Flota comercială a României, acum 20 de ani. Restructurarea companiei Navrom pune pe liber 360 de marinari

190
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Restructurarea companiei Navrom pune pe liber 360 de marinari - flota-1565123715.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.




După ce s-a afundat în criză până peste cap și după ce a ajuns într-o situație falimentară, compania Navrom s-a decis, în sfârșit, să treacă la reorganizarea și restructurarea activității. Conducerea firmei a luat decizia de a disponibiliza 360 salariați dintr-un foc, pentru că parcul de nave s-a micșorat cu 21 de vapoare. În mod necesar, dacă sunt mai puține nave, trebuie să fie mai puțini salariați. Nu îți poți permite o schemă de personal supraîncărcată, nu poți plăti oamenii să se bată de muscă.
La o analiză mai atentă, se poate observa faptul că restructurarea preconizată nu rezolvă nimic. Cele 360 de persoane care urmează să fie trimise în șomaj sau pensionate sunt navigatori care stau pe mal fără să fie plătiți și fără speranța unui angajament pe navele companiei Navrom. Viața pe care o duc nu este diferită de cea a șomerilor. Singura diferență este aceea că nu au statutul oficial de șomeri și drepturile ce decurg din acesta.
Directorul general, Ionel Chițu, și colegii săi din conducerea Navrom s-au gândit să pună pe liber: 145 motoriști, 55 marinari, 50 timonieri, 40 bucătari, brutari și ospătari, 30 strungari, 25 radiotelegrafiști și 15 ajutori ofițeri mecanici. Numai personal navigant. În schema disponibilizărilor nu apare niciun funcționar, niciunul din cei circa 200 de salariați TESA ai companiei. Dacă flotila Navrom s-a subțiat, dacă nu mai sunt necesari 360 de navigatori, nu era firesc să se restruc¬tureze și schema serviciilor funcționale?
Pe de altă parte, reorganizarea și redimensionarea personalului trebuie să vizeze, în primul rând, sectoarele neproductive. Or, în acest caz, tocmai în domeniul productiv acționează bisturiul disponibilizărilor. 
Concluzia noastră este că restructurarea astfel proiectată este formală și ineficientă. Pentru Navrom, ea nu va duce la creșterea rentabilității. S-ar putea să se obțină chiar efectul contrar. Dar măsura luată de conducerea Navrom ridică numeroase alte semne de întrebare, referitoare la condițiile în care se face disponibilizarea celor 360 de salariați. Fără să se opună restructurării - pe care, repetăm, o considerăm necesară -, Sindicatul Liber al Navigatorilor a atenționat compania Navrom că trebuie îndeplinite următoarele condiții, înaintea trecerii în șomaj sau pensionării personalului navigant:
 - plata tuturor salariilor și diurnelor restante ale marinarilor care au lucrat pe navele armatorului;
 - plata CAS. și a contribuției la fondul de șomaj pentru toți cei disponibilizați; 
- completarea carnetelor de muncă la zi – discutarea fiecărui caz de salariat disponibilizat cu SLN;
- organizarea unui program de reconversie profesională a celor disponibilizați.
Sindicatul consideră că disponibilizarea trebuie operată în condițiile Ordonanței de Guvern nr. 9/1997, deci cu asigurarea a 6-12-18 salarii compensatorii (așa cum s-a procedat în cazul minerilor). 
Sunt probleme la care conducerea Navrom-ului trebuie să se gândească și să găsească soluții. Este vorba nu numai de soarta companiei, ci și de viața a 360 de oameni, a 360 de familii. Nu te poți dispensa de salariați ca de obiecte care nu-ți mai fac trebuință. Nu poți să-i arunci în stradă fără să îți închei socotelile cu ei, fără să le plătești toate drepturile, fără să le asiguri posibilitatea de a beneficia de protecția socială.
24.07.1998
FPS vrea să-l mazilească pe Ionel Chițu, directorul CNM Navrom


Modul în care conducerea companiei Navrom interpretează și aplică HG nr. 375/1998 privind plata și repatrierea echipajelor a creat o situație explozivă în rândul marinarilor de pe mare și uscat. 
Sub presiunea membrilor săi, Sindicatul Liber al Navigatorilor a inițiat un miting de protest de Ziua Marinei, în fața sediului CNM Navrom, în cadrul căruia vrea să ceară aplicarea corectă a HG nr. 375 și destituirea actualei conduceri a companiei de stat.
Vestea mitingului i-a pus pe jar pe organizatorii festivităților de Ziua Marinei. "Pe cine mai sărbătorim noi - și-au spus aceștia - când marinarii, cu miile, protestează?" Autoritățile locale au intrat în panică. "Dacă marinarii turbați de foamea și batjocura la care sunt supuși vin, Doamne ferește!, și aruncă cu ouă și roșii în demnitarii și reprezentanții corpului diplomatic prezent la festivitățile oficiale?"


Telefoanele au început să zbârnâie, iar vestea proastă a ajuns până la Guvern. A intrat în priză și FPS, care are pâinea și cuțitul în mână la Navrom. Gheorghe Ionescu, directorul executiv al Fondului Proprietății de Stat, a pus mâna pe telefon și i-a trasat sarcină lui Anghel Panait, directorul Direcției teritoriale Constanța, să ia măsuri urgente de schimbare din funcție a celui ce a provocat tot bâlciul: Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom. 


La rândul său, Panait s-a întâlnit cu membrii comitetului executiv al SLN, în prezența redactorului cotidianului "Cuget Liber" și i-a asigurat că, în termen de 15 zile, va fi convocată AGA la Navrom, unde se va analiza activitatea directorului Chițu și se va hotărî schimbarea lui. 


Anghel Panait a declarat că acuzațiile venite din partea SLN la adresa lui Chițu converg cu semnalele primite pe alte căi.
Măsura stabilită de FPS a adus satisfacție în rândul liderilor SLN, care au decis anularea mitingurilor din 15 și 17 august. 
Luni, la ora 11, Adrian Mihălcioiu și Aurel Stoica, vicepreședintele și, respectiv, secretarul general al SLN, se vor întâlni, la București, cu Gheorghe Ionescu, pentru a discuta situația de la Navrom, problemele restructurării și privatizării din flotă.
5.08.1998


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7489 secunde