Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Nava „Alba Iulia”, vândută cu 750.000 de dolari

Ştire online publicată Joi, 10 Octombrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 

Compania Navrom a spart gheața. Ani de zile s-a chinuit să scoată navele vechi la vânzare și mereu a primit lovituri sub centură din partea instituțiilor responsabile cu privatizarea. Când toate piedicile instituționale au fost înlăturate, cumpărătorii nu s-au prea înghesuit, speriați de prețurile de pornire anunțate. 

Nici licitația de ieri, 5 aprilie 1998, nu era așteptată cu prea mare încredere. Pentru cele 18 nave scoase la vânzare nu au venit prea multe oferte. Astfel că, la deschiderea ședinței de licitație, organizatorii s-au văzut obligați să amâne vânzarea navelor, pentru care s-a prezentat un singur client.

Licitația a fost salvată de cargoul „Alba Iulia” (11.742 tdw, construit în 1976), care a stârnit interesul cunoscuților oameni de afaceri Stere Samara, managerul companiei Sammarina Shipping and Trading, și Ștefan Cristofor, președintele companiei Inter Ocean Services. 
Conform metodologiei stabilite prin Ordonanța 88/1997, HG 55/1998 și Ordinul 61/1998 al Ministerului Privatizării, s-a licitat în creștere de la prețul de 1.840.000 de dolari, anunțat de armatorul Navrom. Cum niciunul dintre cei doi participanți nu a acceptat prețul de pornire, ambii oferind suma de 500.000 de dolari, comisia a avizat un curs descrescător al licitației, cu un pas de 5% (92.000 de dolari). 

Și a început spectacolul! 
După parcurgerea a 13 pași în jos, comisia a oprit oferta la 644.000 de dolari. Cum, nici de această dată, niciunul dintre participanții la licitație, n-a acceptat vreuna din sumele anunțate, s-a trecut la cea de-a treia etapă: întrecerea directă dintre ofertanți. Atunci a început spectacolul. 

Prima ofertă a plecat de la Inter Ocean - 510.000 de dolari, Sammarina a răspuns cu 515.000 de dolari. Au urmat: 525.000 de dolari, cu replica - 530.000 de dolari. Ușor-ușor, competiția s-a încins, ambițiile s-au aprins, iar sumele oferite au depășit ultimul preț acceptat de Navrom - 644.000 de dolari. 

Inter Ocean a fost primul care a spart plafonul: 645.000 de dolari. Sammarina s-a ținut scai: 650.000 de dolari. S-a auzit: 655.000 de dolari, 660.000 de dolari, 665.000 dolari... Asistența abia își ținea respirația.

Delegatului armatorului nu-i venea a crede ce se întâmplă. Presa nota înfrigurată saltul ofertelor. Reprezentanții companiilor care n-au intrat la „bătaia peștelui” salivau. Mai mare dragul să vezi o confruntare strânsă, plină de nerv și ambiție, între doi bărbați strașnici, cunoscuți ca buni manageri în shipping-ul românesc. 

S-a auzit glasul lui Stere Samara: 750.000 de dolari. Liniște mormântală. 750.000 de dolari, o dată! 750.000 de dolari, de două ori! 750.000 de dolari, de trei ori! Bubuitul ciocanului a anunțat finalul. Sammarina Shipping and Trading și-a adjudecat nava și a devenit noul său proprietar. 

„Ne bucurăm că am spart gheața și am reușit să vindem o navă prin licitație, aici, unde este normal să se facă vânzarea, și nu în mod silit, prin diferite porturi ale lumii”, ne-a declarat Petrică Munteanu, director în cadrul CNM Navrom. 
Senin, Ștefan Cristofor, marele învins, a declarat, cu sportivitate: „A fost o licitație corectă. Așteptăm cu nerăbdare licitația următoare”. 
Realist, Stere Samara a apreciat că: „A fost o competiție prea aprinsă, iar prețul de adjudecare - cam mare. Considerăm, însă, că «Alba Iulia» va fi o navă competitivă și, cu o anumită investiție, ne va permite să amortizăm cheltuielile făcute, în câțiva ani”. (6 aprilie 1998) 

Aplicarea HG nr. 397/1997 ar putea bloca vânzarea navelor 
După vânzarea prin licitație a unui număr de 13 nave, pentru care a încasat 5,8 milioane de dolari, compania Navrom se găsește într-o situație extrem de delicată. Conform HG nr. 397/1997, prin care s-a aprobat programul special de scoatere din arest a 12 nave de la Navrom și alte 12 de la Romline, milioanele obținute în urma vânzării navelor trebuie returnate Fondului Proprietății de Stat. 
După cum se cunoaște, acesta a împrumutat cele două companii cu 12,79 milioane de dolari (5,9 milioane de dolari pentru Navrom și 6,89 milioane de dolari pentru Romline), cu condiția recuperării banilor din vânzări de active. 
În situația în care își va plăti datoria către FPS din sumele încasate, companiei Navrom nu îi mai rămân fondurile necesare pentru plata datoriilor celor 13 nave vândute, care au fost scoase la licitație ca libere de sarcină, cu condiția achitării creanțelor în piață din banii încasați prin vânzare. Consecințele imediate vor fi nefinalizarea vânzării navelor și neîncasarea banilor din această operațiune. Drept urmare, FPS se va alege cu blana ursului din pădure și cu praful de pe tobă. 

