Flota comercială a României, acum 20 de ani. Aventuri pe cargoul "Călărași" (III)

251
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Aventuri pe cargoul

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. Prezentăm, în ediția de astăzi, cel de-al treilea episod al serialului dedicat odiseei cargoului "Călărași", o poveste din 1996. 


Mesajele disperării 
"Nava nu este în siguranță. Pilotul automat nu funcționează, giroscopul nu are răcire, iar radarele sunt defecte. Sunt numeroase găuri în punți, în capacele magaziilor. Santinele sunt chesonate cu ciment. Ancora dintr-un bord stă numai în stopă și nu se poate fundarisi pentru că frâna este defectă. În voiajul de la Dubai la Bahrein, a luat foc de două ori în compartimentul mașinilor. Pe 7 august 1996, la ora 18.30, coborând în respectivul compartiment pentru a transmite ordinele date de comandant, am văzut cum ieșeau flăcări de la turbină. Din angrenajele motorului principal săreau jeturi de ulei și gaze. Tancurile de balast 2, 3, 4 și 5 sunt pline de balast contaminat cu păcură și cu reziduuri din santină, neputând fi utilizate. Tancul 19 prezintă o gaură precis localizată și apa curge în tancul 9. Avem indicii că și alte tancuri de balast sunt găurite. Neputând balasta și debalasta rapid și optim tancurile, punem în pericol stabilitatea navei, atât în mare, cât și la cheu". (Bahrein, 16 august 1996, ofițerul II Mihăiță Ștefănescu) 


"Stația radio nu funcționează. Lipsesc piesele pentru repararea ei. Ofițerul radiotelegrafist indian este slab pregătit. Echipajul nu a primit diurna din luna august. Mai are de încasat 57.484 dolari în total. Cinci membri ai echipajului au depășit 257 zile de voiaj, iar alți șase fac 180 zile, la 30 decembrie 1996. Au făcut cereri de repatriere, dar nu au primit răspuns. Motorul principal funcționează la jumătate din viteză. Sunt probleme la bărcile de salvare. Dezeșuarea navei din rada interioară a portului Kakinada, în data de 6 decembrie 1996, după ciclonul violent (vânt de 185 km pe oră), s-a realizat printr-o totală participare a echipajului. Am ajuns la limita puterii de rezistență fizică și psihică și cer repatrierea. Nu mai pot răspunde pentru rezolvarea sau nerezolvarea cerințelor îndreptățite ale echipajului. Au fost informați armatorii despre starea de tensiune de la bord. Echipajul e nemulțumit. Unii membri nu mai rezistă psihic. Sunt numeroase cazuri de îmbolnăvire: răceli, infecții ale pielii, boli stomacale. Lipsește aerul condiționat, iar temperaturile sunt de 44-48 grade. Nava este în pericol de a fi reținută după ultima inspecție din 22 decembrie 1996". (Kakinada, 19 decembrie 1996, comandantul de cursă lungă Marian Coguț) 
"Se așteaptă schimbul de echipaj. De la 1 august 1996, Hinmar nu a mai plătit diurna. Suntem mințiți și amânați de brokerul Asia Express. Echipajul e decis să oprească încărcarea și să se opună urcării la bord a noilor veniți. Eu, în calitate de comandant, nu mă pot bate cu 12 oameni". (Bangkok, 6 februarie 1997, comandantul de cursă lungă Marian Coguț) 
"Suntem neplătiți de patru luni. Prima plată s-a făcut după șase luni de voiaj, dar numai pentru primele trei luni. Unii colegi au fost repatriați din Bangkok, cu două luni și jumătate neplătite, iar alții, în decembrie 1996, din Kakinada, neplătiți din iulie 1996. Când au ajuns acasă, compania Hinmar nu a vrut să-i mai plătească. Ajutați-ne, sunteți ultima noastră speranță!". (Bombay, 10 martie 1997, ofițerul mecanic Sorin Ceia și ofițerul electrician Nicolae Petcu) 


