Flota comercială a României, acum 20 de ani. Aventuri pe cargoul "Călărași" (IX)

289
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Aventuri pe cargoul

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. Prezentăm, în ediția de week-end, cel de-al noulea episod al serialului dedicat odiseei cargoului "Călărași", o poveste din 1996. 


Popas la Margate 
Cele două elicoptere au survolat zona un timp, pentru a-i salva pe toți naufragiații. Conducătorul echipei de intervenție l-a întrebat pe comandantul Mereșescu câți marinari are în echipaj. Salvatorii găsiseră 20 de oameni. Al 21-lea lipsea! 
Aparatele s-au învârtit deasupra apei și, până la urmă, au renunțat la căutare. Probabil că timonierul fusese înghițit de valuri. Nu a mai fost găsit niciodată și a fost declarat dispărut. 


Mai târziu, marinarii români au aflat că armatorul Navrom ținuse contactul cu autoritățile sud-africane pe timpul desfășurării operațiunilor de salvare. Acestea încercaseră să trimită un elicopter civil în căutarea naufragiaților. Dar, pentru că aparatul n-a putut să lupte cu vântul extrem de puternic, s-a apelat la armată. 
Compania Navrom a intervenit prin Ministerul de Externe al României și a obținut sprijinul armatei sud-africane, care avea elicoptere puternice, capabile să înfrunte acea furtună. 


Aparatul de zbor în care se aflau naufragiații a aterizat la o clinică din orașul-port Margate, aflat la 100 km de Durban. Românii au fost preluați imediat de medici, care le-au acordat asistență. 
Bucătarul arăta foarte rău și a fost conectat la perfuzii. Ceilalți și-au revenit după un duș fierbinte. Marinarii au primit paturi, telefoane, să sune în țară, pastile antistres și împotriva răcelii. 
La vederea pilulelor, unul dintre ei le-a spus medicilor:


- În loc de astea, mai bine ne-ați aduce niște sticle de whisky sau votcă. 
Dorința i-a fost satisfăcută. La scurt timp, au apărut două lăzi de băutură, una cu whisky și alta cu votcă, așa cum comandase. Marinarii au tras câte o dușcă și s-au refăcut. Nici măcar n-au răcit. Între timp, și-a revenit și bucătarul. 
                                        
Un comunicat pentru țară 
În aceeași seară, compania Navrom transmitea următorul comunicat de presă: 
"Astăzi, 13.06.1997, orele 8.41, nava «Călărași» - cargou de 4.800 tdw, cu 21 membri de echipaj, a solicitat asistență în poziția 31 grade și 39 minute latitudine sudică, 39 grade și 42 minute longitudine estică, drept urmare a opririi motorului principal. 
Imediat au fost declanșate operațiunile de căutare și salvare în coordonarea centrului de căutare - salvare (M.R.C.C.) din Cape Town - Africa de Sud. Menționăm că nava era încărcată cu 4.000 tone făină de grâu. 


În paralel, operatorul navei, SC Hinmar Constanța, a trimis în zona semnalată două remorchere salvatoare specializate. 
Contactat telefonic, M.R.C.C. Cape Town transmite, în jurul orelor 13, că elicopterul de salvare trimis în zonă nu a putut localiza nava, din cauza vremii rele (furtună violentă). 


În jurul orei 15.20, M.R.C.C. Cape Town ne transmite că 12 membri de echipaj, în stare normală de sănătate, au fost salvați de elicopter dintr-o plută de salvare. La aproximativ o oră, M.R.C.C. ne transmite că încă 2 + 6 marinari au fost salvați de elicopter direct din mare. 


Toți cei 20 de marinari salvați au fost transferați la spitalul Margate, aflat la circa 100 km depărtare de Durban. 
Un alt elicopter de salvare a fost trimis în zonă, pentru a căuta cel de-al 21-lea membru de echipaj și nava. 
În jurul orei 17, am contactat telefonic spitalul Margate și am discutat cu secundul navei, care ne-a transmis că cel de-al 21-lea membru din echipaj a fost văzut în apă, îmbrăcat cu vesta portocalie de salvare, iar nava a fost văzută scufundându-se în jurul orei 11. 


Aceste date au fost transmise de M.R.C.C. Cape Town împreună cu alte detalii tehnice, care să furnizeze date suplimentare elicopterului de intervenție pentru salvarea și a ultimului membru din echipaj. 
După câteva încercări nereușite, din cauza lăsării întunericului, a vremii «foarte, foarte rele» în zona sinistrului, căutările au fost amânate până când condițiile meteo vor permite. 
Suntem în contact permanent cu M.R.C.C. Cape Town, spitalul Margate și alte autorități locale". 


Acasă
A doua zi, echipajul a părăsit clinica. Primise cazare și masă la un hotel din Durban și a stat acolo până la plecarea spre țară. 
Sâmbătă, comandantul, șeful mecanic, secundul și ofițerul II punte au fost invitați la autoritatea navală, unde au dat câte o declarație privind naufragiul. 


Ziarele locale apărute în acea zi relatau pe larg evenimentul. Se vorbea despre valuri de 18 metri și se prezentau fotografii luate din elicopter, de la locul catastrofei. 
Unii dintre navigatori nu mai aveau acte. Ale celorlalți erau umede, dar scrisul se deslușea bine. Luni, 16 iunie, au venit la hotel agentul angajat de armator și reprezentantul consulatului român. Oamenilor li s-au înmânat documentele necesare pentru a putea pleca spre țară. 
Marți, echipajul a urcat în avion. De la Durban, a zburat la Johanesburg, iar după o escală la Rotterdam, s-a îndreptat spre București. 


Joi dimineață, aeronava a aterizat pe Aeroportul Otopeni. Marinarii salvați din naufragiu erau așteptați de ziariști, care aflaseră din comunicatul de presă al Navrom despre catastrofă. 


Îi aștepta și Mihai Hava, patronul companiei Hinmar. Acesta angajase un autobuz pentru transportul echipajului la Constanța și îi ceruse șoferului să parcheze într-un loc mai dosnic. 


Datorită măsurilor de precauție luate, întâlnirea cu reporterii a fost evitată. Navigatorii au fost îmbarcați în vehicul cu mare discreție. Patronul se temea de contactul cu presa și i-a cerut echipajului să nu vorbească cu jurnaliștii. El le-a spus marinarilor că nu dorește ca, din cauza declarațiilor făcute, cine știe ce să apară în ziare și să nu mai poată fi încasate asigurările navei și echipajului. 


Când au ajuns la Constanța, oamenii s-au împrăștiat pe la casele lor. Familiile îi așteptau cu lacrimi în ochi. Cei de acasă încă nu-și reveniseră din emoțiile prin care trecuseră după ce au aflat de naufragiu. 
(Va urma) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.613 secunde