Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social

Decesul în Străinătate? Cât costă serviciul de repatriere al unui cetățean român decedat în străinătate? Informații utile privind procedura de repatriere decedați și transport funerar din Comunitatea Europeană in România

Ştire online publicată Sâmbătă, 22 Septembrie 2018

Decesul este ceva ce face parte din viață noastră. Fie că ne convine sau nu, mai devreme sau mai târziu, orice om va trece prin această experiență, de a pierde pe cineva drag. Cel mai înțelept lucru este să tratezi aceast subiect cu maturitatea necesară.

În fiecare an, din comunitatea europeană, în jur de  3000 de cetățeni români își pierd viață din diverse cauze și sunt repatriați acasă în România. Aceste cifre sunt documentate de actele de deces eliberate în străinătate și înregistrate apoi în România.  
În jur de  1900 - 2200  de persoane  rămân să fie îngropați pe cheltuiala statului unde a avut loc decesul. Familiile acestora nu au absolut nicio posibilitate de a susține aceste cheltuieli. 

Restul datelor sunt aproximative și nu reușesc să reflecte cifra reală a deceselor cetățenilor români care au loc în străînătate, deoarece, în foarte multe cazuri, defuncții sunt înhumați ori incinerați în străinătate, iar familiile acestora nu solicită înscrierea certificatului de deces internațional în actele de stare civilă din România sau de la consulatele românești din străinătate. 
Ca și concluzie a acestei statistici, aproape 7% din cetățenii românii care emigrează nu se mai întorc niciodată acasă. 

 În comunitatea românescă media vârstei de deces este de... 44 de ani. 

Numele meu este Emil Bran și, împreună cu colegii mei, mă ocup de consiliere pentru familiile care se confruntă cu un deces în străinătate. Misiunea mea în cadrul firmei Airsalm  este aceea de a coordona serviciul de repatriere din momentul în care familia apelează la noi și până când ajungem acasă în România.

În acest articol vom discuta despre întocmirea documentelor de repatriere, ajutorul de înmormântare (în străinătate și în România). Discutăm despre cum să alegi o firmă de repatriere decedați sau transport funerar internațional. Am să explic ce este pașaportul mortuar și certificatul internațional de deces internațional. Despre cum se obține în România certificatul de deces românesc pentru cetățenii români, care își pierd viața în străinătate. 

Conform legislației europene de poliție mortuară, acte de stare civilă, sanepid și medicină legală, cât și a legislației româneșți în vigoare care se aplică pentru astfel de cazuri. Dacă un membru al familiei, o rudă a dumneavoastră, cetățean român, a decedat în străinătate, este bine să știți următoarele:

* Decesul trebuie înregistrat la autoritățile locale din țara respectivă. 

Decesul persoanei decedate va trebui înregistrat la autoritățile competențe (primărie) în teritoriul unde a avut loc decesul în străinătate. 

Decesul poate fi înregistrat și la ambasada sau consulatul României din țara în care a avut loc decesul, dar acest lucru nu este obligatoriu pentru a putea face serviciul de repatriere a persoanei decedate din străinătate în România. 

În cazul în care persoana decedată (în acest caz, mă refer la un cetățean român) este găsită în spațiul public (parc, stradă etc) autoritățile locale (poliție) vor anunța Ambasada sau Consulatul României, care prin Ministerul de Interne va anunța familia din România privind decesul cetățeanului român care a decedat. 

Actul de deces românesc poate fi emis și de Consulatul României în teritoriul țării unde a avut loc decesul. Pentru aceast lucru este necesar ca decesul să fie înregistrat la ambasadă sau consulat. Apoi se va putea obține certificatul de deces românesc. 

Înregistrarea la Consulatul României nu este obligatorie. 

Serviciul de repatriere a personei decedate se poate face fără a înregistra decesul la autoritățile româneșți din străinătate. Din experiență, pot spune că este mai convenabil (se câștigă timp și se economisesc bani) dacă certificatul de deces se obține în țară de la primăria pe raza căreia se va face înmormântarea.

