Flota comercială a României, acum 20 de ani. Pe un butoi de pulbere!

384
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Pe un butoi de pulbere! - flota-1581618560.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

De la stabilirea indemnizațiilor de străinătate în valută, de către Guvernul Roman, în 1990, an de an, sindicatul și companiile de navigație au negociat alte grile de indemnizație. Scopul l-a constituit aducerea drepturilor navigatorilor români cât mai aproape de situația de pe piața internațională a muncii, astfel încât să nu se producă un exod masiv al acestora spre companiile străine.

Chiar dacă nu s-a reușit în totalitate, flota română a putut să-și păstreze cea mai mare parte dintre navigatorii pregătiți cu mari cheltuieli. Evident că indem¬nizațiile acordate pentru a stopa declinul shipping-ului românesc au fost considerate, de companiile de navigație, cheltuieli deductibile, în concordanță cu H.G. nr. 137/1990 și grilele negociate în baza Legii contractului colectiv de muncă.

Se părea că acest mod de a privi lucrurile a fost însușit și de Ministerul de Finanțe, care, timp de șase ani, n-a avut nicio reacție în această problemă. Eroare! De circa o lună, echipele de control ale ministerului au început să "calce" companiile de navigație (cele private - în prima fază) și să le impună să plătească impozite din urmă.

Finanțiștii consideră că indemnizațiile plătite peste grila lui Petre Roman s-au făcut "pe barba" patronilor și, de aceea, sunt nedeductibile. Deci, patronii trebuie să plătească impozit din profitul companiilor pentru ceea ce a intrat, de fapt, în buzunarul navigatorilor.

O strategie comună



Prima companie pusă la plata a 78 milioane lei a fost "Cavara". Urmează "Oscar Shipping". Apoi, altele. În rândul companiilor de navigație s-a declanșat alarma. În aceste condiții, nu se mai pot plăti indemnizațiile conform contractului colectiv de muncă și contractelor individuale.

Va fi necesară revenirea la grila din '90, ceea ce înseamnă că, în loc să primească 16 - 17 dolari pe zi, marinarul va primi 6 dolari, iar comandantul va coborî de la 50 la 10 dolari. Într-o asemenea eventualitate, toate echipajele vor pleca la companiile străine și flota română va fi "înmormântată" de Ministerul de Finanțe.

Pentru a adopta o strategie comună în fața acestui pericol, Asociația Companiilor de Navigație din România (care reunește shipping-ul privat și de stat) a convocat sâmbătă, 9 decembrie 1995, o ședință extraordinară, la care a fost invitată și conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor. Dezbaterile - deosebit de furtunoase - s-au centrat pe ideea de a se transmite tuturor echipajelor radiograme în care să se prezinte situația generată de Ministerul de Finanțe și de echipele sale de control și să se ceară sprijinul lor, astfel încât companiile să nu fie obligate să revină la nivelurile de indemnizație din 1990.

Dovedind o deosebită responsabilitate, majoritatea celor prezenți au respins acțiunea pripită, care ar putea genera efecte imprevizibile. Petrică Gheorghiu (manager la First Shipping), Corneliu Mihăilă (director executiv al asociației), Viorel Stănilă (manager Petromin), Manea Ghiocel (manager Navrom), Mihai Hava (manager Hinmar), Adrian Chiru (președintele asociației) au cerut adoptarea unei strategii raționale, care să facă uz de toate mijloacele legale și să reducă riscul unor fenomene sociale cu consecințe catastrofale în flotă. SLN și-a exprimat, la rândul său, disponibilitatea de a sprijini acțiunea asociației.

Cine e mai tare?

În finalul reuniunii, Asociația Companiilor de Navigație din România a hotărât să dea în judecată organele de control ale Ministerului de Finanțe. La această acțiune în instanță, SLN a hotărât să se asocieze cu companiile de navigație. De asemenea, s-a stabilit ca, după trei-patru zile, să se întocmească un material informativ, care să explice echipajelor situația existentă și, mai ales, faptul că se acționează pentru soluționarea ei. Totodată, SLN a prezentat textul unui proiect de hotărâre de guvern privind drepturile navigatorilor, care va fi susținut în dialogul cu Executivul, în zilele următoare.

Flota română stă pe un butoi de pulbere și, în vreme ce oamenii mării se luptă să-l ferească de scânteie, cei ai lui Florin Georgescu, ministrul Finanțelor publice, se chinuiesc să-l arunce în aer. Poate că, până la Bobotează, vom afla cine e mai tare: punctul de vedere, anchilozat într-o gândire monopolistă, al Ministerului de Finanțe, sau realitatea dinamică din flota românească, ce nu poate rămâne închistată în șabloanele finanțiștilor? (11 decembrie 1995)



Nava "Adjud", arestată în Dakar


Nava "Adjud" este arestată în portul Dakar. Echipajul are de primit o restanță de 60.000 de dolari și salariile din luna mai până în decembrie 1997.

Ambasada României de la Dakar a fost informată asupra necazurilor echipajului. Nava a fost în operarea companiei A1 Team și apoi retrasă de către armatorul Romline.

Restanțe la plata echipajului se înregistrează și pe nava "Lugoj", care a avut același regim de exploatare.

De la bordul navei "Cristian C", aflată la Colombo, s-a transmis un telex prin care echipajul atenționează că, deoarece nu a primit niciun ban în timpul voiajului, va solicita SLN și Ministerului Transporturilor să aplice prevederile HG nr. 71/1997 privind executarea asigurărilor.

Navigatorii atenționează că vor respecta prevederile HG și nu vor coborî neplătiți de la bordul navei. Trebuie menționat faptul că nava "Cristian C" se află în exploatarea companiei Romline.

Navigatorii de pe nava "Ardeal" au informat SLN că sunt îngrijorați de modul în care managerul Gavril Groze înțelege să le achite restanțele. Acesta le-ar fi declarat că îi va plăti când va reuși să vândă alte nave. Or, după cum se știe, licitațiile pentru vânzarea navelor de la companiile Navrom și Romline au fost blocate de conducerea FPS și Ministerul Transporturilor. Așa că... (12 decembrie 1997) 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4893 secunde