Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Dacă guvernanții nu se grăbesc, flota națională nu va mai avea ce privatiza

Ştire online publicată Joi, 01 August 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Criza politică din România ultimelor trei luni a blocat rezolvarea crizei flotei naționale. Prin „vinele" ministerelor și ale FPS n-a mai curs sânge. Voința de a salva shipping-ul românesc a fost paralizată. 
La ministerele Transporturilor, Finanțelor și  Privatizării, în  consiliul  de administrație al Fondului Proprietății de Stat, toți sunt convinși că flota trebuie salvată, că are nevoie de o „transfuzie" de capital și de măsuri rapide, curajoase de restructurare și privatizare. 
Dar una este să fii convins că trebuie să faci ceva și alta este să acționezi. Până vom avea noul guvern, până vor intra viitorii miniștri în pâine și în probleme, situația companiilor de navigație și a echipajelor avansează de la dezastru la catastrofă (sau invers). 
Compania Navrom, cea mai afectată de criză, a început să își piardă navele din cauza datoriilor făcute de foștii operatori. 
La sfârșitul lunii trecute, nava „Năsăud” a fost vândută la Colombo, pentru 490.000 de dolari, din care Navrom nu a văzut un cent. 
Vineri, în Kenia, a fost vândută nava „Seimeni”, cu 178.000 de dolari, cu mult sub prețul de piață. 
Ionel Chițu, directorul tehnic al companiei, ne-a declarat că se anunță vânzarea navelor „Râureni” (în Africa de Sud), „Curtea de Argeș” (la Port Sudan) și „Bihor” (în China).
O situație  deosebită o are nava „Oituz”, cu un litigiu de marfă în Mexic si echipajul nemulțumit. Cargoul necesită reparații și reclasificare, dar Navrom nu poate suporta niciun fel de cheltuieli. 
La Dakar, sunt reținute navele „Teiuș” și „Drăgășani” din cauza unui litigiu de marfă al navei „Gheorghieni.”
Ion Chițu  ne-a semnalat faptul că, pe fondul agravării situației economico-financiare a companiei, s-a deteriorat și starea de disciplină la bordul unor nave, fenomen favorizat și de angajarea unor ofițeri cu cazier, de către foștii operatori.  Directorul  tehnic  a exemplificat cu cazul secunzilor de pe navele „Oravița” și „Fântânele.” 
Pe nava „Ponor”, aflată în Emiratele Arabe, bucătarul, după o altercație cu un motorist, a intrat în greva foamei, refuzând să mai hrănească echipajul.
Pentru multe din navele companiei, zilele sunt numărate. Dacă nu vor fi vândute la licitația de pe 15 aprilie 1998, vor fi pierdute prin vânzarea forțată în porturi străine, la cererea creditorilor. Într-un caz sau altul va fi stopată creșterea cheltuielilor, dar, evident, în cea de-a doua variantă, compania Navrom nu se va alege cu niciun ban. 
Mai mult ca oricând, este necesară intervenția FPS și a Ministerului Transporturilor pentru a închide canalele de pierderi financiare și a navelor. Dacă guvernanții nu se grăbesc, flota națională nu va mai avea ce privatiza. 7.04.1998

Povara Navrom-ului a trecut pe umerii lui Ionel Chițu

Întrunită, ieri, pentru a analiza activitatea companiei Navrom pe 1997, AGA a aprobat demisia directorului general Marius Predescu. Drept urmare, acționarii au ales un nou consiliu de administrație interimar, al cărui președinte este Ionel Chițu (fostul director tehnic al companiei). AGA a mandatat consiliul de administrație să soluționeze problema plății salariilor și a diurnelor restante (la solicitarea Sindicatului Liber al Navigatorilor). 17.04.1998

Navrom a pierdut trei nave dintr-o lovitură

Asupra companiei Navrom s-a abătut prăpădul, înainte de a apuca să își vândă navele la licitație sau să le dea în leasing, armatorul român este lăsat cu buza umflată de creditori. Navele arestate prin porturile străine au început să fie vândute rând pe rând. 
Pe data de 5 mai 1998, la Anvers, Navrom a pierdut un „ciorchine" de trei nave. Frank Leys, inspector ITF - Belgia, a informat Sindicatul Liber al Navigatorilor că nava „Săveni” a fost vândută firmei Beaudeau Int. Bv. Amsterdam, pentru suma de 444.000 de dolari, cargoul „Râmnicu Vâlcea" a fost cumpărat cu 305.555 de dolari, de aceeași companie, iar nava „Sousa” i-a fost vândută firmei Saad Steel Dubai, pentru 361.000 de dolari. 
Echipajele românești de pe cele trei nave sunt privilegiate la repartiția banilor obținuți din vânzarea acestora și, în curând, își vor primi drepturile restante și sumele necesare repatrierii.
Suntem convinși că, și de această dată, nimeni nu va răspunde pentru paguba produsă flotei naționale, ajunsă sat fără câini.
9.05.1998

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Circulația pe strada Dumitru Marinescu, restricționată din 4 noiembrie 2019 pe un singur sens de mers, revine cum a fost, pe două sensuri de mers, pe sectorul de drum ...
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a pus în funcțiune o nouă instalație complet automatizată de recuperare a vaporilor, la punctele de ...
Săptămâna aceasta, agenții economici pun la dispoziția șomerilor un număr de 30.986 locuri de muncă. La nivel național, cele mai multe oferte de muncă sunt ...
Mâine, marcăm una dintre cele mai importante zile pentru istoria țării noastre. 14 noiembrie este ziua unirii Dobrogei cu țara, iar pentru constănțeni urmează 10 zile presărate cu ...
Constănțenii care s-au mutat în cartierul Compozitorilor visau la o viață liniștită, înconjurați de verdeață, cu ciripit de păsărele, străduțe cochete cu iarbă tăiată perfect în ...
Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații și rețele electrice, precum și posturi de transformare, SC E - Distribuție Dobrogea SA - Zona MT-JT Constanța anunță ...
20 de construcții ridicate fără autorizație pe plajă, în zona Faleză Nord, vor fi desființate. În urma verificărilor din teren, polițiștii locali au ...
Centrul de Zi pentru Copiii cu Autism din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Constanța împlinește ...
Vreți să vă mutați în alt județ și nu știți cum trebuie să procedați cu pensia? Reprezentanții Casei de Pensii spun că dosarul de pensie se ...
57 de cabinete medicale școlare urmează să fie modernizate, iar 20 deja au fost reamenajate și finalizate. Lucrările efectuate au fost complexe. Au fost schimbate ...
Potrivit reprezentanților Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Constanța, alocația de stat pentru copii se acordă tuturor ...
Amenajarea locurilor de joacă din municipiul Constanța continuă cu spațiile destinate celor mici de pe strada Dionisie cel Mic bl 50, strada Adamclisi, din Parcul ...
20 de construcții ridicate fără autorizație pe plajă, în zona Faleză Nord, vor fi desființate. În urma verificărilor din teren, polițiștii locali au ...
Primăria Municipiului Constanța continuă să îmbunătățească condițiile de circulație în cartierele Constanței. Angajații SC Confort Urban SRL au ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat, astăzi, că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctele termice nr. 30, 31, 33 ...
Într-o postare pe pagina personală de facebook, medicul Tudor Ciuhodaru atrage atenția asupra unei boli grave, care s-a răspândit la granița de nord țării noastre:Iată ce spune ...
Pentru cea de-a XVII - a serie de bilete de tratament din anul 2019, cu data de prezentare in statiune 19, 20, 21 noiembrie 2019, dintr-un total de 350, au ramas disponibile 180 ...
Administrația Națională de Meteorologie a emis o atenționare cod galben de vijelii în zona de munte și sudul Banatului, dar și o informare meteo de ploi puternice, valabilă ...
Consiliul Județean Constanța prin Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada” îi invită pe constănțeni joi, 14 noiembrie, începând cu ...
 Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului INCDFP a anunțat cutremur, în urmă cu puțin timp.Așadar, în ziua de 12 Noiembrie ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Tehnologie Arhiva