"În urma intervenției Sindicatului Liber al Navigatorilor și Federației Internaționale a Transportatorilor, au fost plătiți integral doi indieni, membri ai echipajului. Restul, suntem plătiți, de aproape cinci luni, doar cu promisiuni. Suntem hotărâți să nu părăsim nava. Urmează să plecăm spre Dubai". (Bombay, 19 martie 1997, ofițerul mecanic Sorin Ceia și ofițerul electrician Nicolae Petcu) 


La Abu Dhabi, a început scandalul 
Schimbul de echipaj s-a făcut pe data de 6 februarie 1997, la Bangkok. Majoritatea oamenilor au fost înlocuiți. Dar, în loc de 22 de navigatori, cum prevedea schema, erau doar 21. 


În portul thailandez, "Călărași" a stat de pe 6 până pe 14 februarie. De acolo, a coborât spre sud, până la Singapore, și a ajuns în zonă pe 18 februarie. După ce s-a alimentat cu combustibil în afara portului, pe 20 februarie a luat-o spre Nord-Vest, către India. 
În Bombay, a acostat pe 4 martie. Operațiunile de descărcare - încărcare au durat până pe 29 martie. În magazii, au fost depozitate mărfuri generale, iar pe covertă, ceapă. 


Voiajul a continuat spre Golful Persic și nava a ajuns la Dubai pe 4 aprilie. A părăsit portul pe 14 aprilie, pentru ca, a doua zi, să fie semnalată la Abu Dhabi - capitala Emiratelor Arabe Unite. Acolo a început scandalul. 


În grevă! 
În acei ani, plata marinarilor români de pe navele flotei naționale cuprindea o indemnizație în valută și salariul în lei. Regula generală era ca valuta să se achite lunar, la bord, în primul port în care putea fi transmisă prin intermediul agentului navei. În schimb, salariile erau ridicate de familii, de la sediul companiei de navigație. Cele mai multe dintre familii nu aveau alte venituri și, dacă nu primeau la timp acei bani, erau nevoite să se împrumute pentru a putea trăi. 


Marinarii de pe "Călărași" erau nervoși. Nu încasaseră de câteva luni indemnizațiile. Erau îngrijorați mai ales pentru cei de acasă. Familiile lor o duceau tot mai greu, pentru că firma Hinmar nu le achitase salariile. 


Puținele vești sosite de la companie erau foarte proaste. Relația dintre Hinmar și Asia Expres se deteriorase, fiind în pragul rupturii. Cei doi asociați se acuzau reciproc de înșelăciune, de furt și ajunseseră să se judece. 


La Abu Dhabi, firma arabă a refuzat să mai plătească echipajul și să-i asigure alimente și apă. Românii s-au înfuriat și au intrat în grevă.  


Timp de două zile, au împiedicat descărcarea mărfii. Ceapa de pe covertă era în pericol să se strice. În cele din urmă, au cedat, mulțumindu-se cu promisiunea că își vor primi banii. Și astfel, pe data de 25 aprilie, "Călărași" a ridicat ancora, îndreptându-se spre Arabia Saudită. După două zile, era la Al Jubail. 


Până atunci, managementul navei îl asigurase compania Newco. Dar cum acordul de joint-venture nu a mai fost reînnoit din cauza litigiilor comerciale, firma Hinmar a decis să aducă nava în Mediterana. "Călărași" urma să facă ocolul Africii în sensul acelor ceasornicului. Era o rută dificilă pentru o navă cu atât de multe probleme tehnice și nimeni din echipaj nu a înțeles de ce a fost aleasă. 


De la Al Jubail, cargoul a plecat în ziua de 1 mai. Era încărcat cu uree pentru Nacala (Mozambic) și a ajuns la destinație pe 22 mai. Descărcarea a durat patru zile și, pe 26 mai, nava s-a îndreptat, în balast, spre un alt port mozambican. 
(Va urma) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3514 secunde