Nefinalizarea vânzării va genera un val de proteste din partea câștigătorilor licitațiilor, care, evident, vor apela la Justiție. Consecințele internaționale nu vor întârzia. FPS, Ministerul Privatizării, Guvernul, statul român, în ansamblu, vor fi discreditați în ochii investitorilor străini, care vor avea dovada clară că privatizarea din țara noastră este o vorbă goală, o mascaradă. Nu știu cine ne va mai spăla de rușine, de munții de noroi pe care singuri îi aruncăm în obrazul țării.

Pentru finalizarea vânzării navelor, FPS și Guvernul României trebuie să găsească soluția de a nu aplica, în acest moment, HG nr. 397. De fapt, returnarea banilor către statul român, conform acestui act normativ, nu poate avea loc decât după ce companiile Navrom și Romline vor scăpa de toate datoriile din piață ale navelor care au fost sau vor fi scoase la licitație. 
În cazul în care se va lua decizia înțeleaptă de a se amâna aplicarea HG nr. 397, Navrom va putea duce la bun sfârșit vânzarea celor 13 nave, va încasa banii, va plăti datoriile pentru eliberarea navelor din aresturi în vederea predării lor către cumpărători și va putea achita o parte din datoria către Bancorex. În această situație, ar putea să obțină un credit pentru plata salariilor (în lei) ale navigatorilor și personalului de la uscat. Reușita unui asemenea proiect depinde de voința consiliului de administrație al FPS și de Guvernul României. (28 aprilie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Asociația Viitorul Orașului Tău organizează joi, 14 noiembrie, un eveniment caritabil cu ocazia Zilei Dobrogei.Evenimentul va avea loc cu începere de la ora 19:00, în incinta ...
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, miercuri, o avertizare nowcasting Cod roșu de vijelii, valabile în zona montană din trei județe din Muntenia, pe durata ...
Primăria Municipiului Constanța, prin Direcția Generală de Asistență Socială Constanța organizează în data de 14 noiembrie 2019, cu ocazia „Zilei ...
Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a declarat miercuri că s-a găsit o soluție pentru ca bucureștenii să nu aibă probleme cu căldura și apa caldă, "numai că trebuie ...
3 zile cu reduceri de până la 80% Promoții speciale la sute de produse   Constanța, 13 noiembrie – Adevărat festival al reducerilor, Black Friday ...
Cu ocazia zilei Dobrogei, Centrul Cultural Județean Constanța “Teodor T. Burada” le-a pregătit constănțenilor trei zile de momente artistice ...
RAJA S.A. a comunicat în data de 13.11.2019 că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu apă rece punctul termic nr. 59. În consecință, în lipsa apei reci nu se poate ...
Călin Popescu Tăriceanu, liderul ALDE, consideră că și românii din țară trebuie să aibă posibilitatea de a vota pe durata a trei zile.Călin Popescu Tăriceanu este de părere nu ...
RAJA SA a comunicat, mai devreme, că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu apă rece punctul termic nr. 76. În consecință, în lipsa apei reci nu se poate asigura ...
Campania „Curățăm Constanța Noastră” continuă și în luna noiembrie. 70 de voluntari de la Asociația Partida Romilor ”Pro Europa” ...
Pentru remedierea unei avarii survenite pe conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 315 mm, de pe strada Mircea cel Bătrân, din localitatea Mihail Kogălniceanu, RAJA SA este ...
Joi, 14 noiembrie, în Biserica Ortodoxă este cinstit Sfântul Apostol Filip și este Lăsatul secului pentru postul Nașterii Domnului, care începe vineri, 15 noiembrie. În ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat în data de 13.11.2019 că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctele termice nr ...
Circulația pe strada Dumitru Marinescu, restricționată din 4 noiembrie 2019 pe un singur sens de mers, revine cum a fost, pe două sensuri de mers, pe sectorul de drum ...
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a pus în funcțiune o nouă instalație complet automatizată de recuperare a vaporilor, la punctele de ...
Săptămâna aceasta, agenții economici pun la dispoziția șomerilor un număr de 30.986 locuri de muncă. La nivel național, cele mai multe oferte de muncă sunt ...
Mâine, marcăm una dintre cele mai importante zile pentru istoria țării noastre. 14 noiembrie este ziua unirii Dobrogei cu țara, iar pentru constănțeni urmează 10 zile presărate cu ...
Constănțenii care s-au mutat în cartierul Compozitorilor visau la o viață liniștită, înconjurați de verdeață, cu ciripit de păsărele, străduțe cochete cu iarbă tăiată perfect în ...
Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații și rețele electrice, precum și posturi de transformare, SC E - Distribuție Dobrogea SA - Zona MT-JT Constanța anunță ...
20 de construcții ridicate fără autorizație pe plajă, în zona Faleză Nord, vor fi desființate. În urma verificărilor din teren, polițiștii locali au ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Auto Tehnologie Arhiva