Eliberarea certificatului de deces românesc se poate face numai pe baza certificatului de deces internațional eliberat inițial de autoritățile locale din țara unde a avut loc decesul. În unele cazuri este nevoie de traducerea și legalizarea acestuia în România. 

Dacă decesul a fost cauzat de o moarte violență (crimă, accident etc.), în primul rând vor interveni autoritatile competențe (poliția). Cazul va fi preluat în mod automat de procurorul de serviciu, care va dispune (aproape în toate cazurile) efectuarea investigațiilor necesare de către medicină legală. 

Numai după efectuarea acestor investigații corpul persoanei decedate va fi pus la dispoziția familiei pentru a organza transportul funerar în România. 

*   Transportul funerar al persoanei decedate din străinătate în România
Serviciul de repatriere decedați sau transport funerar se poate face numai în condițiile prevăzute de legislația națională a țării respective și în conformitate cu regulile internaționale aplicabile, pentru serviciul de repatriere a persoanelor decedate. 
Pentru transportul internațional al corpurilor neînsuflețite este necesar să fie întocmite toate documentele la admistrațiile locale pe raza cărora a avut loc decesul, poliție mortuară, sanepid. În funcție de legislație și modul în care a avut loc decesul, pot fi necesare obținerea apostilei sau procuratura de competență. 

Pașaportul Mortuar (în funcție de legislația fiecărei țări) poate fi eliberat de autoritățile locale sau de ambasadele și consulatele României din țară unde a avut loc decesul. Pentru transportul urnelor cu cenușă umană NU este necesar pașaport mortuar.

Ajutorul de deces în străînătate | Ajutorul de deces în România? 

Statele membre UE plătesc un „ajutor de deces” rudei celei mai apropiate a persoanei decedate (văduv, văduvă, partener civil, copil). Dreptul de a primi ajutorul de deces depinde de anumiți factori. 
Țara la al cărei sistem de asigurări sociale fost înregistrată persoană decedată sau de ultima rezidență/domiciliu. Condițiile de acordare a ajutorului de deces în țara respectivă este condiționat și de veniturile nucleului familiar al persoanei care cere acest ajutor. 
Cu cât venitul anual declarat al familiei este mai mic, cu atât ajutorul de înmormântare va crește și invers. 

Unde se depune cererea de ajutor de înmormântare?

În țările care acordă un astfel de ajutor, cererea se depune întotdeauna la casă de asigurări sociale la care a fost afiliată persoana decedată, din țara în care a locuit, sau se depune împreună cu declarația pe venit a anului fiscal în care a avut loc decesul.  

Care țară va plăți ajutorul de deces?

Dacă persoană decedată a primit pensia de la o singură țară din UE, țara respectivă va plăți și ajutorul de deces. 
Dacă persoană decedată a primit pensia de la mai multe țări din UE, ajutorul de deces va fi plătit de țara în care a avut ultimul domiciliu sau rezidență fiscală sau de țara în care a beneficiat de cea mai lungă perioadă de asigurare.
În ambele cazuri, cererea se depune la casă de asigurări sociale la care a fost afiliată persoană decedată, din țara în care a locuit precedent decesului.

Servicii de Repatriere decedați și transport  funerar. 

În cazul unui serviciu de repatriere decedați din teritoriul altei țări, familia trebuie să contacteze o firmă de servicii funerare și să achite costurile stabilite de comun acord și stipulate prin contract scris. 

Orice firmă care este solicitată să execute serviciul de repatriere are în sarcină și întocmirea documentelor necesare repatrierii (inclusiv pașaportul mortuar). Acestea pot fi diverse, în funcție de fiecare țară și pot avea costuri diferite în funcție de legislația teritoriului unde a avut loc decesul. În cazul în care familia nu dispune de suma de bani necesară transportului, autoritățile vor proceda la înmormântarea sau incinerarea defunctului, într-un cimitir, pe cheltuiala autorităților locale. 

Cum aleg o firmă de servicii de transport funerar | repatriere decedați ? 

* Încercați să intrați în contact cu cunoștințe care s-au confruntat cu o astfel de experiență tristă în trecut sau, în lipsa acestora, încercați să intrați în contact cu firme românești din domeniu. 
* Insistați să aveți un un mesaj scris de la firma cu care sunteți în contact. Va fi o confirmare a discuției telefonice avută cu dânșii. 
Contactați doar firme de servicii cu experiență în domeniul serviciilor de transport funerar și care sunt acreditate de autoritățile din țara unde a avut loc decesul.
Organizarea serviciulului de repatriere cu mașină funerară este cel mai des întâlnită din Comunitatea Europeană, deoarece sunt costuri mai mici și timpul mai scurt pentru efectuarea serviciului de transport funerar. 

Ce este Pașaportul Mortuar? 

Pașaportul mortuar este documentul prin care o persoană decedată poate fi repatriată din țară unde avut loc decesul în localitatea din România unde va avea loc înmormântarea. 
Pașaportul mortuar va trebui să însoțească sicriul pe durata transportului. Acesta se eliberează de ofiicile consulare ale țării al cărei cetățean era persoană decedată din teritoriul de unde are loc repatrierea corpului neînsuflețit. 
Pașaportul mortuar (în baza convențiilor între state), este eliberat de primăriile pe rază căreia a avut loc decesul. În momentul sosirii la destinație, prin prezentarea pașaportului mortuar și al celorlalte documente privind serviciul de repatriere, autoritățile din țara de sosire vor elibera actul de deces românesc.

Cât costă un serviciu de repatriere sau transport funerar al unei persoane decedate în străînătate?

* Că să fiu mai concret, îți spun că întodeauna prețul plătit la Airsalm va reprezenta  costul serviciilor cerute. Acestea vor fi stabilite împreună cu tine și vor fi valoarea reală a ceea ce a fost stabilit în comun acord cu dumneavoastră. Profesioniștii Airsalm vă vor confirma toate datele de repatriere în maximum 30 minute de când s-a luat legătură cu noi.
* În mod concret, un serviciu de repatriere decedați din Comunitatea Europeană (Austria, Italia, Germania, Franța, Anglia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Elveția)  că  să folosesc câteva exemple, se va situa în medie între 2.000 și 3.000 de euro. În acest preț sunt întodeauna incluse toate serviciile și produsele folosite împreună cu taxele aferente. 

*  Care sunt costurile unei serviciu de repatriere și în ce anume constau acestea? 

În cazul unei repatrieri sau transport funerar, costurile se împart în două categorii:
* Prima ar fi câteva costuri fixe care nu se schimbă indiferent de firma care face acel serviciu. Că să dau un exemplu în acest sens:
Distanța dintre Paris și București nu se va schimba că să coste mai puțin pentru o firmă sau mai mult pentru alta, taxele de medicină legală sau pașaport mortuar de asemenea vor rămâne INVARIABILE, costul combustibilului la fel, vignete sau alte taxe de drum pe care fiecare stat le impune pe teritoriul, etc…etc.
* A doua categorie de costuri este calitatea produselor folosite. 

Incinerare și repatriere urnă cu cenușă. 

 În cazul în care ați optat pentru serviciul de incinerare a persoanei decedate, pe teritoriul statului unde a avut loc decesul, pentru transportul urnei cu cenușa din țara respectivă, nu mai este necesară întocmirea pașaportului mortuar.
 Dacă vă confruntați astfel de situații, noi, cei de la firma Airsalm, acordăm asistență gratuită familiei. Este dreptul dumnevoastră să fiți bine informat înainte de a lua o decizie în acest sens. 
Mă apropii de încheierea acestui articol de informații. Acest gen de probleme mai devreme sau mai târziu se întâmplă la fiecare dintre noi. Face parte din viața noastră, a  fiecărui om. Trebuie privite cu maturitatea necesară, cu demnitate. Nu putem suferi în locul tău, dar vom avea grijă că totul să se termine cu bine.

