Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Creditorii externi jupoaie compania Romline cu sprijinul informatorilor în țară

Ştire online publicată Luni, 16 Septembrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 

Interviu cu Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline 
- Ce mai faceți, domnule director? 
- Foarte rău, plătim o groază de bani, de înnebunim. Nu mai avem de unde, nu mai putem. 
- Care e motivul? 
- Încă nu am terminat de acoperit „găurile negre”. Datoriile făcute de foștii operatori ne distrug. Suntem în situația de a nu mai putea opera nicio navă. Cargoul „Sun Pegasus” a fost arestat în Anvers. Am plătit 250.000 de dolari să îl eliberăm. În momentul în care au venit cu ordinul de eliberare, a sosit un alt ordin de arestare pentru o altă datorie de 250.000 de dolari. Datoriile sunt ale altor nave. Alți bani pentru a elibera nava nu mai avem. Și chiar dacă am plăti, sunt convins că ar apărea alt arest, că sunt pregătite alte litigii de 250.000 dolari. 
- Este o situație fără ieșire? 
- Exact. Eu mă îmbolnăvesc. Efectiv mă îmbolnăvesc. Uitați, în fiecare zi primesc solicitări de plăți de care Romline nu a știut nimic. Nu se mai poate. Uitați-vă: plăți preluate de la „Fair Wind” (navă operată de Navlomar), nava „Sammarina III”, arestată pentru datoriile lui „Cristian C”. Tot ce câștigăm dăm să acoperim datoriile de 25 de milioane de dolari făcute de bare-boat-iști. Or, eu trebuie să fiu voinicul voinicilor ca să câștig 25 milioane de dolari, mișcând 10 nave. 
În prezent, avem 20 nave în conservare, 16 în bare-boat, 6 arestate și 10 le operăm noi. Tot ce plătim este pentru dezarestarea navelor „Sun Canapus” (aflată în portul Salonic), „Sun Pegasus” (Anvers), „Oscar Jupiter” (Nantes), „Fair Sky” (Bahrein), „Horezu” (Grecia) și „Eleni” (Madras). Cum plătim, cum vin alte aresturi. Nu se mai poate așa! 
- Care este situația navigatorilor de pe cele 10 nave pe care le operați?
- Este evident că ne e greu să-i plătim. În momentul în care încasăm un navlu, îl folosesc imediat pentru a evita noi aresturi și încep să nu-mi mai plătesc oamenii mei. Navigatorii nu acceptă așa ceva. Sunt oameni care muncesc și eu trebuie să îi plătesc. Întreb: până când să plătim pentru datoriile făcute de alții? 

„Ne luptăm cu morile de vânt!” 
- Dar acei „alții” nu plătesc? 
- Nu au plătit nimic. De când am venit la conducerea companiei Romline, nimeni nu a plătit un dolar; nimeni nu a restituit datoriile către compania de stat. 
- I-ați acționat în judecată? 
- Bineînțeles, dar nu s-a întâmplat nimic. Niciun pas nu s-a făcut pe linia urmăririi penale. Practic, ne luptăm cu morile de vânt. Nu știu dacă justiția s-a blocat. Probabil că cercetează. Cert este că avem de plătit datorii de 25 milioane de dolari în piață. Ce profit să avem cu 10 nave, când piața este sub orice critică? Simt că mă lasă nervii! Nu mai vorbesc de datoriile la bănci, de chiriile neplătite. 
Astăzi (n.r. - 8 aprilie 1998), cine credeți că mi-a venit la ședința AGA? Redactorul ziarului „Telegraf”, Claudia Vișinescu, că este acționară la Romline. A cumpărat câte 100 de acțiuni la Romline, Navrom și Petromin. Este inacceptabil ce se întâmplă în țara asta. O să ajungem pe drumuri. Ce măsuri de protecție să-mi mai iau, când tot ce discutăm în AGA va apărea în presă? Îmi luasem niște măsuri de protecție a navelor și acum... sufletul! Am ajuns să fie grecii acționari în societățile noastre. Ce să mai vorbim? 
- Singura soluție ar fi să se treacă la programul de sprijinire a flotei?
- Dacă nu se aplică într-o săptămână-două, Romline va ajunge în situația Navrom-ului. 
- Care este obiectivul dv. imediat? 
- Să prevenim noi aresturi de nave. Dacă va fi nevoie, vom trece la aducerea navelor în Constanța. Există oameni care ne urmăresc pas cu pas. În momentul în care se încarcă o navă, toată lumea sare pe ea. Aresturi și... plăți. Sistemul informațional al creditorilor externi este perfect pus la punct. Există momente în care aceștia cunosc situația navelor încărcate mai bine decât mine. Așa ceva este inadmisibil. (9 aprilie 1998) 

Suflă vântul speranței în „pânzele” companie Romline

În ciuda crizei financiare prin care trece și a datoriilor mari pe care le are (la bănci și în piață, față de echipaje și prestatorii de servicii, la Administrația Portului Constanța, Radionav, bugetul de stat etc.), compania de navigație Romline a reușit să pună în mișcare cea mai mare parte a navelor sale. 
Doar 12, din totalul de 53 de nave aflate în proprietatea sa, se află în conservare, în vederea vânzării. Restul sunt în exploatare proprie (25 nave) sau în contracte de bare-boat cu parteneri serioși (16 nave). La această oră, compania a reușit să plătească o parte din
salariile restante (lichidarea pe decembrie 1997 și avansurile pe ianuarie 1998), CAS-ul și impozitul pe salarii, rămânând neachitate salariile pe o lună, afirmă Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline. (27 februarie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Primăria Municipiului Constanța informează că începând de miercuri, 16 octombrie, ora 18:00 și până joi, 17 octombrie, ora 20:00, se vor institui restricții de ...
Serviciul Public de Impozite și Taxe (SPIT) Constanța informează contribuabilii care nu au achitat impozitele și taxele locale până la termenul scadent că, începând ...
Consiliul Concurenței lansează marți Monitorul Prețurilor Produselor Alimentare, la eveniment urmând să fie prezenți reprezentanți ai autorităților și ai companiilor implicate în ...
Medicii au oferit noi informații despre starea de sănătate a actriței Tamara Buciuceanu-Botez, în vârstă de 90 de ani, care este internată la Spitalul Elias din Capitală.După ce a ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat în data de 15.10.2019 că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctele termice nr ...
Pentru realizarea lucrărilor de înlocuire a unei vane de la nivelul rezervorului ce alimentează cu apă orașul Hârșova, RAJA SA a fost nevoită să întrerupă furnizarea ...
Reprezentanții Casei Județene de Pensii spun că plata pensiei poate înceta în câteva situații. Spre exemplu, statul sistează plata dacă pensionarul a decedat sau nu ...
azi, ora 00:51 Se schimbă ora
Peste câteva zile se schimbă ora. Astfel, în ultima noapte de sâmbătă spre duminică din luna octombrie, adică în noaptea de 26 spre 27 octombrie se va trece la ora de iarnă. Acest ...
Deși la sfârșitul săptămânii trecute a fost depusă o contestație la licitația pentru reabilitarea Cazinoului, veștile sunt bune. „Vineri 13, pe la ora 13, s-a depus ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Consumatorii din localitățile Cumpăna și 23 August nu beneficiază de curent electric, astăzi, timp de câteva ore.Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații și ...
Începând de astăzi, strada Mihai Viteazul intră în reabilitare. Artera va fi închisă circulației vehiculelor pe porțiunea cuprinsă între Bulevardul Ferdinand și ...
Pasionat de istorie și de trecutul ținutului dobrogean, în ultimii ani, sergentul major Pascale Roibu, scafandru militar constănțean, a contribuit semnificativ la ...
Prostituția este „înfloritoare” pe varianta Constanței. Asupra acestui aspect a atras atenția deputatul USR, Stelian Ion, într-un mesaj transmis pe ...
Un cetățean român și trei cetățeni din Republica Moldova sunt cercetați de procurorii DIICOT fiind acuzați de trafic de droguri de risc și trafic ...
După ce 390 de biciclete au fost puse gratuit la dispoziția constănțenilor și a turiștilor începând cu luna mai a acestui an, au avut loc mai multe ...
O substație de ambulanță a fost inaugurată, luni, 14 octombrie, în comuna Mihail Kogălniceanu. Această substație reprezintă un proiect mai vechi al Serviciului de ...
Angajații Direcției Regionale Drumuri și Poduri Constanța au început, luni, 14 octombrie, montarea parapetelor din beton pe DN 3, porțiunea dintre Valu ...
Universitatea „Ovidius” din Constanța (UOC) a decis să înființeze Orchestra universitară simfonică, aceasta urmând a fi formată din foști și actuali studenți sau cadre ...
Pentru că sezonul rece este foarte aproape, iar în curând vor fi pornite instalațiile de încălzire, autoritățile locale s-au reunit la începutul acestei săptămâni, în ședință ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva