Flota comercială a României, acum 20 de ani. A început cenzura corespondenței pe navele românești!

215
Flota comercială a României, acum 20 de ani. A început cenzura corespondenței pe navele românești! - flota-1573084690.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Nemulțumit de faptul că nu i-au fost plătite drepturile bănești pe lunile iulie, august și septembrie 1996, motoristul Valentin Ciobanu, de pe nava "Nicorești", aflată în exploatarea firmei Carta Shipping, a vrut să uzeze de dreptul său constituțional la petiție. El a scris o plângere pe care a adresat-o armatorului Romline și Sindicatului Liber al Navigatorilor, solicitându-le sprijinul. Apoi, a apelat la Alexandru Panaitescu, comandantul navei, cerându-i permisiunea de a transmite radiograma. 
Văzând despre ce este vorba, comandantul s-a opus. Prin acest comportament, Panaitescu încalcă drepturile constituționale ale subordonaților săi, prevederile convențiilor internaționale semnate de statul nostru, prevederile contractului colectiv de muncă și legile nescrise ale marinăriei. În fapt, acțiunea sa reprezintă un act de reintroducere a cenzurii corespondenței pe nave. 


Sindicatul Liber al Navigatorilor - care mi-a adus la cunoștință acest fapt, confirmat în scris de cinci colegi ai lui Valentin Ciobanu - are în evidența sa și alte situații similare. Printre ele se numără cel de pe una din navele firmei Alexandros Dyron, unde comandantul a semnat că refuză transmiterea unei radiograme a navigatorilor din subordine. Ulterior, respectivul comandant și-a cerut scuze, speriat de faptul că SLN intenționa să-l dea în judecată. (10 octombrie 1996) 


Viață grea pe nava "Câmpulung" 


După 50 de zile de voiaj internațional, echipajului navei "Câmpulung", aflată în exploatarea Companiei de navigație Alexandros Dyron, nu i s-au plătit decât drepturile bănești pe 15 zile. Compania a promis că restul banilor îi va da în portul Constanța, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat, deși nava se află pe picior de plecare și o parte din echipaj a fost schimbat. 
La solicitarea patronatului, Sindicatul Liber al Navigatorilor a trimis o comisie pentru a investiga o reclamație a acestuia, referitoare la neprofesionalismul lucrătorilor care au efectuat reparații la motorul principal. 


Spre surprinderea sa, comisia sindicală a constatat că șeful mecanic era un pensionar în vârstă de... 70 ani! Mai mult, s-a constatat că patronatul manifestă o preocupare scăzută pentru condițiile de viață ale echipajului, cabinele fiind necorespun­zătoare, cu mobilierul în stare proastă, instalațiile sanitare fiind deteriorate. 


Pe navă lipsesc mașinile de spălat și cambuza. În locul acesteia din urmă, există o singură ladă frigorifică. Cât despre posibilitățile de recreere, acestea se reduc la un televizor alb-negru... stricat. 


SLN și-a anunțat intenția de a informa organele sanitare despre situația de pe nava "Câmpulung". (27 septembrie 1996) 


Duplex Maritime și-a pus echipajele în cap 


Ionel Meleșescu, comandantul navei "Căciulata" (aflată în exploatarea firmei Duplex Maritime), bate de două săptămâni pe la ușa patronului Mihai Bobu: "Dați-mi salariul! Am muncit, de ce nu mă plătiți?" 


De când s-a debarcat este dus cu zăhărelul, dar restanța la diurna pe ultimele două luni și jumătate nu reușește să o mai încaseze. 
"Alți membri ai echipajului nu și-au primit drepturile materiale de 7 luni", afirmă Meleșescu. 


Despre condițiile în care a muncit pe nava "Căciulata", comandantul a declarat următoarele: "Vaporul e plin de carcalaci de toate mărimile. Mișună prin careu, prin bucătărie. Detergent pentru spălatul rufelor, al lenjeriei nu s-a mai primit din martie 1996. De atunci nu s-a mai spălat lenjeria de pat. Pe navă există o singură mașină de spălat. Banii pentru mâncare se obțin cu mari insistențe. Când am părăsit bordul, la Mersin (Turcia), mâncarea era pe sponci. O serie de instalații ale navei sunt defecte, printre acestea: un diesel generator care a ars, una dintre instalațiile de ridicat și radarul. 


Am cerut bani pentru reparații, am înaintat liste cu materialele necesare, dar fără rezultat. Electromotorul de la hidroforul de apă sărată e ars. De aceea, WC-urile de pe navă nu mai sunt drenate. Scurgerile sunt înfundate. Drept urmare, marinarii au făcut găuri în bordaj, deasupra liniei de plutire, pentru a drena WC-urile și utilizează căldările cu apă potabilă. 
Atmosfera de la bord este, totuși, calmă. Oamenii nu s-au manifestat violent. Ei au înțeles greutățile companiei, dar pretind să li se asigure cel puțin apa și mâncarea. 


Au fost mințiți că li se vor da banii la Singapore. Apoi li s-a spus că-i vor primi la Suez. Acolo, agentul a declarat că nu știe nimic, iar din cei 60.000 dolari datorați, le-a acordat doar 6.300 dolari. Clubul P&I a scos nava din asigurare la Hong Kong, din cauza stării sale tehnice. Nouă ni s-a spus că nu am primit banii la Suez pentru că s-au plătit primele de asigurare". 


XXX 
Navigatorii de pe "Dumbrăveni"  (navă aflată tot în exploatarea lui Duplex Maritime) au reclamat și ei neplata diurnei datorate pe ultimele 90 de zile. Sindicatul a luat legătura cu Mihai Bobu, dar acesta refuză să dea vreun răspuns privind data efectuării plăților. Până când? (16 octombrie 1996) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Luni, 28 Octombrie 2019
Stire din Economie : Știri din industriile mării
Pagina a fost generata in 0.4171 secunde