Suntem profesioniști cu experiență în domeniu. Te vom consilia, CEEA CE TREBUIE SĂ FACI  și CEEA CE NU TREBUIE FĂCUT  în asemenea situații. 

Atât eu cât și colegii mei de la Airsalm te asigurăm de faptul că  găsim întodeauna SOLUȚII CONCRETE  la...  probleme.  
Cu deosebită stimă, 

Emil Bran
Consilier Repatrieri Airsalm
Tel RO (0040) 0760 715 509
Tel. IT  0039.389.162.5052
Email: airsalm@airsalm.ro  
Website: www.airsalm.ro 
Facebook: Airsalm România

PUBLICITATE
Alte ştiri din sectiunea Social
Executivul a aprobat, în ședința de luni, o hotărâre care prevede extinderea prescrierii la copii a două molecule cuprinse în Lista de medicamente compensate și gratuite și care ...
Tinerii constănțeni au fost și sunt în continuare ajutați să se dezvolte personal și profesional. Acest lucru este posibil cu ajutorul organizației „Youth Vision” ...
Vremea este încă foarte frumoasă, la Constanța. Ne bucurăm de soare și temperaturi plăcute și în zilele următoare. Abia de duminică se mai răcește și este posibil să vină și ceva ...
Până la această dată, Regia Autonomă de Distribuire a Energiei Termice (RADET) a primit câteva sute de cereri privind eliberarea avizelor de debranșare de la sistemul centralizat ...
 Începând cu data de 22 octombrie și până pe 20 noiembrie, de luni până vineri, între orele 9.00 și 14.00, au loc înscrierile pentru acordarea de facilități la ...
Nu a mai rămas prea mult timp și constănțenii vor avea căldură în locuințe. Deocamdată, însă, nu se știe care va fi data exactă la care Regia Autonomă de Distribuire a Energiei ...
Scheletul unui soldat român din Primul Război Mondial, mort în tranșee, și mai multe bunuri aparținând acestuia au fost descoperite luni, într-o pădure din comuna Soveja, de doi ...
Serviciul Public de Asistență Socială Constanța anunță că în perioada 22 octombrie -20 noiembrie, de luni până vineri, între orele 9.00 și 14.00, au loc înscrierile ...
Potrivit datelor furnizate de agenții economici privind locurile de muncă vacante, în evidențele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) sunt înregistrate ...
"Conducerea și colegii GRUP PETROL MARIN S.A. Constanța sunt alături de Carmen Mihaela Ionescu în aceste momente grele și își exprimă întreaga susținere și condoleanțe pentru ...
Începând de luni, 22 octombrie, constănțenii pot depune formularele de cerere și declarație pe proprie răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea ...
Electrocentrale Constanța SA (CET Palas) a comunicat astăzi că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctele termice nr. 40, 41. În ...
Un nou cutremur s-a produs, luni seară, în zona seismica Vrancea, a anunțat Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului. Cutremurul, cu ...
Și astăzi, 16 octombrie, vom rămâne fără curent electric. Situația se datorează unor lucrări anuale de reparații și întreținere instalații și ...
RATC Constanța dorește realizarea unui transport în comun cât mai plăcut, optimizat în funcție de nevoile cetățenilor orașului Constanța. Așadar, utilizatorii de smartphone ...
Constănțenii găsesc din ce în ce mai greu un laborator la care să-și facă în mod gratuit analize medicale decontate de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate ...
Situația este la fel, în fiecare zi, pe secția Obstetrică-Ginecologie din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU) Constanța. Zeci de femei bolnave sau care doar ...
Youth Vision, organizația care le oferă tinerilor constănțeni posibilitatea de a se dezvolta personal și profesional, continuă proiectele Erasmus+. De la începutul ...
Pe dată de 22 octombrie 2018 vor începe lucrările de punere în siguranță, de primă urgență la Cazinoul din Constanța – a anunțat primarul Decebal ...
RATC Constanța dorește realizarea unui transport în comun cât mai plăcut, optimizat în funcție de nevoile cetățenilor orașului ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva