzări de nave. El declară că a aflat din presă despre planurile Navrom și Romline de a înstrăina navele și, de aceea, solicită ca, înainte de a fi puse în practică, acestea să fie discutate și cu sindicatul. 


Demersul disperat al SLN este motivat de preocuparea pentru locurile de muncă ale navigatorilor, căci, odată cu vânzarea navelor, o parte dintre noii proprietari vor apela la serviciile echipajelor străine. 


"Ne opunem să se vândă oricum și oricui - a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul SLN. Vânzarea de nave nu înseamnă privatizare. Ea poate lăsa pe drumuri numeroase familii de navigatori români. Mai mult, am aflat că se vor vinde și nave bune, care ar trebui să rămână, în mod normal, în exploatarea Navrom și Romline. Alții s-ar mândri să le aibă. Vrem să blocăm această acțiune până ce va fi discutată cu noul Guvern și SLN". (9 decembrie 1996) 


Va intra flota în grevă, de Crăciun? 


Sindicatul Liber al Navigatorilor a declanșat procedura de deschidere a conflictului colectiv de muncă cu companiile de navigație Navrom și Romline. Motivul îl reprezintă blocarea negocierii contractului colectiv de muncă pe 1996 - 1997, din cauza neacceptării de către patronat a următoarelor revendicări: creșterea despăgubirilor în caz de accident sau deces cu 50% (despăgubiri plătite de cluburile de asigurare), mărirea salariilor tarifare de bază cu 55%, mărirea diurnei în valută cu 10%, îmbunătățirea efectivă a condițiilor de muncă și viață la bordul navelor, inclusiv din punctul de vedere al protecției muncii. 
SLN își întemeiază revendicările pe bilanțul economic bun al companiei Romline și pe declarațiile managerului Navrom, apărute în presa internațională. 


Conflictul de muncă a fost deschis pe data de 5 decembrie 1996. În cazul în care medierea Direcției Muncii nu va conduce la un rezultat pozitiv, SLN va cere echipajelor să își exprime, în scris, acordul sau dezacordul de a se declanșa greva. (7 decembrie 1996) 


ITF se adresează premierului Victor Ciorbea 


Federația Internațională a Transportatorilor - ITF a transmis primului-ministru Victor Ciorbea o scrisoare prin care îl informează asupra decăderii flotei naționale a României, asupra condițiilor de muncă și viață ale echipajelor. În scrisoare, se prezintă un tablou sumbru al stării flotei românești: 


"În perioada iulie 1995 - noiembrie 1996, s-au înregistrat 121 cazuri în care sunt implicate navele românești (85% se referă la neplata salariilor și 34% la probleme de securitate la bord și condiții de muncă). Din octombrie 1996, situația s-a înrăutățit, înregistrându-se cinci noi cazuri pe săptămână. Flota română deținea, în 1995, primul loc pe lista arestărilor de nave pentru nerespectarea convențiilor internaționale. Deteriorarea condițiilor de viață pe nave s-a accentuat într-atât încât s-au înregistrat decese, din cauza lipsei serviciilor medicale adecvate. Cazurile de neplată a echipajelor tind să se repete, iar restanțele ajung la 6 - 9 luni. Există tendința de a se înlocui echipajele românești cu altele străine. Deoarece legea română nu permite greva, apărând interesele statului în dauna drepturilor navigatorilor, aceștia apelează la legea altor state". 


În finalul scrisorii, ITF afirmă: "Deși înțelegem necesitatea ca flota română să se modernizeze și să fie profitabilă, nu putem înțelege de ce n-ar putea aceste obiective să se extindă și asupra bunăstării navigatorilor români și a familiilor lor. ITF ar aprecia dacă Guvernul României ar lua în considerație toate acestea". (13 decembrie 1996)


Criza de ofițeri din flota română 


Despre tendința de reducere a ofertei de ofițeri pe piața shipping-ului european am mai avut prilejul de a scrie. Conform datelor prezentate de International Shipping Federation (ISF) și Baltic and International Maritime Council (BIMCO), această tendință se va accentua, astfel încât, pentru anul 2005, se prevede un deficit de 10%. 
În prezent, unele companii de navigație de pe continentul nostru reclamă mari dificultăți în recrutarea ofițerilor (fapt ce a determinat și creșterea pretențiilor lor la angajare). Altele au fost nevoite să angajeze ofițeri slab pregătiți și chiar cu o calificare dubioasă. 


Penuria de ofițeri capătă accente dramatice și în flota română. Printr-o adresă din 5 februarie 1996, Compania de navigație Romline anunță că 18 firme de shipping privat se confruntă cu deficit de personal la următoarele funcții: comandant, șef mecanic, ofițer maritim II, ofițer mecanic I și II, ofițer electrician I și II, șef radiotelegrafist. Drept urmare, Romline a dat dezlegare privaților să angajeze personal (pe aceste funcții) din afara companiei. Cum și la celelalte companii de stat situația este asemănătoare, fiind generată de exodul ofițerilor spre companiile străi¬ne, shipping-ul românesc are mari dificultăți în completarea echipajelor. 


"Dacă un ofițer «miroase» că nu îți poate pleca nava din cauza lipsei de personal, își oferă serviciile la un preț foarte ridicat. Nu ai încotro și accepți. Ca să eviți astfel de fenomene, trebuie să nu lași să se scurgă nicio informație din care să se vadă că ești la ananghie", a declarat managerul unei companii private. 


Dacă această tendință se va accentua, nu ar fi de mirare ca, în curând, pe navele românești să vedem ofițeri din Extremul Orient, care vin să umple golul lăsat în flotele europene sărace prin plecarea ofițerilor proprii spre salariile de nivel occidental. (29 februarie 1996) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4682 secunde